روستای کندوله علاوه بر اینکه یکی از جاذبه های گردشگری استان به شمار می آید در زمینه فرهنگی از قدمت و کارنامه درخشانی برخوردار است که مردمان آن به یکی از دوستداران کتاب و کتابخوانی شهره شده اند.

کتابخانه عمومی شهید باهنر که در روستای کندوله واقع شده یکی از مراکز فرهنگی زنده و پرجنب و جوش استان است که روزانه شاهد جمعیت قابل توجهی از مادران، فرزندان، دوستداران کتاب و اهالی این روستای تاریخی است.

این کتابخانه با اجرای برنامه های فرهنگی و هفتگی شاهد استقبال کودکانی است که به دلیل انس با یار مهربان در این مرکز جمع می شوند، کتاب می خوانند و نظرات خود را به اشتراک می گذارند.

این کتابخانه در سال ۱۳۸۰ در زمینی به مساحت ۱۰۰ متر مربع احداث شد، که توسط یک بانوی کتابدار اداره می شود.

 مردمان این روستا میراث دار شاعر بزرگ «الماس خان کندوله ای» (خالق شاهنامه کردی) هستند و بانگاهی که به کتاب و مطالعه دارند بااشتیاق از برنامه های فرهنگی کتابخانه استقبال می کنند.

کتابدار این کتابخانه به ایرنا گفت: تعداد زیادی از اهالی روستا عضو  کتابخانه شهید باهنر هستند چرا که در مجاورت با مجتمع خوابگاهی شبانه روزی ۱۲بهمن دانش آموزی، مسجد، پایگاه بسیج، مدارس ابتدایی و متوسطه اول و دوم  قرار دارد.

«الهام امیری» افزود: کتابخانه با سالن مطالعه و بخش کودک، همه روزه پذیرای کودکان، نوجوانان و بزرگسالانی است که با یار مهربان انسی دیرینه دارند.

وی در خصوص برنامه های فرهنگی کتابخانه گفت: این برنامه ها شامل نشست های کتابخوانی به صورت هفتگی، قصه گویی برای کودکان، مسابقات نقاشی، جمله نویسی، خلاصه نویسی، کلاس‌های آموزش نویسندگی، جمع خوانی کتاب، مشاوره و روانشناسی، برنامه های متنوعی چون اجرای نمایش و شعرخوانی برای گردشگران و دیگر اعضا، آموزش طب سنتی و غیره است.

وی اضافه کرد، در سال رونق تولید و تاکید مقام معظم رهبری براشتغالزایی، کتابخانه اقدام به تشکیل گروه کارآفرینی و کسب و کارهای خانگی کرد.

وی با بیان اینکه مادرانی که برای تربیت کودکان و نوجوانان خود دغدغه دارند در کلاسهای قصه گویی و روانشناسی با اشتیاق شرکت می کنند، ادامه داد: برای کمک به کتابخانه و تشویق اعضا ماهیانه تعدادی از خیرین به میزبانی کتابخانه گرد هم آمده و باکمکهای نقدی و راهنمایی های خود گامی در برای کتابخوانی بر می دارند.

امیری افزود: این مرکز فرهنگی بابرگزاری کلاسهای درس نوسوادان و سوادآموزان و همکاری بانهضت سوادآموزی گامی در جهت ریشه کنی بیسوادی برداشته است.

وی به اجرای نمایشنامه های هفتگی اشاره کرد و افزود: کودکان زیادی به شوق اجرای این نمایشنامه، هرروز به کتابخانه می آیند که کلاسهای اوقات فراغت همه ساله در ایام تابستان در دوره هایی شامل کلاسهای قرآن و احکام، شاهامه خوانی، اوریگامی، کاردستی، آموزش زبان خارجه و کامپیوتر برگزار می شود.

وی در بخش دیگر از سخنانش به کمک و همدلی اعضای کتابخانه به کودکان سیل زده اشاره کرد و افزود: همکاری با جهاد کشاورزی شهرستان و منطقه برای آشنایی باغداران با علم روز باغداری، دعوت از آنها به کتابخانه، معرفی کتابها و دفترک های مرتبط برای رونق گرفتن کسب و کار، کسب رتبه برتر کشور در مسابقه نقاشی اوقات فراغت با کتاب معرفی کودکان شاهنامه خوان به صدا و سیمای کرمانشاه، پخش ۲ مرحله گزارش فعالیت‌های کتابخانه از شبکه استانی زاگرس کرمانشاه از دیگر فعالیت ها و عنوان های کسب شده در این مرکز است.

وی افزود: این فعالیت ها موجب شد کتابخانه از طرف بخشداری برای چهار سال متوالی پایگاه فرهنگی و اجتماعی منطقه دینور و کتابخانه کارآفرین منطقه معرفی شود.

روستای تاریخی کندوله با پیشینه تمدن کهن، یکی از روستاهای هدف گردشگری در استان کرمانشاه است، این روستا بابافت طبیعی و زیبا و مملو از درختان مثمرثمر(به ویژه تاک) دارد که از شهرت ملی برخوردار است.

نمایی از روستای کندوله 

روستای کندوله در کوهپایه استقرار یافته و بافت مسکونی متمرکز دارد. روستا معابر عریضی دارد و در برخی از آنها درختان بلند و نهرهای آب فضای دلپذیری را به وجود آورده است.
تاکستان های زیبا و متعددی که در فصل تابستان خوشه های انگور از تاک های آن آویزان می شود مناظری بسیار جذاب پدید آورده است و همچنین باغات پلکانی واقع شده در دامنه کوه بر غنای این مناظر افزوده است.
در ۲۶ کیلومتری روستا، دشت پهناور و معروف دینور واقع شده است. این دشت به لحاظ مناظر طبیعی؛ بسیار زیبا و منحصر به فرد است.
انواع درختان کیکم، بلوط، گویج، بلالوک، ارژن و همچنین گیاهان پونه، گل گاوزبان، گل کبود، گل ختمی، بو مادران و گون که مصارف دارویی نیز دارند، دشت دینور را به ویژه در بهار و تابستان به بهشتی زیبا مبدل می سازند.
همچنین این دشت زیستگاه انواع پرندگان و جانورانی مانند کبک، تیهو، گرگ، روباه و خرگوش است.
قلعه تاریخی مروان بر بالای کوه لمه قه لا(سیه قلعه) در شمال شرقی کندوله واقع شده و مردم کندوله معتقدند که این قلعه محل پنهان مروان خلیفه اموی بوده است.
مهمترین صنعت دستی و هنری مردم روستا، بافت انواع قالی با طرح های بومی (برگرفته از طرح های کُردی) و طرح های غیر بومی است و جنبه صادراتی دارند.
پوشاک زنان و مردان این روستا لباس کُردی محلی است. از انواع غذاهای متداول در این روستا می توان به دوغینه، آش شلغم، آش ترش و نوعی دلمه محلی اشاره کرد.
روستای کندوله از طریق شهرهای کرمانشاه ، صحنه و کامیاران قابل دسترسی است.
استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت دارد که در ۳۱ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا سکونت دارند، بیش از ۶۰۰ هزار نفر از مردم استان در روستاها زندگی می‌کنند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.