حسین ذوالفقاری دوشنبه شب پس از بازدید از پایانه های مرزی خسروی و مهران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهارداشت: از زمان لغو روادید یعنی ابتدای محرم تا ساعت ۲۰ امشب سه میلیون و ۲۲۰ هزار زائر ایرانی راهی عراق شدند که بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر هنوز در این کشور هستند. 
معاون وزیر کشور گفت: امروز هم ۱۷۰ هزار زایر از طریق چهار مرز خسروی، مهران، چذابه و شلمچه راهی عراق شدند و ۱۳۵ هزار نفر نیز به کشور بازگشتند.
ذوالفقاری تاکید کرد: اگر در شرایطی با ازدحام‌ غیرمنتظره زایران روبه رو شویم‌ این امکان وجود دارد که خدمات رسانی ما کمتر شود اما هم اکنون هیچ‌مشکلی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس شهری در مرزها و داخل خاک عراق برای جابجایی زایران فعالیت می کنند، گفت: ۷۵ درصد ظرفیت اتوبوس های بین شهری نیز در اختیار زائران است.
معادن وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه بازگشایی خسروی نخستین تجربه استان کرمانشاه برای مواجه شدن با ازدحام جمعیت زایران بود، گفت: استقبال خوب مردم برای تردد از خسروی نشان داد که این مرز مورد علاقه مردم است.
ذوالفقاری به مشکل تردد زایران در آن سوی مرز اشاره کرد و گفت: ۳۰۰ دستگاه اتوبوس پشت مرزهای کشور است که اگر در زمان بازگشت زایران در هر ۲ سوی مرز مشکل جابجایی ایجاد شد، به کارگیری شوند.

امسال چهار مرز خسروی، مهران، چذابه و شلمچه برای تردد زائران اربعین حسینی باز است.
عزیمت زائران اربعین حسینی از مرز رسمی خسروی روز پنجشنبه ۱۱ مهرماه به درخواست مسئولان عراقی متوقف و از دوشنبه پانزدهم مهرماه از سرگرفته شد.
مرز خسروی به عنوان نزدیکترین مسیر عبور زوار عتبات‌ عالیات به عراق پس از سال‌ها انتظار ۱۵ شهریور امسال با حضور وزرای کشور ایران و عراق بازگشایی شد، به همین علت مسئولان استان تمام تلاش خود را برای میزبانی هرچه بهتر از زوار به کار گرفته‌اند.
مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۲۲۴، کاظمین ۲۰۳ و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد، عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال ۷۷ در نقطه صفر مرزی آغاز شد و در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.
براساس اعلام ستاد اربعین کشور، خدمات‌دهی به زائران در قالب موکب‌ها در داخل کشور از ۱۳ تا ۳۰ مهرماه و در داخل عراق از ۱۶ تا ۲۷ مهر برنامه‌ریزی شده است.
شهرستان قصرشیرین دارای ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه ۸۰ ساخته شده است تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.      
قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار تن جمعیت، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.      
مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است
۹۶۱۲/۸۰۶۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.