به گزارش خبرنگار ایرنا، صادق هاشم فاضل روز پنج شنبه در نشست مشترک فعالان اقتصادی استان‌های کرمانشاه و بابل عراق که در هتل پارسیان شهر کرمانشاه برگزار شد، افزود: در دیدار اخیر فعالان اتاق بازرگانی عراق با سفیر و رایزن بازرگانی ایران در بغداد، موضوع صادرات مجدد(صادرات کالاهای وارداتی عراق به ایران) به ویژه برای کالاهایی که جمهوری اسلامی تحریم است، مطرح شد و ما پیشنهاد دادیم که تجار عراقی آمادگی لازم برای انجام این کار را دارند.

رئیس اتاق بازرگانی استان بابل عراق گفت: گرچه دریافت سود از صادرات مجدد کالا بدون انجام ارزش افزوده در عراق ممنوع است اما ما برای حفظ سطح روابط خود با ایران پذیرفتیم که بدون دریافت سود، صادرات کالا به ایران را انجام دهیم؛ البته در حال پیگیری برای اصلاح موانع قانونی این کار نیز هستیم.

به گفته او، یکی دیگر از مواردی که در دیدار با مسئولان کنسولگری ایران مطرح شد، تولید و مونتاژ کالاهای ایرانی در داخل خاک عراق بود که پیشنهاد دادیم خطوط تولید از ایران به عراق منتقل شود.

به اعتقاد هاشم فاضل، این کار هم کمک به تولید کشور عراق و اشتغالزایی برای کارگران این کشور است و هم به تاجران ایرانی امکان دسترسی مستقیم به بازار هدف بدون مشکلات ارزی و کاهش هزینه های حمل و نقل و موانع گمرکی است.

این مسئول عراقی عنوان کرد: طبق قوانین عراق تولیدکنندگان از ۲۰ سال معافیت مالیاتی و تضمین سود صادراتی برخوردار هستند؛ ضمن اینکه ما آمادگی داریم شرکای عراقی را به تاجران ایرانی معرفی کنیم چنانچه هیئت همراه من مشتاق هستند که با فعالان اقتصادی استان کرمانشاه به توافق و تفاهم به برسند.

پیگیری برای ایجاد سه منطقه آزاد در مرز ایران و عراق

نایب رئیس اتاق بازرگانی عراق در ادامه گفت: در دیدار اخیر روسای جمهوری ایران و عراق تمایل ۲ طرف برای افزایش تبادلات تجاری تا سطح ۲۰ میلیارد دلار مشهود بود.

به گفته او، مبادلات تجاری ایران و عراق هم اکنون ۱۲ میلیارد دلار است که ۹ میلیارد دلار آن کالا و سه میلیارد دلار هم در بخش نفت، گاز، برق و گردشگری است.

هاشم فاضل، ایجاد سه منطقه آزاد در قسمت های شمالی، مرکز و جنوب نوار مرزی ایران و عراق را یکی از توافقات روسای جمهوری ۲ طرف دانست و تاکید کرد: ما در اتاق بازرگانی عراق در حال پیگیری و فشار به دولت برای اجرای این بند از توافقنامه هستیم و تلاش می کنیم تا موقعیت و مساحت این مناطق به بهترین شیوه اجرایی شود.

او موقعیت استان بابل را راهبردی توصیف کرد و گفت: این استان در حوزه کشاورزی توانمندی های قابل توجهی دارد از جمله در تولید خرما دارای رتبه دوم و در تولید ذرت جایگاه اول عراق را در دست دارد.

تحسین توانمندی و فناوری‌های کرمانشاه

هاشم فاضل با اشاره به تلاش اتاق بازرگانی بابل و عراق برای توسعه سطح تجارت با ایران گفت: در این سفر از تعدادی از واحدهای صنعتی و ساختمانی استان کرمانشاه بازدید کردیم و در حالی که پیش‌تر از توانایی تولیدکنندگان کرمانشاهی اطلاع داشتیم اما دیروز از سطح بالای توانمندی و فناوری‌های اقتصادی موجود در این استان مطمئن شدیم.

پس از صحبت های نایب رئیس اتاق بازرگانی عراق، تاجران و فعالان اقتصادی استان‌های کرمانشاه و بابل برای آشنایی با ظرفیت‌ها و نیازهای کشاورزی و صنعتی ۲ طرف با هدف دستیابی به تفاهم، توافق و قرارداد به گفت و گو و رایزنی مستقیم پرداختند.

رایزنی فعالان اقتصادی کرمانشاه و بابل

استان ۲ میلیون نفری بابل در ۱۰۰ کیلومتری بغداد و حدود ۵۰۰ کیلومتری کرمانشاه قرار دارد.

جمعیت استان کرمانشاه هم ۲ میلیون نفر است و حدود یک سوم از صادرات ایران به عراق از این استان صورت می گیرد.

استان کرمانشاه سال گذشته بیش از سه میلیارد دلار کالا صادرات کرد که بخش اعظمی از آن به عراق صادر شد.

۷۴۴۴/۸۰۶۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.