مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه گفت: با توجه به آمار بالای بیکاری که در استان داریم، باید مهارت آموزی را به یک فرهنگ و ارزش اجتماعی در میان مردم استان تبدیل کنیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، یاور محمدی امروز(سوم مرداد) در نشستی خبری که به مناسبت هفته مهارت آموزی و فنی حرفه ای برگزار شد، به نقش اساسی نیروی انسانی در شکوفایی اقتصادی کشورها اشاره کرد و گفت: امروزه کشورهای توسعه یافته و کشورهایی که در دنیا حرفی برای گفتن دارند، با تکیه بر نیروی انسانی آموزش دیده خود به این موقعیت دست پیدا کرده اند.

وی افزود: در کشور ما نیز علیرغم اینکه تاکنون کارهایی انجام شده، اما هنوز تا نقطه مطلوب در این زمینه فاصله داریم که باید با برنامه ریزی به این هدف دست پیدا کنیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان تاکید کرد: از آنجایی که در کرمانشاه آمار بالایی در بیکاری داریم و در اشتغالزایی نیز توفیقات زیادی نداشته ایم، لذا توجه به مهارت آموزی نیروی انسانی استان را باید مورد تاکید جدی قرار دهیم.

وی اضافه کرد: معتقدیم افرادی که توان مهارتی بالایی دارند، سریعتر جذب بازار کار می شوند و البته تجربه هم نشان داده که واحدهای صنعتی هم بدنبال جذب نیروی انسانی آموزش دیده هستند.

امسال نهضت مهارت آموزی را در استان خواهیم داشت

محمدی باتاکید براینکه باید یک هم افزایی در استان شکل بگیرد تا مهارت را به فرهنگ و ارزش اجتماعی تبدیل کنیم، گفت: برای رسیدن به وضعیتی مطلوب در حوزه مهارت آموزی در استان باید رویکردهایی همچون فاصله گیری از مدرک گرایی و توجه به مهارت آموزی، سوق دادن آموزش های مهارتی به سمت نیازهای بازار کار، هم افزایی و یکپارچکی دستگاه های ارائه دهنده خدمات آموزشی مانند میراث فرهنگی، فنی و حرفه ای، جهاد دانشگاهی و...، ورود جدی بخش خصوصی به مقوله آموزش مهارت و بروزرسانی آموزش ها با وجود مشاغل جدید را در دستور کار قرار دهیم.

وی بابیان اینکه این موضوعات چالش هایی هستند که در سطح کلان کشوری هم مورد توجه قرار گرفته اند، گفت: بر این مبنا از ابتدای سالجاری سازمان فنی و حرفه ای کشور با تشکیل شورای عالی مهارت آموزی دست به تغییر رویکرد این سازمان زد و نهضت مهارت آموزی را به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار داد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه اظهار کرد: البته تا سال گذشته رویکرد مهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ایجاد شغل براساس پرداخت تسهیلات و... بود، اما از ابتدای امسال این رویکرد به نهضت مهارت آموزی تغییر یافته که در استان نیز درحال اجرایی شدن است.

وی یادآورشد: براین اساس آموزش مهارتی به سربازان، افزایش آموزش های مهارتی تقاضا محور، آموزش زندانیان، آموزش در مناطق حاشیه نشین به منظور کاهش آسیب های اجتماعی، توجه به مناطق روستایی بویژه در حوزه آموزش های صنایع دستی و کشاورزی و آموزش در مناطق زلزله زده بیشتر مورد توجه است.

محمدی در ادامه بابیان اینکه امسال آموزش های مهارتی در سطح شهرستان های استان براساس ظرفیت شغلی هر شهرستان خواهد بود، گفت: برای اجرای این برنامه ظرفیت های شغلی هر شهرستان را شناسایی و دسته بندی کرده ایم و آن را به فرمانداری ها نیز ابلاغ کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: در اجرایی شدن این برنامه سند رونق تولید که فصل اول آن روی آموزش تاکید دارد و سند اشتغال شهرستان ها را مبنای فعالیت خود قرار داده ایم.

رشد 138 درصدی آموزش های مهارتی استان در سال گذشته

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان در بخش دیگری از سخنانش به ارائه عملکرد این اداره کل در سال گذشته پرداخت و گفت: آموزش سه میلیون نفر ساعت در بخش دولتی تعهدی بود که برای سال گذشته داشتیم که خوشبختانه در پایان این سال با آموزش چهار میلیون و 142 هزار نفر ساعت و 21 هزار و 543 نفر دوره، رشدی 138 درصدی داشتیم.

وی بابیان اینکه این آموزش ها در پادگان ها، مناطق حاشیه نشین شهرها، زندان ها و ... بوده، اضافه کرد: برای بخش خصوصی نیز تقریبا به همین میزان تعهد داشتیم که رشدی 52 درصدی نیز در این بخش داشتیم.
 
 محمدی به وجود 231 آموزشگاه بخش خصوصی با 644 کارگاه آموزشی در سطح استان اشاره کرد و گفت: در بخش دولتی نیز 31 آموزشگاه با 120 کارگاه داریم که به دلیل کاهش کارآموزان در برخی از این  آموزشگاه ها، در نظر داریم تا آنها را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم.



انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.