به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان قصرشیرین ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که هنوز هم آثار جنگ نابرابر هشت ساله بر پیکر نخل های سرافراز این منطقه وجود دارد و تداعی کننده خاطرات هشت سال دفاع مقدس است.

قصرشیرین دروازه ورود به کربلای معلا و دارای موقعیت بسیار راهبردی در منطقه، درست در ایامی که اوج شکوفایی و رونق خود را سپری می کرد و مردمانش که تازه از رژیم طاغوت رهایی یافته بودند، آماج حملات ناجوانمردانه دشمن بعثی قرار گرفت و به تلی از خاک تبدیل شد.

مردمان باصلابت و همیشه پایدار و مقاوم قصرشیرین که جانفشانی هایشان در اذهان همه ملت ایران ثبت و به یادگار مانده برای دفاع از نظام اسلامی، با لبیک به فرمان امام راحل بیش از ۶۸۰ شهید تقدیم کرده اند.

شروع هجوم دشمن بعثی از نیمه دوم تیرماه سال ۵۹
 نیمه دوم تیرماه سال ۵۹ شروع هجوم علنی نیروهای ارتش رژیم بعث عراق به کشورمان بود به گونه ای که در این ایام پایگاه های مرزی شهرستان مرزی قصرشیرین هدف گلوله های توپ و خمپاره دشمن قرار گرفت.
حملات رژیم بعثی عراق از ابتدای مرداد سال ۵۹ گسترده تر شد و پایگاه های گروهان «خان لیلی» و چاه های نفت، نفت شهر، تنگ هوان و پایگاه های تیله کوه و باویسی و گرده نو مورد تهاجم سنگین توپخانه این رژیم قرار گرفت.

ارتش رژیم بعثی عراق ۲۰ روز قبل از شروع رسمی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، به دنبال آتش سنگین خود بر مناطق مسکونی و پاسگاه های مرزی قصرشیرین، توانست به صورت محدود بر مناطقی از آق داغ مسلط شود.
خانه های سازمانی ۴۰ دستگاه و تمام نقاط و پاسگاه های مرزی از ازگله تا نفت شهر و سومار، چند روز قبل از آغاز رسمی جنگ هشت ساله نابرابر، زیر آتش سنگین عراقی ها قرار گرفت که ده ها واحد مسکونی منهدم و خسارات فراوانی به زیرساخت های شهری آب و برق وارد شد.
در ادامه حمله های دشمن بعثی، شهر مرزی خسروی زیرآتش سنگین دشمن بعثی قرار گرفت و مرزنشینان غیور قصرشیرین جوانمردانه در برابر حملات زمینی و هوایی دشمن ایستادند اما شدت حمله ها تا جایی پیش رفت که مردم به اجبار نفت شهر را در ۳۱ مرداد ۵۹ تخلیه و ناچار به ترک این منطقه شدند.

                                                                                   

                                                                

شروع رسمی جنگ تحمیلی در ۳۱ شهریور با گلوله باران قصرشیرین 

با شروع رسمی جنگ تحمیلی در ۳۱ شهریور ۵۹، ۳۰ نقطه از شهر مرزی قصرشیرین گلوله باران و بیش از ۱۰۰ تن از اهالی زخمی و شماری نیز شهید شدند.
مناطق باباهادی و قلعه سفید تا آق داغ و دربندجوق و خان لیلی در شهرستان مرزی قصرشیرین مورد پیشروی و حمله دشمن بعثی قرار گرفت که البته با مقاومت مدافعان مرزی، چندین دستگاه تانک و خودروی دشمن منهدم شدتا مجبور به عقب نشینی شوند.
شدت جنگ و حملات دشمن به گونه ای بود که مرزنشینان باصلابت قصرشیرین به اجبار شهر را ترک کردند و این شهر با خاک یکسان شد.

شماری از مرزنشینان و مدافعان مردمی شهر درکنار نیروهای نظامی باقی ماندند تا این گونه ایثار و صلابت خود را برای همیشه در تاریخ پرافتخار این مرز و بوم ثبت کنند.

تصرف قصرشیرین توسط دشمن بعثی در سوم مهر سال ۵۹
سوم مهر سال ۵۹ بود که شهرستان مرزی قصرشیرین از چهار محور خسروی، نفت شهر، دشت ذهاب و قوره تو با هدایت صدها تانک از سوی دشمن مورد حمله قرار گرفت و به تصرف عراقی ها درآمد.
قصرشیرین که روزگار قبل از جنگ تحمیلی بیش از ۱۰۰ هزار تن جمعیت داشت و مرکز شهرستان های اطراف بود و از دیرباز به دلیل موقعیت تجاری و همچنین باغات مرکبات و نخیلات و الوند خروشانش زبانزد خاص و عام بود این گونه در جنگی نابرابر و هشت ساله به تلی از خاک تبدیل شد.

                                                                      

      

مسجد مهدیه تنها ساختمانی که در حمله بعثی ها تخریب نشد 

در مدت ۲ سال اشتغال قصرشیرین توسط رژیم بعث، ساختمان مسجد مهدیه تنها نقطه ای بود که از این شهرستان مرزی در حملات وحشیانه وحشتی صفتان بعثی در امان ماند که البته پیکر این تنها یادگار روزهای جنگ نیز زخمی و پر از ترکش بودکه با همت دلیرمردان سپاه اسلام در سال ‌۶۱ از لوث وجود دشمن پاک و به آغوش میهن اسلامی بازگشت.

