به گزارش خبرنگار ایرنا، در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال رونق تولید نامگذاری شده، فعال سازی واحدهای صنعتی و تولیدی و رفع موانع و مشکلات پیش روی آن ها تبدیل به یکی از موضوعات مهم در استان کرمانشاه شده است.

کمبود نقدینگی، مشکلات تأمین مواد اولیه، فرسودگی ماشین آلات و تکنولوژی، نوسانات نرخ ارز، افزایش بی رویه قاچاق کالا، معوقات بانکی و عدم صدور مجوزهای لازم برای تکمیل و یا گسترش طرح را می توان مهمترین مشکل برخی واحدهای تولیدی دانست که نتیجه آن فعالیت با حداقل ظرفیت می شود.

مشکلات یاد شده تقریبا در تمامی استان های کشور وجود دارد و کرمانشاه نیز بی بهره از آن ها نیست، هرچند تلاش شده تا هر هفته به مشکلات تعدادی از آن ها رسیدگی و زمینه برای فعالیت مجدد آن ها فراهم شود.

عمده واحدهای تولیدی استان در بخش های صنعتی و کشاورزی قرار دارند که بدون شک تلاش برای فعال کردن حداکثری واحدهای راکد و مشکل دار این ۲ بخش می تواند هم موجب رونق تولید شود و هم معضل بیکاری را در استان کاهش دهد.

کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان این هفته در حالی برگزار شد که به مشکلات چند واحد تولیدی در بخش کشاورزی رسیدگی و دستورات لازم برای رفع مشکلات هرچه سریعتر آن ها صادر شد.

طرح پرواربندی گوساله ۳۰۰ راسی

یکی از واحدهای تولیدی که مشکلش مورد رسیدگی قرار گرفت واحد پرواربندی گوساله ۳۰۰ راسی واقع در بخش فیروزآباد بود که ظرفیت این واحد تولیدی ۱۵۰۰تن گوشت در سال است.

مشکل این واحد بدهی ۱۲ میلیارد ریالی به بانک بود که صاحب آن تقاضای بخشش جرائم و دیرکردهای معوق را داشت.

با نظر معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری و تصویب ستاد، مقرر شد از محل کمک های فنی و اعتباری نهایت کمک به وی انجام و حدود نیمی از جرائمش از این راه تامین شود، بقیه جرائم نیز مقرر شد بانک مربوطه به مدت ۲ سال برای وی امهال کند.

واحد ۲۰۰ راسی گوساله پرواری 

واحد دیگر که به مشکل آن رسیدگی شد مربوط به واحد ۲۰۰ راسی گوساله پرواری در روستای دربند سنقر بود که با ۸۵ درصد پیشرفت و حدود ۲۰ میلیارد ریال سهم آورده بخش خصوصی در حال انجام است.

مشکل این واحد عدم اجازه برداشت آب است که قرار شد تیمی از کارشناسان آب و فاضلاب روستایی استان از محل اجرای طرح که در سال های قبل مجوز لازم برای برداشت آب صادر شده بود بازدید و در خصوص مصوبه قبلی اعمال رای شود.

واحد ۱۰۰ راسی گوسفند داشتی

پیگیری مشکل واحد ۱۰۰ راسی گوسفند داشتی در سنقروکلیایی از دیگر برنامه های ستاد تسهیل استان بود که مشکل این طرح عدم موافقت آب منطقه ای برای اعطای مجوز حفر چاه برای اجرای پروژه بود که این مورد هم قرار شد تا پس از رفع برخی ایرادات وارده به این واحد موضوع اعطای مجوز حفر چاه آب مجددا بررسی شود.

رونق تولید در گرو رفع مشکلات واحدهای تولیدی است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه در این جلسه، رونق تولید را در گرو رفع مشکلات واحدهای تولیدی دانست و گفت: بدون شک هرقدر به سرپا ماندن چنین واحدهایی کمک کنیم اقتصاد ما پویاتر خواهد شد.

هدایت حاتمی با بیان اینکه در استان کرمانشاه و در شهرستان های مختلف آن واحدهای تولیدی خوبی وجود دارد، گفت: برخی از آن ها به دلایل گوناگون دچار مشکل شده و هم اکنون برای ادامه فعالیت خود نیازمند حمایت و کمک مدیران و مسئولان هستند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از واحدهایی که امروز با مشکلات عدیده روبرو هستند زمانی با حداکثر ظرفیت مشغول تولید بوده اند و امروز وظیفه داریم تا دست آن ها را گرفته و با خرد جمعی زمینه را برای فعالیت دوباره آنها فراهم کنیم.

حاتمی افزود: رکود واحدهای تولیدی زمینه را برای افزایش نرخ بیکاری و سرخوردگی فعالان بخش خصوصی را فراهم می کند بنابراین به هر شکل ممکن باید جلوی این اتفاق گرفته شود.

معاون استاندار کرمانشاه ادامه داد: مدیران دستگاه های مختلف و بانک ها تا جایی که امکان دارد باید شرایط را برای فعالیت دوباره واحدهای تولیدی فراهم و از سخت گیری های بی مورد پرهیز کنند.

وی در پایان گفت: اگر رونق تولید می خواهیم و قصد داریم نرخ بیکاری را بازهم در استان کاهش دهیم باید نگاه ویژه ای به بخش تولیدی داشته باشیم.

بازگشت ۱۴۸ واحد صنعتی و معدنی به چرخه تولید

چندی پیش نیز رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه اعلام کرده بود که از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا پایان خرداد امسال، ۱۴۸ واحد صنعتی و معدنی با سرمایه‌گذاری ۱۶۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و اشتغال‌زایی یک هزار و ۹۴۳ نفر از  به چرخه تولید بازگشته‌ اند.

محسن دارابی خاطرنشان کرده بود: تا پایان سال جاری براساس هدف‌گذاری انجام‌شده؛ ۳۵ واحد صنعتی و ۲۰ واحد معدنی غیرفعال احیا خواهند شد،

به گفته دارابی، طی سال ۹۷ و سه ماه نخست سال جاری، ۲۹ معدن غیرفعال با سرمیاه گذاری ۱۰ میلیارد و ۶۰۰ تومان سرمایه‌گذاری احیا و زمینه اشتغال ۳۲۲ نفر نیز فراهم شده است.

۷۴۵۸/۸۰۶۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.