فرهاد تجری روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مرز رسمی خسروی در توافقی که بین وزیر کشورمان با وزیر کشور عراق صورت گرفته برای تردد زایران اربعین حسینی و عتبات عالیات بازگشایی می شود و این یکی از بندهای تفاهم نامه سفر رییس جمهوری کشورمان به عراق بود.

وی اظهار داشت: با توجه به لغو روادید برای سفر زائران اربعین حسینی از اول محرم تا پایان ماه صفربه عراق، بازگشایی مرز رسمی خسروی یک ضرورت است و قرار است یک میلیون و ۲۰۰ هزار زایر از این مرز رسمی به عنوان قدیمی ترین و باسابقه ترین مرز برای عزیمت به عراق تردد کنند.

نماینده مردم قصرشیرین،سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: هم اکنون زیرساخت ها و امکانات مرز رسمی خسروی برای تردد زائران کاملا آماده شده و  مردم بی صبرانه منتظر تحقق این امر هستند.

وی از مرز رسمی خسروی به عنوان بهترین و سهل الوصول ترین مرز کشورمان با امکانات بسیار مطلوب برای سفر زایران به عتبات عالیات نام برد و اضافه کرد: ستاد اربعین استان کرمانشاه تمامی مقدمه های لازم را برای حضور زائران در این مرز رسمی از قبیل ایجاد پارکینگ برای توقف خوردوها ،جانمایی موکب ها، پایگاه های اورژانس، اماده باش مراکز درمانی و برپایی بیمارستات های صحرایی،پیش بینی محل اسکان، دستگاههای خودپرداز، سیستم برق اضطراری انجام داده است .

او ادامه داد: بازگشایی مرز خسروی برای تردد زوار عتبات عالیات باعث ایجاد رونق اقتصادی و منطقه و ارتقای معیشت مردم و تحقق خواسته اصلی و به حق مرزنشینان قصرشیرین و استان کرمانشاه خواهد شد.

هم اکنون به طور میانگین روزانه سه هزار مسافر و زائر عراقی از طریق مرز خسروی به ایران و عراق تردد می کنند.
شهرستان قصرشیرین دارای ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه ۸۰ ساخته شده است تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد. 
مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز تا بغداد پایتخت کشور عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا نیز ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد. 
عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال ۷۷ در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید. 
قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار تن جمعیت، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است. 
مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.

۳۰۱۲/۸۰۶۶                 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.