ابراهیم شکیبا روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه پوکی استخوان نامریی است، یعنی تا زمانی که یک استخوان نشکند، علایمی از خود بروز نمی‌دهد، افزود: در فرد مبتلا به این بیماری، یک سقوط ساده از ارتفاع کم، یک چرخش ناگهانی، خم و راست‌شدن سریع یا حتی افتادن در یک چاله کوچک می‌تواند باعث شکستگی استخوان شود.

وی اظهارداشت: بیشترین شکستگی مربوط به پوکی استخوان در ناحیه‌های لگن، ستون مهره‌ها، مچ یا قسمت بالای بازو رخ می‌دهد و البته گاهی شکستگی یک استخوان می‌تواند در ادامه به شکستن سایر استخوان‌ها نیز منجر شود.

او با تاکید بر اینکه باید در اسرع وقت نسبت به تشخیص و درمان این بیماری اقدام شود، گفت: در دنیا در افراد بالای ۵۰ سال، از هر سه زن یک نفر و از هر پنج مرد یک نفر به این بیماری مبتلا است.

شکیبا، چند نکته مهم در مورد پوکی استخوان عنوان کرد و افزود: وقتی پوکی استخوان بر روی ستون فقرات تأثیر بگذارد، اغلب منجر به درد، کاهش وزن و ایجاد قوز در پشت می‌شود.

وی اضافه کرد: درد و رنج ناشی از شکستگی‌ها می‌تواند زندگی را تحت تأثیر قرار دهد و وابستگی به افراد مراقب، کاهش فعالیت‌های روزمره و در نهایت افسردگی، شایعترین این تأثیرات هستند.

او با اشاره به اینکه ناتوانی حاصل از پوکی استخوان همانند یا بیشتر از ناتوانی ناشی از بسیاری از بیماری‌ها است، گفت: در افرادی که هنوز شاغل هستند، شکستگی باعث از دست رفتن تعداد زیادی از روزهای کاری می‌شود و بخصوص در برخی از حرفه‌ها، در ادامه کار اختلال ایجاد می‌کند.

رئیس شبکه بهداشت استان کرمانشاه در ادامه گفت: سه درصد از بیمارانی که مبتلا به شکستگی لگن ناشی از پوکی استخوان می‌شوند، در یک سال بعد از آن به طور کامل وابسته شده یا در خانه‌های سالمندان مقیم می‌شوند و ۲۰ تا ۲۴ درصد از این افراد در همان سال فوت می‌کند.

شکیبا افزود: ایجاد یک شکستگی در افراد مبتلا به پوکی استخوان می‌تواند به صورت پی در پی به ایجاد شکستگی‌های متعدد بعدی منجر شود.

وی اظهار داشت: پوکی استخوان درمان پذیر است و بیمارانی که در معرض خطر بالای شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان هستند، می‌توانند با درمان دارویی مناسب، این خطر را کاهش دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه توضیح داد: پزشک ممکن است برای بیمار مکمل‌های کلسیم و یا ویتامین D تجویز کند که میزان مصرف آن بستگی به شرایط او دارد و در کنار آن ممکن است ورزش‌های خاصی با هدف تقویت عضلات برای حفظ استخوان‌ها تجویز شود و در عین حال سبب ساز بالا رفتن بیشتر میزان تعادل شما شود.

وی افزود: در مواقعی هم به بیمار کمک می‌شود تا یاد بگیرید که چگونه شرایط خانه‌ را ایمن کند که با خطر سقوط مواجه نشود، مانند تمامی داروها، داروهای درمان پوکی استخوان هم لازم است طبق دستور پزشک مصرف شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.