به گزارش خبرنگار ایرنا؛ سردار اسکندر مومنی عصر یکشنبه در حاشیه برگزاری نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه در سرسرای تدبیر استانداری در جمع خبرنگاران افزود: این میزان هزینه برای کشوری که تحریم و مشکلات اقتصادی فراوانی دارد، رقم بالایی است و تنها راهکار کاهش این هزینه ها مردمی کردن مبارزه با مواد مخدر است.

وی با تاکید بر اینکه مبارزه با مواد مخدر باید مردمی شود و دولت به تنهایی نمی تواند این حوزه را ساماندهی کند، گفت: همه گروه های مرجع در کشور باید پای کار بیایند و دولت را در این راستا کمک کنند.

او یادآوری کرد که برای مردمی کردن مبارزه با مواد مخدر طرح "یاریگران زندگی" را طراحی کرده ایم، افزود: با آسیب شناسای فعالیت های ۴۰ سال گذشته در حوزه مبارزه با مواد مخدر در کشور به این نتیجه رسیدیم که باید بر روی پیشگیری بیشتر کار کنیم و این طرح به همین منظور طراحی شده است.

او بر نقش مهم آموزش و پرورش در راستای  اجرای این طرح تاکید کرد و گفت: باید با آگاه کردن مردم به خصوص خانواده ها جلو ورود معتاد جدید به این چرخه را بگیریم و معتادان موجود را نیز ساماندهی کنیم.

دبیر ستاد مبارزه با موادمخدر در ادامه اصلاح قوانین را یکی از نیازهای جدی در راستای ساماندهی معتادان در کشور دانست و گفت: اگر این قوانین اصلاح نشود اقدامات گذشته به نتیجه نمی رسد و کارها ناتمام می ماند.

سردار مومنی، چرخه فعلی در برخورد با معتادان را چرخه ای معیوب دانست و گفت: براساس قوانین فعلی معتادان را سه و حداکثر ۶ ماه می توان در مراکز بازپروری نگهداری کرد و پس از این مدت باید آنها را آزاد کرد و سپس این چرخه همچنان تکرار می شود و ۶۰ تا ۷۰ درصد افرادی که تحویل مراکز داده می شوند، تکراری هستند.

او مدت زمانی که یک فرد معتاد بتواند درمان شود و به جامعه برگردد را یک تا ۲ سال دانست و افزود: سه ماه و ۶ ماه زمان کمی برای ترک اعتیاد است و از این رو ما پیشنهاد اصلاح قانون را داده ایم و خوشبختانه روسای قوای سه گانه با آن موافق هستند. 

وی همچنین اظهار داشت: زمانی که ما معتادان را به مدت یک و ۲ سال در مراکز ترک اعتیاد نگهداری می کنیم از سوی دیگر خُرده فروشان که جامعه هدف خود را از دست داده اند به دنبال جامعه هدف جدید می گردند و این بار به سراغ جوانان و نوجوانان می روند و از این رو ما دنبال اصلاح قوانین مربوط به برخورد با خُرده فروشان نیز هستیم.

او تصریح کرد که در قانون فعلی خُرده فروش بعد از دستگیری آزاد می شود و به کار خود ادامه می دهند اما ما تصمیم گرفتیم که خرده فروشان هم به موازات معتادان در مراکز نگهداری شوند و پس از دستگیری بلافاصله آزاد نشوند.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت دارد که براساس آمارها حدود ۶۰ هزار معتاد به مواد مخدر در استان شناسایی شده است.

۳۰۳۳/۸۰۶۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.