به گزارش خبرنگار ایرنا، این طرح «سامانه جامع روابط کار» نام دارد که تمامی قراردادها و دادخواست‎‌های روابط بین کارگر و کارفرما در آن ثبت می‌شود.

سامانه‌ای که اجرای درست و کامل آن به معنی پایان قراردادهای سفید امضاء و شفاف‌شدن همه روابط کارگر و کارفرما خواهد بود.

همچنین با اجرای این سامانه، قراردادکار، میزان سابقه، سنوات و بیمه‌پردازی برای کارگران هم قابل دسترسی است.

حاتم شاکرمی، معاون روابط کار، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۲۱ مرداد گفت: برای استفاده از سامانه جامع روابط کار همه کارگران و کارفرمایان کشور دست‌کم یک بار باید با مراجعه به پیشخوان های دولت احراز هویت شوند و پس از آن در صورت مراجعه هر کدام از کارگران و کارفرمایان نیازی به ثبت اطلاعات فردی آنها نیست و سامانه با توجه به ثبت اطلاعات انجام شده به موضوع رسیدگی خواهد کرد.

زمان دقیق اجرای سامانه مشخص نیست

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه گفت: زمان دقیق آغاز بکار سامانه جامع روابط کار مشخص نیست اما مسئولان وزارت کار قول داده‌اند که به زودی این سامانه به بهره‌برداری برسد.

حسن عزیزی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با اجرای این سامانه و شفافیت روابط کار دیگر دلیلی برای رعایت نشدن حقوق کارگر وجود ندارد.

هم اکنون آمار تخلف در روابط بین کارگر و کارفرما بالاست و هیات های تشخیص اداره کار، سالانه ۴۰۰ هزار پرونده را بررسی می کنند.

به گفته علی خدایی، عضو کارگری شورای عالی کار «طبق برآوردها حدود ۳.۵ میلیون کارگر زیرزمینی در کشور وجود دارد که در کارگاه‌های بدون قرارداد و بیمه تامین اجتماعی و نظارت وزارت کار فعالیت می کنند.»

براساس ماده ۱۰ قانون کار باید میزان حقوق و دستمزد، تاریخ انعقاد قرارداد و مدت قرارداد کار کارگر مشخص شود.

احتمال الکترونیکی شدن اوراق روابط کار در کرمانشاه

البته اداره‌کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه همزمان دست به یک تلاش دیگر با هدف بهبود روابط کارگر و کارفرما زده است.

عزیزی در این باره عنوان کرد: ما از مرکز تقاضا کرده‌ایم که کرمانشاه به عنوان پایلوت اجرای طرح الکترونیکی شدن اوراق حقوقی روابط کار شناخته شود که در صورت تحقق آن، تشریفات اداری کوتاه و رسیدگی به تخلفات این حوزه سرعت بیشتری می‌گیرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه همچنین با بیان اینکه چند برنامه نظارتی برای رصد تسهیلات اشتغالزایی در استان در دستور کار است، گفت: به دستور معاون اشتغال وزیر کار همه طرح های اشتغالزایی با هدف کاهش انحراف تمام شماری می شوند تا اشتغال وعده شده راستی‌آزمایی شود.

او در عین حال افزود: در مواردی درباره اجرای برخی استانداردهای خاص می توان با تسامح برخورد کرد و با هدف حفظ اشتغالزایی فرصت بیشتری به کارفرما داد اما متاسفانه برخی کارفرمایان حداقل حقوق قانون کار را هم رعایت نمی کنند که البته ما در صورت مشاهده با جدیت با آن برخورد می کنیم.

قرارداد و چک سفید امضا غیرقانونی است

به گفته عزیزی، هرگونه قرارداد سفید امضا بین کارگر و کارفرما یا گرفتن چک از کارگر خلاف قوانین است و در این زمینه کارگران می توانند با اطلاع رسانی ما را در شناسایی و برخورد با تخلفات کمک کنند.

از ۲ میلیون نفر جمعیت استان کرمانشاه، یک میلیون و ۶۴۳ هزار نفر بالای ۱۰ سال سن دارند که ۷۰۹ هزار آنها جمعیت فعال هستند. از این تعداد هم ۵۷۶ هزار نفر شاغل و ۱۳۲ هزار نفر بیکارند.

نرخ بیکاری این استان در بهار ۹۸ با کاهش ۴.۷ درصدی نسبت به بهار ۹۷ همراه بوده اما هنوز هم با ۱۴.۷ درصد پنجمین استان بیکار کشور است.

طبق سند جامع اشتغال استان، نرخ بیکاری کرمانشاه در سال ۹۸ باید سه درصد کاهش پیدا کند.

۷۴۴۴/۸۰۶۶

گزارش از عبدالله الماسی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.