یک جامعه شناس گفت: امروز جوانان به ازدواج به عنوان یک مقوله تجملاتی، لاکچری و فانتزی نگاه می کنند.
 علیرضا قاسمی به مناسبت هفته ازدواج در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، اظهار کرد: امروز جوانان به ازدواج به عنوان یک مقوله تجملاتی، لاکچری و فانتزی نگاه می کنند که چنین نگاهی می تواند باعث کاهش آمار ازدواج در جامعه شود. 
قاسمی با بیان اینکه با تداوم روند کنونی سال به سال از آمار ازدواج ها کاسته خواهد شد، بر ضرورت بررسی کارشناسانه موانع ازدواج در شرایط کنونی تاکید کرد و افزود: باید یک تیم کارشناسی با دید همه جانبه موانع ازدواج را بررسی کرده و برای حل معضل ازدواج راهکار کارشناسی ارائه دهند.
قاسمی در ادامه به روند تغییر ازدواج ها از سنتی به مدرن اشاره کرد و اظهار کرد: موضوع ازدواج در جوامع سنتی یک امر خانوادگی بود و خانواده و جامعه ازدواج جوانان را دغدغه خود می دانستند.
وی با بیان اینکه در گذشته خانواده‌ها گسترده تر بود و بزرگترها روی کوچکترها نفوذ بیشتری داشتند و با یک نگاه جمعی به امر ازدواج جوانان نگاه می‌شد، گفت: در گذشته دخترها و پسرها در امر ازدواج تقریبا منفعل بودند و نقش اصلی را نداشتند، اما با توسعه مدارس، دانشگاه ها و بیشتر شدن آزادی های فردی و آگاهی مردم، ازدواج کم کم از حالت سنتی خارج و به اصطلاح مدرن شد.
این جامعه شناس تاکید کرد: با مدرن شدن ازدواج، سلطه و نفوذ والدین در امر ازدواج به تدریج  کم و کمتر شد و دیگر دختر و پسرها  ترجیح دادند خودشان همسرشان را انتخاب کنند، لذا بیشتر ازدواج های جدید به سمتی بود که خود دختر و پسرها همسر آینده خود را انتخاب می کردند.
وی ادامه داد: با افزایش طلاق ها به هر دلیل و از جمله عدم شناخت کافی زوجین نسبت به هم، یک نگرانی بین جوانها در خصوص ازدواج به وجود آمد که منجر به کاهش تمایل جوانان به ازدواج شد.
وی ادامه داد: توقعات فزاینده از ازدواج از یک سو و ترس از شکست در ازدواج از دیگر سو رغبت جوانان به ازدواج را کم کرده و همه اینها در حالیست که دختران به دنبال رسیدن به رفاه بیشتر در ازدواج بودند و وقتی شرایط خود در خانه پدری بهتر از شرایط بعد از ازدواج می بینند، ترجیح می دهند مجرد بمانند.
این جامعه شناس داد: امروزه شرایط ازدواج سخت تر شده و توقعاتی به  وجود آمده که شرایط را  سخت تر کرده است. امروز برای ازدواج باید کار باشد، خانه باشد، ماشین باشد، تجملات باشد که در این فضا خیلی از جوانان که نمی توانند پاسخگو باشند، خودبخود از ازدواج فاصله می گیرند. عوامل دیگری هم مثل ادامه تحصیل  به بالا رفتن سن ازدواج دامن زده است.
این جامعه شناس با بیان اینکه سن ازدواج به نزدیک 30 سال رسیده، گفت: در گذشته سن ازدواج پایین بود و دیر ازدواج کردن پسندیده و درخور نبود، اما امروز نگرش منفی به افرادی که در سنین بالا بوده و ازدواج نکرده اند از بین رفته و به اصطلاح قبح موضوع شکسته شده است.
وی در ادامه با اشاره به پیامدهای بالا رفتن سن ازدواج و میل افراد به تجرد اظهار کرد: به دنبال بالا رفتن سن ازدواج و تاخیر در ازدواج، تاخیر در فرزندآوری را داریم که این اتفاق تک فرزندی را در خانواده ها باب کرده و کار تا جایی  پیش رفته که امروز دیگر داشتن بیشتر از دو فرزند خیلی پذیرفته شده نیست.
قاسمی تاکید کرد: با تداوم روند کنونی  به جایی خواهیم رسید که نسل عمه ها و خاله ها و عموها و دایی ها منقرض می‌شود و این رخداد سبب خواهد شد تا فرزندانمان ارتباطات نسبی خیلی کمرنگی را در آینده تجربه کنند که غم انگیز است، زیرا انسان  نیازهای عاطفی و روحی و روانی دارد که تنها فضای خانواده می تواند پاسخگوی این نیازها باشد.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.