مهدی شوشتری روز چهارشنبه در حاشیه سفر به شهرستان قصرشیرین و بازدید از مرز رسمی پرویزخان و مجموعه پایانه بین المللی این مرز رسمی و روند صادرات و تردد مسافر از این گذرگاه افزود: پارسال در مجموع  ۹ میلیارد دلار کالا از کشورمان به عراق صادر شد که از این میزان سه و نیم تا چهار میلیارد دلار آن به اقلیم کردستان بوده است.

 وی اظهار داشت: با توجه به چشم اندازه ترسیم شده در سفر رئیس جمهوری کشورمان به عراق تلاش بر این است که این صادرات کالا از کشورمان به عراق به ۲۰ میلیارد دلار برسد که با تحقق این امر شاهد گسترش مبادلات تجاری با عراق باشیم.

سرکنسول ایران در اربیل شمال عراق گفت: امروز در جریان مسایل و مشکلات موجود در مرز رسمی پرویزخان قرار گرفتیم که امید است با پیگیری های مسئولان شهرستان و مجموعه گمرک و پایانه شاهدگسترش مبادلات تجاری و رفع مشکلات موجود و رسیدن زیرساخت های موجود در این مرز رسمی مطابق با استانداردهای بین المللی در مراودات تجاری باشیم.

 وی ادامه داد: هر قدر زیرساخت ها و شرایط و بستر لازم برای صادرات در مرز رسمی پرویزخان افزایش یابد، ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق از آن منتفع می شوند.

 او اضافه کرد:  فعالیت در مرز رسمی پرویزخان ۲۴ ساعته است که در عمل نیز باید نمود داشته باشد.

                                                                                                                                                                                                                                                  

فرماندار قصرشیرین نیز گفت: هم اکنون به طور میانگین روزانه شاهد صادرات ۸۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ کامیون کالا از مرز رسمی پرویرخان هستیم که این مرز ظرفیت بیش از این میزان را با توجه به نقشی که در مبادلات تجاری با کشور عراق ایفا می کند، دارد.

 مرادعلی تاتار افزود: مشکلاتی که در مرز رسمی پرویزخان وجود دارد دسته بندی شده و در سفر آینده استاندار کرمانشاه با مقامات شمال عراق ( اقلیم کردستان ) مطرح می شود و امید است با برطرف شدن آن ها شاهد تسهیل در صادرات و گسترش مراودات تجاری باشیم.

وی خواستار رفع مشکل رانندگان ترانزیت سوخت با توجه به یک روزه بودن اعتبار روادید آن ها برای سفر به اقلیم کردستان عراق شد و گفت: اعتبار استفاده از روادید صادر شده قبل از این سه ماه بود که هم اکنون با توجه به نارضایتی رانندگان و ایجاد مشکلاتی در رفت و آمد آن ها خواستاریم که یک روزه بودن مهلت استفاده از روادید به سه ماه افزایش یابد.

مرز رسمی پرویزخان روزانه شاهد حجم بالایی از ترانزیت کالاهای صادراتی، تانکرهای سوختی، تردد مسافران و گردشگران به اقلیم کردستان عراق است.
پایانه مسافری و تجاری پرویزخان در زمینی به وسعت ۱۴ هکتار احداث شده است.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار تن جمعیت و در اختیار داشتن ۲ مرز رسمی و فعال پرویزخان و خسروی، دارای ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق است که کانونی برای انجام مراودات تجاری و اقتصادی بین ۲ کشور است.

۳۰۱۲/۸۰۶۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.