به گزارش ایرنا، نقش برجسته ثلاث باباجانی اسفندماه ۹۷ با همکاری افراد محلی و یکی از باستانشناسان اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه کشف و مراحل تحقیق، پژوهش، مستندنگاری و نقشه برداری بر روی اثر به صورت کامل انجام گرفت اما متاسفانه سودجویان و تخریب گران آثار تاریخی حدود ۲ ماه پیش با شناسایی محل اثر با توجه به پرت بودن و امکان سخت دسترسی نیروهای حفاظتی به آن، اقدام به تخریب قسمتی از این نقش برجسته کردند.
این اثر که صحنه پیروزی «ایدین سین» حاکم دولت «سیموروم» را نشان می دهد، یکی از قدیمی‌ترین نقش برجسته‌های دنیای باستان با قدمت حدود چهار هزار سال است.
شهاب نادری نائب رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار در این باره گفت: اعضای فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی در حال بررسی علت تخریب این نقش برجسته ارزشمند هستند.
وی افزود: به زودی با طرح سوال از وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وی را به مجلس فرا می خوانیم تا در رابطه با این موضوع توضیح دهد.
نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تخریب آثاری با قدمت بیش از چهار هزار سال به معنی بی توجهی به تاریخ و تمدن ملت بزرگ ایران و مردم منطقه است که به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.
نادری به تشکیل فراکسیون گردشگری اشاره کرد و گفت: پیش از این نمایندگان مجلس اگر نقدی در بحث میراث فرهنگی داشتند باید رئیس جمهوری را به مجلس فرا می خواندند اما با تشکیل این وزارتخانه، مجلس بهتر می تواند نظارت داشته باشد.
وزارت نوپا
براساس مصوبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از مرداد ماه امسال به وزارتخانه تبدیل شد و علی اصغر مونسان رئیس وقت این سازمان به عنوان سرپرست وزارتخانه منصوب شد.
مونسان در نهایت ۱۲ شهریور ماه با ۱۶۳ رای موافق، ۸۷ رای مخالف و پنج رای ممتنع از ۲۵۵ رای اخذ شده از سوی مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری در حکم خود از وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری ایران خواسته است که آسیب شناسی قوانین و شناسایی حفره ها و معضلات قانونی را در دستور کار قرار دهد.
دولت در برنامه ابلاغی توجه به گردشگری داخلی را نیز مدنظر قرار داده و وزیر جدید را به تهیه و ارائه بسته تبلیغ و بازریابی به منظور ارائه تصویر جاذبه های گردشگری ایران در بازارهای هدف، جذب گردشگر و معرفی مناطق کمتر شناخته شده در سطح داخلی موظف کرده است.
ارائه گزارش جامع درباره وضعیت میراث فرهنگی کشور میراث های در معرض خطر و راهکار عملی برای حفظ و صیانت از آن ها با توجه به تجارب و منابع داخلی و خارجی موجود دولت در این برنامه ابلاغی از وزارتخانه خواسته تکمیل طرح نقشه باستان‌شناسی کشور با مشارکت متخصصین، ارزیابی دقیق عملکرد مدیریت پژوهشگاه میراث فرهنگی و شوراهای فنی استان‌ها و ارائه برنامه برای ارتقای عملکرد آنها و ارائه برنامه برای بهبود وضعیت آن توجه داشته باشد.
همچنین به روزسازی و اعلام عمومی بانک اطلاعاتی موزه‌ها، خانه‌های قدیمی، املاک و مستغلات تحت تملک وزارتخانه، پیمانکاران همکار وزارتخانه و شفاف‌سازی وضعیت مالی و اداری، مدیریتی و منابع انسانی پایگاه‌های جهانی، ملی و استانی از جمله در تاکیدات و دستورالعمل های دولت در حوزه میراث است.
استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای بیش از چهار هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده است که بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ اثر آن ثبت ملی شده است.
کتیبه داریوش هخامنشی در بیستون تنها اثر ثبت شده جهانی استان کرمانشاه است.

۸۰۶۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.