«شاهرخ یارویسی» پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهارداشت: تمام مراقبت های لازم به منظور جلوگیری از بروز بیماری آنفلوآنزاد در استان انجام می شود.

وی افزود: تاکنون چند کانون بیماری در استان های البرز و آذربایجان شرقی شناسایی و با آنها مقابله شده است اما خوشبختانه موردی از آنفلوآنزای پرندگان در کرمانشاه نداشتیم.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه احتمال آلودگی پرندگان مهاجر به این بیماری وجود دارد، گفت: اکنون کارشناسان ما با همکاری اداره کل حفاظت از محیط زیست در حال نظارت و پایش تالاب ها و آبگیرهای استان هستند.

یارویسی تاکید کرد: در صورت مشاهده هرگونه ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان به سرعت با آن برخورد خواهد شد تا از شیوع بیماری جلوگیری شود.

آغاز ورود پرندگان مهاجر به کرمانشاه

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان نیز به ایرنا گفت: براساس پایش هایی که در سطح آبگیرها و مناطق حضور پرندگان مهاجر توسط محیط بانان انجام می شود؛ در روزهای اخیر نخستین گروه از پرندگان مهاجر وارد استان شده اند.

فریدون یاوری افزود: این پرندگان که عمدتا شامل خوتکا، حواصیل، لک‌لک‌ها، مرغابی، قو و اردک می شوند بیشتر در نواحی غربی استان و در کنار آبگیرها به چشم می خورند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست کرمانشاه توضیح داد: اکثر پرندگان مهاجر ورودی به استان در مسیر کوچ خود توقف کوتاهی در آبگیرهای کرمانشاه دارند و تنها برخی از آنها طول زمستان را در این استان می مانند.

یاوری با بیان اینکه اکنون کار پایش و نظارت بر ورود پرندگان آغاز شده است، گفت: در فصل ورود پرندگان مهاجر شکار این پرندگان ممنوع است و در صورت مشاهده با متخلفان برخورد خواهد شد.

آنفلوآنزای پرندگان

آنفلوآنزای پرندگان، بیماری تنفسی، واگیردار ویروسی طیور اهلی، صنعتی و سایر پرندگان است که به وسیله ویروس های تیپ A آنفلوآنزای پرندگان ایجاد می شود. بیماری آنفلوآنزای طیور در پرندگان به ۲ فرم بالینی بسیار بیماری زا (فوق حاد) مانند تحت تیپ های HSN۱ و H۵N۸ و کم بیماری زا (کم حدت) مانند H۹N۲ مشاهده می شود. فرم بسیاری بیماری زا، می تواند در پرندگان تا صددرصد تلفات بدهد. البته فرم کم بیماری زا (H۹N۲)، اگرچه تلفاتی ایجاد نمی کند ولی اگر عفونت تنفسی ناشی از این قبیل ویروس ها توسط سایر ویروس ها یا باکتری های تنفسی تشدید شود، تلفات زیادی به بار می آورد.

اغلب ویروس های عامل آنفلوآنزای انسانی توسط ویروس های تیپ A آنفلوآنزا ایجاد می شود. همچنین ویروس های تپی A آنفلوآنزا، علاوه بر پرندگان و انسان در دام هایی مانند سگ و گربه، خوک، اسب و شتر نیز بیماری تنفسی آنفلوآنزا به وجود می آورد ولی خوشبختانه سدی میان گونه ای بین ویروس های آنفلوآنزای انسان و سایر پرندگان و دام ها وجود دارد و به راحتی این ویروس ها از گونه ای به گونه دیگر انتقال نمی یابند.

انتقال به انسان

با توجه به سد میان گونه ای ویروس های آنفلوآنزا، انسان به ۲ شکل به ویروس های آنفلوآنزای پرندگان آلوده می شود. روش قدیمی یا کلاسیک، عبارت از انتقال یا جابجایی هر ۲ ویروس های آنفلوآنزای پرندگان و انسان به یک گونه دامی واسط مانند خوک و گراز است. این دام ها، توانایی مخلوط کردن ژن های ویروس های آنفلوآنزای انسان و پرندگان را دارند. به عبارتی دیگر در اثر بازآرایی یا آرایش مجدد ژن های آنفلوآنزا در سلول های پوششی نای خوک، ویروس های پرندگان توانایی انتقال به افراد انسانی را پیدا می کنند.

اما روش غیرکلاسیک، انتقال مستقیم ویروس های پرندگان به افراد انسانی است که براساس تئوری سد میان گونه ای به راحتی قابل انتقال نیست و افراد انسانی فقط زمانی به شکل مستقیم به ویروس های پرندگان آلوده می شوند که تماس نزدیک به نسبت طولانی با پرندگان مبتلا به آنفلوآنزا در اوج بیماری داشته باشند.

با توجه به توضیحات داده شده مرغداران، کارگران و کارکنان مرغداری ها و سایر طیور صنعتی مانند بوقلمون، اردک، شتر مرغ و بلدرچین و همچنین پارک های پرندگان و دامپزشکان با احتمال زیادی برای درگیر شدن با ویروس های قابل انتقال به انسان مواجه اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.