هدایت حاتمی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از مرز رسمی پرویزخان و روند اجرای طرح های عمرانی، افزود: ۲ گمرک خسروی و پرویزخان در شهرستان قصرشیرین وجود دارد که اکنون در مرز رسمی پرویزخان طرح های عمرانی توسط گمرک ایران و سازمان حمل و نقل و پایانه ها در حال انجام است.

وی اظهارداشت: هم اکنون در نیمه دوم سال قرار داریم و با حجم ترافیک کاری و بارهای صادراتی در مرز مواجه هستیم و نیاز است مرور کنیم که اقدامات گمرک روی فرآیند باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه گفت: هم اکنون کار در گمرک و تشریفات به خوبی در حال انجام است ولی در رابطه با پیشرفت طرح های عمرانی مشکلاتی داریم که امروز مورد بررسی قرار گرفت.

حاتمی عنوان داشت: هم اکنون صادرات میوه و تره بار در پرویزخان به شکل عرضه آن در داخل انجام می شود و نیازمند ساماندهی است تا همانند دیگر کشورها این فرآیند انجام شود.

وی گفت: در این رابطه نیاز است ورود کنیم و قرار شد جلسه ای با حضور اتاق بازرگانی داشته باشیم تا تجارت میوه و تره بار، ساماندهی شود.

 وی گفت: همچنین یک و سه دهم کیلومتر راه ورودی  مرز رسمی پرویزخان نیز هم اکنون در حال واگذاری به پیمانکار است تا زودتر مسیر ورودی مرز ساماندهی شود و سازمان حمل و نقل پایانه ها  به عنوان مجری کار را زودتر شروع کند.

وی گفت: بحث دیگر دفاتر تجاری بود که تمهیداتی انجام دهد که قرار شد مجوزها را بگیریم و با ثبت در سامانه حمل و نقل و پایانه ها با معرفی اتاق بازرگانی دفاتر موقت را در محل سالن تجاری مستقر کنیم که  امید است با ورود سرمایه گذاران نسبت به ساماندهی و استقرار دایمی دفاتر تجاری در یک مکان این مهم انجام شود.                                                                

مرز رسمی پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال ۸۶ تأسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد.
هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.
نزدیکی فرهنگ ۲ منطقه مرزی استان های کرمانشاه و سلیمانیه عراق به دلیل همزبان بودن از مهمترین عوامل رونق اقتصادی و تجاری این بازارچه مرزی است.
پرویزخان اکنون یکی از مرزهای راهبردی و مهم کشورمان است که ۵۴ درصد صادرات غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص داده و نقش کلیدی و حیاتی در جذب بازار این کشور همسایه دارد.
مرز پرویزخان که در مسیر راه ابریشم قرار دارد،  نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول ۹۰۰ کیلومتر به کشورهای اروپایی است و در زمان کنونی که کشور عراق در زمینه زیرساخت‌ها و اقتصاد وضعیت خوبی ندارد بهترین مسیر برای سرمایه گذاری در این کشور و کردستان عراق است.
شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.
روزانه ۸۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ دستگاه کامیون کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان به اقلیم کردستان عراق و همچنین ۵۰۰ دستگاه کامیون کالا از طریق مرز رسمی خسروی به حوزه حکومت مرکزی عراق (بخش مرکزی) صادر می‌شود.
همچنین روزانه به طور میانگین ۶۰۰ دستگاه تانکر سوخت رسان عراقی و ایرانی از مبدا اقلیم کردستان عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان به مقصد بنادر جنوبی کشورمان، وارد خاک جمهوری اسلامی ایران می‌شود.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.