رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، با بیان اینکه اوضاع و احوال کشاورزان کرمانشاهی خوب نیست، گفت: نباید اوضاع و احوال کشاورزی استان از نظر درآمد بهره برداران همچون شرایط کنونی باشد.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، نوربخش حاتمی امروز(19 مرداد) در جلسه تقدیر از خبرنگاران فعال حوزه کشاورزی استان، اظهار کرد: کشاورزی استان در جایگاه و شان و مرتبه‌ای که باید باشد، نیست.
وی با بیان اینکه نه ظرفیت‌های بخش کشاورزی را به خوبی شناخته ایم و نه خوب این ظرفیت‌ها را معرفی کرده‌ایم، تاکید کرد: باید کشاورزی کرمانشاه را بهتر معرفی کنیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه استان کرمانشاه با برخورداری از چهار منطقه اقلیمی متفاوت امکان کشت بیش از ۹۸ درصد تمام محصولات کشاورزی دنیا را دارد، تأکید کرد: معرفی نشدن درست بخش کشاورزی، بزرگترین خلا کشاورزی استان کرمانشاه است.
با کار کردن روی نخود و زعفران کشاورزی استان متحول می شود 
حاتمی در ادامه با اشاره به ظرفیت های بخش کشاورزی استان کرمانشاه، گفت: استان  حدود 950 هزار هکتار اراضی زراعی آبی، دیم و باغ دارد که در کنار برخورداری از ۱۲ هزار نیروی فارغ التحصیل بخش کشاورزی ظرفیت خوبی برای توسعه بخش کشاورزی استان هستند.
وی افزود: اگر تنها بتوانیم روی دو محصول نخود و زعفران کار کنیم، می توانیم کشاورزی استان را متحول کنیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه در حال حاضر ایران رتبه‌های پنجم و ششم تولید نخود دنیا را در اختیار دارد، اظهار کرد: استان کرمانشاه همواره رتبه نخست تولید نخود کشور را دارد و گاه تا ۵۰ درصد نخود تولیدی کشور در این استان تولید می شود، با این وجود تاکنون در حوزه نخود کارهای در خور توجهی انجام نشده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه باید از تولید و فروش نخود به عنوان یک محصول استراتژیک در استان حمایت شود، اضافه کرد: نخود کاران ما هر ساله هزینه هایشان با پول فروش نخود تقریباً برابری می کند.
 وی ادامه داد: اگر به قیمت کنونی هر کیلوگرم نخود ۲۰ هزار تومان هم اضافه شود، با توجه به اینکه متوسط سرانه مصرف نخود در استان پنج کیلوگرم است و این رقم در کشور نیز همین عدد است، فشار زیادی روی خانواده‌ها نخواهد آمد، در حالیکه با افزایش 20 هزار تومانی قیمت هر کیلو نخود حدود ۱۵۰۰ تا ۲ هزار میلیارد تومان به درامد بهره برداران نخود اضافه خواهد شد که تحول چشمگیری را برای بهره برداران به همراه خواهد داشت.
 وی در ادامه با اشاره به مرغوبیت زعفران تولیدی در استان کرمانشاه، اظهار کرد: استان کرمانشاه خاستگاه بهترین زعفران های دنیا است، به نحوی که سابقه کشت زعفران در این استان به 2400 سال پیش برمی گردد.
حاتمی تاکید کرد: کیفیت زعفران تولیدی در کرمانشاه به اندازه‌ای است که سال گذشته سرگل زعفران قائنات با قیمت هر کیلوگرم 9.5تا 10 میلیون تومان به فروش رسید، زعفذان استان کرمانشاه توسط صادرکنندگان با قیمت ۱۴ تا ۱۵ میلیون تومان از بهره برداران خریداری شد و این یعنی قیمت زعفران تولیدی در استان کرمانشاه بیش از ۵۰ درصد متوسط کشوری است.
باید تقویم جشنواره‌ای برای بخش کشاورزی استان تهیه شود
حاتمی با بیان اینکه استان کرمانشاه در حوزه های دیگری مثل انجیر ریجاب، پیاز هرسین، گیلاس صحنه، اسب کرد و ... حرف های زیادی برای گفتن دارد، گفت: باید یک تقویم جشنواره‌ای برای معرفی بخش کشاورزی استان داشته باشیم.
 وی با اشاره به برگزاری جشنواره گیلاس صحنه در استان، گفت: به زودی جشنواره اسب کرد را نیز در ماهیدشت برگزار خواهیم کرد.
اوضاع و احوال کشاورزان کرمانشاهی خوب نیست
وی در ادامه اظهار کرد: استان کرمانشاه یک استان مستعد کشاورزی است، به گونه ای که دو برابر کشور بارندگی و تنها یک سوم کشور تبخیر و تعرق دارد و با بهره گیری درست از منابع آب، خاک و اقلیم های مختلف نباید اوضاع و احوال کشاورزی استان از نظر درآمد بهره برداران و ایجاد اشتغال پایدار در شرایط کنونی باشد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: این استان یکی از قطب های کشاورزی کشور به شمار می رود، اما بهره برداران نتوانسته اند بهره لازم را از بخش کشاورزی استان ببرند.
حاتمی اضافه کرد: در حال حاضر نسبت سرانه درامد بهره برداران بخش کشاورزی به سرانه هزینه کرد منفی است و همین سبب شده یا هر سال تعداد بهره برداران کم شود، یا اراضی خود را بفروشند و یا با گرفتن تسهیلات بانکی مقروض شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه سپس اشاره‌ای هم به نبود یک استراتژی جامع و روشن و واقع بینانه در بخش کشاورزی استان داشت و افزود: قبل از تصدی پست ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان برنامه سه ساله بخش کشاورزی استان را تدوین کردم که برای تدوین آن بیش از دو هزار ساعت وقت گذاشتم. 
حاتمی ادامه داد: این برنامه سه ساله که تحول بخش کشاورزی استان کرمانشاه را به همراه خواهد داشت واقع بینانه و تا حدودی بدبینانه  تهیه شده و امید است با تحقق این برنامه شاهد تحول چشمگیری در حوزه کشاورزی استان ظرف سه سال آینده بوده و اشتغال در خور توجهی هم از قبل آن به وجود آید.  

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.