ان شاالله کولانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اعتبارات عملیات آبخیزداری و آبخوانداری استان کرمانشاه و همچنین سطح کاری نسبت به سال گذشته ۲ برابر افزایش پیدا کرد و تمام قراردادها در این زمینه تهیه و انجام و عملیات‌ها در سطح استان آغاز شده است.

وی در خصوص غنی‌سازی جنگل‌ها نیز با بیان اینکه به زودی طرح آن را در استان شروع می‌کنیم، گفت: به علت اینکه امکانات کافی برای آبیاری در مناطق مرتفع جنگلی نداریم باید حداقل بارندگی را در فصول ذکر شده شاهد باشیم.

او توضیح داد که در نیم‌سال دوم سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان بودجه به این زمینه تعلق گرفت که امسال تقریبا ۲ برابر شد و پیشرفت فیزیکی نسبت به سال گذشته به ۱۰۰ درصد رسید.

کولانی در خصوص حفاظت از منابع طبیعی نیز اظهار داشت: در راستای حفاظت از این منابع به ویژه حفاظت از جنگل‌ها، گشت‌های ما به صورت شبانه‌روزی در منطقه حضور دارند و گزارش های مردمی در شهرستان‌ها نیز به ما کمک می‌کند اما باوجود گزارش‌های مردمی و چه در صورت عدم گزارشات مردمی، ۱۴ تا ۱۷ پایگاه ویژه ما در استان در مناطق جنگلی گشت زنی می‌کنند و به کار خود به صورت دائم و شبانه‌روزی با توجه به نقشه حفاظتی که دارند به کار خود ادامه می‌دهند.

وی اظهار داشت: در رابطه با قطع درختان بلوط و خطر نابودی جنگل‌های بلوط زاگرس نیز اقداماتی انجام شد و یک سری نامه‌نگاری‌ها با شورای تامین شهرستان صورت گرفت که مراقبت و همکاری لازم را با منابع طبیعی داشته باشند تا دست افراد سودجو و اقدامات غیرمجاز آن‌ها بر روی جنگل‌ها کوتاه شود.

کولانی افزود: با توجه به گشت‌زنی و مراقبت‌هایی که در این خصوص انجام می‌دهیم و در صورت رویت افراد متخلف با آن‌ها برخورد قضایی می‌شود و ما برای بهبود روند پیشرفت در این زمینه از حمایت و تعداد افراد نیروهای نظامی و بسیج مردمی برای برخورد با متخلفین استفاده خواهیم کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در ادامه گفت: با شروع فصل سرما اقدامات و برنامه‌های متفاوتی برای روستاییانی که در حوزه جنگلی سکونت دارند صورت خواهد گرفت که به جایگزین سوخت فسیلی معروف است.

وی تاکید کرد: تا آنجایی که امکان داشت توانستیم از محل اعتبارات ملی و استانی که خیلی کمتر بوده مناطقی را شناسایی کنیم و با توجه به قراردادهای جدیدی که صورت گرفت، خرید دستگاه‌هایی نظیر آبگرمکن‌های خورشیدی را انجام دهیم و در اختیار مردم قرار بدهیم.

وی افزود: در بعضی مناطق کپسول گاز نان‌پز را برای حمایت از قطع جنگل در سطح استان برای جنگل‌نشینان در نظر داریم.

کولانی تصریح کرد: برای متخلفینی که در حیطه جنگل و منابع طبیعی فعالیت داشتند مجازات‌های جایگزینی ارائه دادیم و توافق‌نامه‌ای در این خصوص با دادستان استان کرمانشاه داشتیم، تعداد ۵۰ نفر قرار است در این رابطه به عنوان نیروی کار به ما ملحق شوند و بنابر نیاز دستگاه‌ها قرار است تقسیم گردند که در دست اقدام است.

وی توضیح داد: تعدادی از افراد را که در طول سال معاون قضایی به ما معرفی کردند در قسمت‌های مختلف بازسازی ساختمان‌ها، جنگل‌ها، یقه زنی‌ها و آتش‌بر با توجه به تخصص آن‌ها و جرم آن‌ها استفاده شد.

 وی در پایان بیان داشت: در خصوص همکاری‌هایی که دستگاه‌های مرتبط با ما داشتند باید گفت که در این سه سال اخیر بین ستاد بحران و فرمانداران و دهیارها و محیط زیست و زراعت و جنگل هیج مرزی نبوده و به نحو احسن باهم همکاری داشتیم.

یک میلیون و ۷۱۷ هزار هکتار از مساحت استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه، منابع طبیعی است که ۵۲۷ هزار هکتار آن را جنگل و یک میلیون و ۱۹۰ هزار هکتار دیگر را یعنی حدود ۱.۵ درصد از وسعت منابع طبیعی کشور مراتع تشکیل می دهند.

استان کرمانشاه با ۲۴ هزار کیلومتر مساحت در غرب کشور واقع شده و به دلیل میزبانی از رشته کوه های زاگرس، مملو از جنگل های بلوط است.

استان کرمانشاه ۲ هزار و ۶۰۰ روستا دارد که اکنون یک هزار و ۳۰۸ روستا از نعمت گاز طبیعی برخوردار است.

۳۰۳۳/۸۰۶۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.