به گزارش خبرنگار ایرنا؛ فرامرز شوهانی روز چهارشنبه در نشستی خبری به مناسبت روز خبرنگار با اعلام اینکه در جریان وقوع زلزله ۷.۳ ریشتتری ۲۱ آبان سال ۹۶ غرب استان به تاسیسات و شبکه های آب روستاها خسارات زیادی وارد شد، افزود: ۳۳ میلیارد تومان اعتبار برای اصلاح و بازسازی تاسیسات و شبکه های آب مناطق زلزله زده استان در نظر گرفته شد که از این میزان ۱۹ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

او با بیان اینکه اکنون آب روستاهای مناطق زلزله زده مشکلی ندارد و شبکه آب این مناطق وصل است، گفت: این پروژه ها با هدف تامین پایدار آب از طریق اصلاح و بازسازی شبکه ها انجام می شود. 

زمین لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان سال گذشته در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهر سرپل ذهابرخ داد که ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشت.

این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۲ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ۱۰۳ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دید.

وی همچنین به وقوع سیل در بخشی از استان نیز اشاره کرد و گفت: در جریان سیل فروردین امسال نیز اگرچه تاسیسات آب روستاهای استان خسارت چندانی ندید اما ۱۶۱ پروژه را در روستاهایی که در معرض سیل بودند تعریف کردیم و شبکه و تاسیسات این روستاها را اصلاح و بازسازی خواهیم کرد.

او اعلام کرد که در مجموع ۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای اصلاح و بازسازی تاسیسات و شبکه های آب روستاهای کشور اختصاص یافت که از این میزان ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان معادل بیش از ۱۰ درصد، سهم استان کرمانشاه است.

بارندگی و سیل فروردین امسال به ۲ هزار و ۳۲ واحد مسکونی روستایی و ۱۵۳ واحد شهری استان کرمانشاه خسارت جدی وارد کرد.

برخورداری ۹۴درصد جمعیت روستایی استان از آب سالم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کرمانشاه در ادامه سخنانش وضعیت کلی آب رسانی روستاهای استان را تشریح کرد و گفت: استان کرمانشاه ۲ هزار و ۸۸۶ روستای ثبت شده دارد که بیش از ۲ هزار و ۵۸۹ روستای آن دارای سکنه است.

شوهانی شاخص بهره مندی جمعیت روستایی استان کرمانشاه از نعمت آب سالم و بهداشتی را ۹۴.۲ درصد اعلام کرد و افزود: این درصد برخورداری از میانگین کشوری بالاتر است.

او مجموع خطوط انتقال و شبکه توزیع شبکه های آب رسانی روستایی سطح استان را اکنون در حال بهره برداری است را حدود ۹ هزار و ۵۹ کیلومتر اعلام کرد و گفت: اکنون ۳۸۹ ایستگاه پمپاژ، ۲۷۹ حلقه حلقه چاه، ۲۹۴ دهنه چشمه که تقریبا بیش از ۵۷۰ محل تامین آب در سطح روستاهای استان در حال بهره برداری است.

وی اظهار داشت: از طرفی ۹۵۵ مخزن در سطح روستاهای استان داریم که حجم این مخازن ۱۲۵ هزار و ۶۸۸  مترمکعب است.

آبرسانی به روستاهای فاقد آب در اولویت آبفار

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستاییکرمانشاه در ادامه سخنان به چالش ها و دغدغه های این شرکت اشاره کرد و با تقسیم بندی آن به ۲ بخش نگهداری از شبکه آب رسانی روستاهای دارای آب و روستاهای فاقد آب، گفت: در روستاهای دارای شبکه آبرسانی خدمات رسانی وتامین آب مستمر، حساسیت خاص خودش را دارد، موضوع نگهداری شبکه و تعمیرات خطوط انتقال و توزیع و کنترل کیفیت آب از موضوعات پرهزینه و حساسیت بالا است.

شوهانی افزود: از طرفی چون خط قرمز وزارت نیرو و شرکت آبفار کیفیت آب شرب است کنترل روزانه سلامت آب در شبکه های آبرسانی در دستور کار این شرکت قرار گرفته است.

او یکی دیگر از چالش های این شرکت را روستاهای فاقد آب دانست و افزود: از مجموع ۲ هزار و ۵۸۹ روستای دارای سکنه تعداد ۳۴۷ روستا فاقد آب هستند که تامین آب آنها در قالب برنامه های توسعه آب رسانی در دستور کار جدی این شرکت قرار دارند.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت دارد که در ۱۴ شهرستان ساکن هستند.

۸۰۶۶/۳۰۳۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.