«فرهاد فروزی» مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه روز دوشنبه به مناسبت دومین سالگرد زلزله کرمانشاه در گفت وگو با ایرنا، اظهارداشت: پس از زلزله ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان ۹۶ تاکنون هفت هزار و ۸۸۷ مورد زمین لرزه در این استان رخ داده است.

وی توضیح داد: یک مورد از این زلزله‌ها بیش از هفت ریشتر، یک مورد بین ۶ تا هفت ریشتر، ۱۶ مورد بین پنج تا ۶ ریشتر، ۱۴۴ مورد بین چهار تا پنج ریشتر، ۸۳۴ مورد هم بین سه تا چهار ریشتر بوده اند.

مسئول شبکه لرزه نگاری گفت: باقی زمین لرزه هایی که در استان در طول ۲ سال گذشته رخ داده است کمتر از سه ریشتر بودند که کمتر احساس شدند.

فروزی با بیان اینکه کرمانشاه استانی زلزله خیز است، عنوان کرد: کشور ایران بر روی کمربند زلزله جهان قرار دارد و استان کرمانشاه نیز به واسطه وجود بخش جوان گسل زاگرس بخصوص در منطقه دینور همیشه احتمال زلزله خیزی دارد.

وی اشاره به ای نیز افزایش تعداد زمین لرزه ها در استان کرمانشاه پس از زلزله ۲۱ آبان ۹۶ اشاره کرد و گفت: شدت این زمین لرزه به حدی بود که گسل ها را جابجا کرد به همین دلیل شاهد بروز پس لرزه های فراوانی پس از آن بودیم.

زمین لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان سال ۹۶ در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهر سرپل‌ذهاب رخ داد که ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشت.

این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۲ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۱۰۳ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دید.

البته در زلزله ۶.۴ ریشتری یکشنبه چهارم آذر ۹۷ هم ۷۷۱مصدوم و بیش از چهار هزار واحد مسکونی خسارت دیده، به این آمارها اضافه شد.

مسئولان ارشد کرمانشاه گفته‌اند که همه واحدهای خسارت دیده روستایی و شهری استان را تا پایان سال ۹۸ تکمیل می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.