53 درصد سوختگی دارم و از 10 انگشت دستانم فقط یک انگشت ناخن دارد و مابقی در آتش جنگل‌های "بوزین و مره‌خیل" آب شد، اما در این 12 سال هیچ خسارتی از جایی نگرفتم.
به گزارش ایسنا منطقه کرمانشاه، مرداد سال 86 بود که جنگل‌های منطقه بوزین و مره‌خیل آتش گرفت و به دلیل وسعت آتش نیروهای مردمی برای خاموش کردن این حریق به منطقه رفتند.
وزش باد در لحظه‌ای کوتاه مسیر آتش را عوض کرد، بگونه‌ای که هیچ کس راه فرار نداشت و در نهایت سه نفر در این حادثه در آتش سوختند و نزدیک به 15 نفر نیز دچار سوختگی و علائم خفگی شدند.

چند نفری دچار سوختگی شدیدتر شدند که با گذشت سال‌ها هنوز وضعیت آنها خیلی مساعد نیست.
حتی بردن جایزه ملی محیط زیست در سال 94 نیز دردی از این جوانان باینگانی دوا نکرد.

حالا با گذشت 12 سال و در روزی که به نام روز "محیط‌بان‌" نامگذاری شده، حال و روز این محیط‌بان‌های سوخته افتخاری تعریفی ندارد.
"مظفر عبدی" یکی از مردانی است که در جریان آتش‌سوزی 23 مرداد سال 86 در منطقه بوزین و مره‌خیل دچار سوختگی شدید شد و در این سال‌ها با عوارض این سوختگی شدید سر کرده است.
  عبدی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، اول از روز حادثه یاد می‌کند که آتش به جان جنگل‌های منطقه بوزین و مره‌خیل افتاد و نیروهای همیار مردمی برای کمک به خاموش کردن آتش به منطقه رفتند.
وی گفت: آتش روز 22 مرداد شعله‌ور شد و در همین روز همه به منطقه رفتیم و در کنار سایر نیروها آتش را خاموش کردیم، اما فردای آن روز دوباره خبر رسید که آتش شعله‌ور شده و ما نیز که در منطقه "بانه‌وره" مستقر بودیم که با محل آتش‌سوزی حدود 40 کیلومتر فاصله داشت، دوباره به سمت آتش رفتیم.
عبدی ادامه داد: عصر روز 23 مرداد بود که در حال خاموش کردن آتش بودیم و با آتش 200 تا 300 متر فاصله داشتیم. ناگهان باد مسیر آتش را عوض کرد و هیچ راه فراری برای ما نماند.
وی با بیان اینکه شیب منطقه و سرعت وزش باد آتش را به سمت نیروهایی که در تلاش بودند کشاند، یادآور شد: سه نفر به نام‌های " عباس فتحی"، "نعمت فتحی" و "بهاالدین فرجی" در اثر شدت سوختگی از بین رفتند و حدود 15 نفر نیز دچار سوختگی و علائم خفگی شدند.
عبدی با بیان اینکه از بین افراد آسیب دیده دو نفر شرایط وخیم‌تری داشتند، خاطرنشان کرد:  "صلاح‌الدین میرانی" دچار 78 درصد سوختگی شد و من نیز 53 درصد سوختگی داشم.
وی از سختی این 12 سال یاد کرد و گفت: در این مدت نزدیک به 12 عمل جراحی کوچک و بزرگ انجام دادم و نزدیک به 70 میلیون تومان برای این جراحی‌ها هزینه کردم که تمام این هزینه ها را خودم پرداخت کردم.
او از علائم سوختگی که هنوز به همراه دارد هم یاد کرد و ادامه داد: دستانم به شدت آسیب دیده و از 10 انگشت دستم فقط یکی ناخن دارد و مابقی در آتش آب شده است.
عبدی با بیان اینکه در این مدت از هیچ کجا هیچ خسارتی دریافت نکردم، عنوان کرد: فقط در همان زمان هلال احمر به سه نفری که فوت کردند در مجموع 20 میلیون تومان پرداخت کرد و چیزی به ما تعلق نگرفت.

وی افزود: ما حتی جانباز هم حساب نمی‌شویم تا بتوانیم خدمات درمانی و... را دریافت کنیم.
عبدی که اکنون کارمند حجمی اداره منابع طبیعی باینگان است اضافه کرد: هنوز با گذشته این سال‌ها تبدیل وضعیت نشده ام. برای ارتقا وضعیت خود حتی پیش رئیس جمهور هم رفتم، اما تاکنون ترتیب اثری داده نشده است.
وی با اشاره به اینکه هنوز هم در فصل گرما آتش‌سوزی‌ها ادامه دارد و نیروهای مردمی و... برای خاموش کردن آتش به صورت داوطلبانه می‌روند، گفت: امیدواریم قانونی تصویب شود که افرادی که در این راه آسیب می‌بینند جانباز تلقی شوند تا حداقل بتوانند از پس هزینه‌های درمانی خود برایند.



انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.