عضو هیات مدیره  انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور گفت: خودروهایی که کف کارخانه‌ها هستند واقعا ناقصند و کمبود قطعه دارند.
بابک کریم‌خان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، با اشاره به وجود تعداد قابل توجهی خودرو دپو شده کف کارخانه‌های خودروسازی کشور، اظهار کرد: این خودروها با کمبود قطعات، چه به صورت قطعات جزیی و یا قطعات اصلی و مهم مواجهند.
وی ادامه داد: این قطعات بنا به دلایل مختلف از جمله ارزبری زیاد، کمبود مواد اولیه مورد نیاز قطعه‌سازی، ماندن مواد اولیه و قطعات در گمرک، مسائل مالی و... تاکنون تامین نشده‌ و این امر باعث می‌شود خودروهای تولیدی امکان ورود به بازار را نداشته باشد.

کریم‌خان با بیان اینکه نمی‌توان انکار کرد خودروسازان با زیان انباشت قابل توجهی مواجهند، افزود: بخشی از تعهدات قبلی خودروسازان با قیمت قدیمی باقی مانده که اکنون باعث ضرر آنها شده و از سوی دیگر آنها مجبور به فروش با قیمت قبلی هستند که این امر می‌تواند بر تمایل آنها برای ناقص ماندن خودروها اثربگذارد.
وی درباره اینکه چگونه می‌توان این کمبود قطعات را برای خودروسازان مرتفع کرد، گفت: قطعه‌سازان داخلی برای اینکه بتوانندکمبود قطعات را برای خودروسازان جبران کنند از نظر تامین سرمایه در گردش با مشکل مواجهند، زیرا مطالبات عقب افتاده زیادی از خودروسازان دارند.
عضو هیات مدیره  انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور اظهار کرد: در شرایطی که برگشت وجه قطعه‌سازان در بهترین حالت 120 تا 130 روز است، آنها مجبورند مواد اولیه مورد نیاز خود را چه در داخل کشور تامین شود و چه وارداتی باشد، به صورت نقد خریداری کنند.
کریم‌خان اضافه کرد: از سوی دیگر قیمت تامین مواد اولیه وارداتی برای قطعه‌سازان هم بسیار بالا رفته و آنها مجبورند این مواد را با نرخ ارز آزاد یا نهایتا ارز نیمایی تامین کنند که برای ارز نیمایی نیز باید مدت زیادی در انتظار بمانند.
رئیس انجمن قطعات خودرو استان کرمانشاه تنها راهکار برای بهبود این وضعیت را تامین نقدینگی برای خودروسازان دانست تا آنها بتوانند بخشی از بدهی خود به قطعه‌سازان را پرداخت کنند و چرخه تولید قطعه به حرکت درآید.
کریم‌خان با اشاره به اینکه باید اجبار خودروسازان به فروش خودرو با ضرر متوقف شود، گفت: وقتی خودروساز زیان بدهد، این فشار را به مجموعه‌های پایین دست خود مانند قطعه‌سازان نیز تحمیل می‌کند و قطعه‌سازی‌ها نیز توان تولید نخواهند داشت.
وی درباره اینکه آیا نمی‌توان ارز 4200 تومانی برای تامین مواد به قطعه‌سازان اختصاص داد نیز یادآور شد: در درجه اول دولت چنین پولی در اختیار ندارد و به علاوه ارز 4200 تومانی همواره با رانت‌هایی همراه است که نمی‌تواند خیلی چاره‌گشا باشد.



انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.