بدون تردید حرکت قلم‌هایی که حق را برای مردم بیان می‌کنند از بالاترین عبادت‌هاست و این موضوع در روایات و احادیث متعدد مورد اشاره واقع شده است.
عقلانیت بشر هم تقدس قلم و آثار آن را تایید می‌کند، بنابراین آثار قلم و گفتار خبرنگار در حوزه خبر و اطلاع رسانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 
اطلاع رسانی از مهمترین نیازهای هر جامعه ای است و خبرنگاران در این امر خطیر نقش تعیین کننده ای دارند. 
خبرنگاران چشمان بیدار جامعه برای بیان واقعیت‌ها هستند و در تبیین و تفهیم مشکلات مردم نقشی برجسته ای دارند. خبرنگار شخصیتی است جریان‌ ساز که جایگاه او در تاریخ و جریان‌های تاریخ ساز بشری نهادینه شده است.
زبان خبرنگار همچون شمشیر بران و گویای وجدان عمومی اجتماع بشری است و بیانش روشنگر هر واقعیت اجتماعی و نگاه و منش او هستی بخش حوزه رسانه و خبرآفرینی است. 
خبرنگار نمی‌تواند یک شخصیت عادی باشد چرا که او شریان‌های حیاتی اخبار، احساسات و انتظارات مردمی را با چشم حرفه‌ای می‌بیند و زمینه اطلاع رسانی و آگاهی جامعه و فرهنگ سازی عمومی را فراهم می‌سازد. 
خبرنگاری یک رسالت است و راهی است که در آن وظایف سنگینی نهفته است بنابراین خبرنگاران نباید نان را به نرخ روز بخورند و به بیماری چاپلوسی و تملق گرفتار شوند.
چاپلوسی و تملق با هر نیت و هدفی که صورت گیرد چه از نظر آموزه های دینی و شرعی، چه از لحاظ معیارهای اخلاقی و اجتماعی و چه از دید جامعه شناسی و روانشناسی امری مذموم، زشت و ناپسند می باشد و در کنار مضرات بیشماری که برای فرد متملق و مورد تملق متصور می باشد بیش از آن گریبانگیر جامعه شده و دود آن به چشم تمامی مردم خواهد رفت.
بنابراین می بایستی تا آنجا که در توان می باشد همه افراد و بخصوص ما روزنامه نگاران و خبرنگاران از ورود به حریم چاپلوسی، تملق، دو رویی، ریا، فریب، نیرنگ و چند چهرگی دوری بجوییم  و تمام تلاشمان در جهت انعکاس واقعیتها به دور از حب و بغض باشد.
یکی از آسیب های برخی از رسانه ها بخصوص فضای مجازی، شایعه پراکنی و انتشار اخبار نادرست و خلاف واقع یا اخباری است که بخشی از آن واقعی و بخشی دیگر غیرواقعی است.
قرآن کریم به شدت شایعه پراکنی را مورد نکوهش قرار داده است و حتی در واقعه ای مشهور به داستان «افک» (سوره مبارکه نور)، طی چندین آیه نحوه برخورد با شایعه پراکنی را بیان کرده است. 
بهمن کریمی خبرنگار ایرنا
۸۰۶۶/۷۴۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.