«فریدون یاوری» سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهارداشت: براساس پایش هایی که در سطح آبگیرها و مناطق حضور پرندگان مهاجر توسط محیط بانان انجام می شود؛ در روزهای اخیر نخستین گروه از پرندگان مهاجر وارد استان شده اند.

وی افزود: این پرندگان که عمدتا شامل خوتکا، حواصیل، لک‌لک‌ها، مرغابی، قو و اردک می شوند بیشتر در نواحی غربی استان و در کنار آبگیرها به چشم می خورند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه توضیح داد: اکثر پرندگان مهاجر ورودی به استان کرمانشاه در مسیر کوچ خود توقف کوتاهی در آبگیرهای استان کرمانشاه دارند و تنها برخی از آنها طول زمستان را در این استان می مانند.

یاوری با بیان اینکه اکنون کار پایش و نظارت بر ورود پرندگان آغاز شده است، گفت: در فصل ورود پرندگان مهاجر شکار این پرندگان ممنوع است و در صورت مشاهده با متخلفان برخورد خواهد شد.

کرمانشاه می تواند مقصد پرنده نگری کشور باشد

ورود پرندگان مهاجر به کرمانشاه و در کنار تالاب ها و رودخانه ها موقعیت مناسبی را برای توسعه شاخه پرنده نگری صنعت گردشگری در اختیار استان قرار می دهد.

کارشناس گردشگری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این راستا به ایرنا گفت: استان کرمانشاه با داشتن تالاب ها، رودخانه ها، سراب ها و زیستگاه های طبیعی متنوع مکان زیست نزدیک به ۲۵۰ گونه پرنده بومی و مهاجر است.

«محمدجواد عظیمی» تصریح کرد: تنوع پرندگان شکاری در این استان تماشایی است و انواع بوف، عقاب قهوه ای و سیاه، قرقی، شاهین، باز و شاه باز زندگی می کنند که در چرخه طبیعت وجود آنها بسیار مفید و ارزشمند است.

این کارشناس گردشگری گفت: می توان این صنعت گردشگری مغفول و نوپا در استان کرمانشاه را با معرفی مناسب در فضای مجازی، تهیه فیلم های کوتاه، مستند، دفترک، کارت پستال و... به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری پرنده نگری در ایران بدل کرد.

عظیمی یادآور شد: آرامش و لذت پرنده نگری به حدی است که بسیاری از روانشناسان آن را راه حلی برای آرامش فکری و تقویت روحیه افراد می ‌دانند؛ توریست پرنده نگر نسبت به بقیه گردشگران به زیرساخت های گردشگری چندان اهمیت نمی دهد و آنان بیشتر اوقات خود را در دل طبیعت می گذرانند و موضوع هتل، حمل و نقل و رستوران خیلی برایشان جذاب نیست و این از مزایای تسهیل در جذب گردشگر به استان کرمانشاه خواهد بود.

وجود بیش از چهار هزار اثر تاریخی در کرمانشاه

وجود چهار هزار و ۲۰۰ اثر ثبت شده ملی، یک اثر ثبت شده جهانی و ده ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده اند، حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.

بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت، آبشار پیران و ... از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۲ هزار و ۶۰۰ روستا و ۳۴ شهر دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.