مهم ترین رویدادهای جنگ تحمیلی در قصرشیرین 

اشغال شهر قصرشیرین توسط نیروهای مهاجم بعثی در ابتدای جنگ، عملیات بازی دراز در شرق قصرشیرین، عملیات مطلع الفجر در حد فاصل شمال گیلانغرب و جنوب سرپل ذهاب، عملیات مسلم بن عقیل در غرب سومار، عملیات عاشورا در جنوب سومار، عملیات کربلا در نفت شهر و اشغال مجدد شهر توسط ارتش متجاوز عراق در اواخر سال ۶۷ و عملیات آزادسازی مجدد قصرشیرین بعد از پذیرش قطعنامه از مهمترین رویدادهای جنگ تحمیلی در شهرستان قصرشیرین است.

 بازگشت مردم و شروع بازسازی قصرشیرین از سال ۷۰ 
قصرشیرینی های سرافراز پس از جنگ تحمیلی به تدریج به موطن و دیار خود بازگشتند و عملیات بازسازی را از سال ۷۰ شروع کردند و بار دیگر با صلابت ایستادند و این گونه بود که با شروعی دوباره، زیربار درد و رنج سال ها آوارگی و دوری از خانه و کاشانه خود کمر خم نکردند.

قصرشیرینی ها بازهم آمدند و ثابت کردند که برای پاسداری از مرزهای غیرت و شرف ایران اسلامی مرزدارانی همیشه راسخند که برای دفاع از این آب و خاک همواره آماده جانفشانی هستند.

قصرشیرین هم اکنون با ۲۷ هزار تن جمعیت از ۲۶ روستای دارای سکنه و ۳۴ روستای فاقد سکنه برخوردار است که عملیات بازسازی نفت شهر نیز برای بازگشت مردم این خطه مرزی آغاز شده و سومار و خسروی از شهرهای فعال قبل از دوران جنگ هنوز خالی از سکنه هستند.

                                                                                

قصرشیرین شاهراه اقتصادی کشور 

شهرستان مرزی قصرشیرین با داشتن ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان اکنون به شاهراه تجاری و اقتصادی کشور تبدیل شده و سهم بزرگی را در صادرات و تجارت و ترانزیت کشورمان به خود اختصاص داده است.

مرز پرویزخان که در مسیر راه ابریشم قرار دارد، نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول ۹۰۰ کیلومتر به کشورهای اروپایی است و در زمان کنونی که کشور عراق در زمینه زیرساخت‌ها و اقتصاد وضعیت خوبی ندارد بهترین مسیر برای سرمایه گذاری در این کشور و کردستان عراق است.

مرز رسمی پرویزخان در سال ۸۶ به صورت رسمی تأسیس و راه اندازی شدکه هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد و اکنون ۵۴ درصد صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق از مرز رسمی پرویزخان انجام می شود.
هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل،  خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.
نزدیکی فرهنگ ۲ منطقه مرزی استان کرمانشاه و سلیمانیه عراق به دلیل همزبان بودن از مهمترین عوامل رونق اقتصادی و تجاری این بازارچه مرزی است.
روزانه ۸۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ دستگاه کامیون کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان به اقلیم کردستان عراق به کشور عراق صادر می شود.

برای توسعه زیرساخت های موجود در مرز رسمی پرویزخان، گمرک ایران ۷۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح جامع پرویزخان هزینه می کند که مرحله اول آن در حال انجام است و قرار است امکانات رفاهی، انبار، سردخانه و زیرساخت های مناسب در قالب این طرح عملیاتی شود.

                                                                                       

مرز رسمی خسروی نزدیکترین نقطه کشورمان به کربلای معلا 

مرز رسمی خسروی علاوه بر ظرفیت تجاری دارای بزرگترین پایانه بین المللی خاورمیانه و از دیرباز محل تردد کاروان های زایر عتبات عالیات بوده و اینک نیز آماده است تا شاهد راهپیمایی بزرگ زایران اربعین امام حسین (ع) باشد.

خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد پایتخت کشور عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و سامرا  ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد، عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال ۷۷ در نقطه صفر مرزی آغاز  شد و در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.

مرز خسروی بعد از سالها انتظار ۱۵ شهریور امسال با حضور وزرای کشور ایران و عراق بازگشایی شد، به همین جهت مسئولان استان تمام تلاش خود را برای میزبانی هرچه بهتر از زوار به کار گرفته اند.

روزانه ۵۰۰ کامیون انواع کالاهای صادراتی نیز از مرز رسمی و بین المللی خسروی به حوزه عربی و حکومت مرکزی عراق صادر می شود ضمن اینکه بزرگترین پایانه زمینی مسافری خاورمیانه نیز در این مرز ساخته شده و اکنون روزانه گنجایش ۱۰ هزار زائر و مسافر را دارد.

شهرستان قصرشیرین دارای ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه ۸۰ ساخته شده است تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.  

تصویب منطقه آزاد تجاری نیز در دستور کار است و مراحل نهایی خود را می گذراند که سهم بسیار بزرگی در تحول و توسعه این شهرستان مرزی دارد و اشتغال پایدار مرزنشینان و رونق استان کرمانشاه از مزایای این طرح است.

                                                                                
به همت مرزنشینان تولیدات بخش کشاورزی، باغداری و شیلات این منطقه رونق گرفته و آن را به هدفی برای سرمایه گذاری تبدیل کرده به گونه ای که آب فراوان سدها و سامانه گرمسیری و همچنین باغ چهار هزار هکتاری مدرن قصرشیرین را بر مدار پیشرفت قرار داده است.

مرزداران همیشه راسخ قصرشیرین عزم خود را جزم کرده اند شهرشان سند پر افتخار و یادگار روزهای حماسه و ایثار را  به سمت توسعه پیش ببرند.

۳۰۱۲/۳۰۳۳

گزارش از نازنین باباخانی  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.