معاون عمرانی استانداری کرمانشاه از لزوم جمع آوری تمامی ساخت وسازها در بستر و حریم رودخانه خبر داد و از دستگاه های متولی در این زمینه خواست هرچه سریعتر خدمات رسانی به این واحدها متوقف شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، جلسه امروز(دوشنبه) ستاد بازسازی مناطق سیل زده استان به تشریح اقدامات صورت گرفته در بحث بازسازی واحدهای مسکونی خسارت دیده و نیز برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه ها اختصاص داشت.

مهرداد سالاری معاون عمرانی استانداری کرمانشاه در این نشست با اشاره به خسارت های سنگین سیل و زلزله در استان، گفت: اگر ساخت و ساز اصولی انجام می شد قطعا این همه خسارت به بار نمی‌آمد و می‌توانستیم با صرف هزینه کمتر جهت ساخت و ساز اصولی از این حجم عظیم خسارت پیشگیری کنیم.

وی با بیان اینکه دیگر ساخت و ساز در بستر و حریم رودخانه قابل قبول نیست گفت: ساخت و ساز در این مکان ها غیرمجاز است و ما نمی توانیم به خاطر تخلف عده ای با جان مردم بازی کنیم و دستگاه های متولی باید در این زمینه به طور جد ورود کرده و مانع ساخت  و ساز در حریم و بستر رودخانه شوند.

وی با بیان اینکه در گذشته بنابر مصلحت هایی آب و برق و سایر خدمات به واحدهای غیرمجاز احداث شده در بستر و حریم رودخانه داده می شد گفت: متاسفانه همین رافت، مایه دردسر شد و بعدها همین افراد متخلف مدعی شده اند که اگر خلاف ساخته ایم، چرا آب و برق دادید!

سالاری تصریح کرد: برای همین از شرکت های مذکور بویژه شرکت برق میخواهیم برق تمامی واحدهای غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه را هرچه سریعتر قطع کند و باید شبکه توزیع در این مناطق جمع آوری شود.

وی افزود: از طرفی کمیسیون ماده 100 باید هرچه سریعتر به تخلف این ساخت و ساز ها ورود کرده و حتما باید حکم قلع بنا بدهد و جریمه و ... پذیرفتنی نیست.

معاون عمرانی استانداری کرمانشاه گفت: سیل به ما نشان داده که حادثه شوخی بردار نیست و اگراز همین حالا پیشگیری نکنیم ممکن است در حوادث مشابه تلفات جانی بالایی داشته باشیم.

سالاری تاکید کرد: از طرفی دستگاه های متولی ساخت و ساز باید نظارت کامل بر اجرای آیین نامه های ایمنی در ساختمان ها داشته باشند و از کنار این مسئله بی اهمیت عبور نکنند.

معاون عمرانی استانداری کرمانشاه به برخی سهل انگاری ها و بی دقتی ها در نصب انشعابات گاز اشاره کرد وافزود: علاوه بر این برخی ساکنان واحدهای مسکونی نیز بعد از نصب انشعاب گاز اقدام به دستکاری آن میکنند که همین امر در زمان بحران میتواند فاجعه آفرین شود و برای همین مسئولان شرکت گاز باید دقت بیشتری دراین حوزه به خرج دهند.

سالاری بر لایروبی رودخانه های استان هم تاکید کرد وافزود: رودخانه قره سو بویژه در محدوده شهری باید لای

روبی شود و شرکت آب منطقه ای باید این مسئله را در دستور کار قرار دهد.

وی در ادامه با اشاره به ابلاغ اعتبارات جبران خسارت در حوزه زیرساخت، گفت: زمان استفاده از این اعتبارات تا پایان سال است و فرصت چندانی نداریم و باید دستگاه های حوزه زیرساخت هرچه سریعتر برای استفاده از این اعتبارات اقدام کنند.

سالاری یادآور شد: این اعتبارات بصورت اسناد خزانه خواهد بود و دستگاه ها باید از هم اکنون مناقصات را برگزار کرده و کارها را کلید بزنند.

ساخت واحدهای روستایی "سیل زده" تخریبی تا پایان سال به اتمام می رسد

رضا عاطفی مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمانشاه نیز در این نشست در تشریح آخرین اقدامات صورت گرفته در بحث بازسازی مناطق سیل زده استان، گفت: در مجموع 2185 واحد مسکونی در سیل بهار امسال دچار خسارت شدند که از این تعداد 2032 واحد روستایی و 153 واحد شهری هستند.

وی افزود: علاوه بر اینها 1067 واحد تعمیری در سیل اخیر شناسایی شد و 2185 واحد نیز به عنوان واحدهای معیشتی معرفی شدند که وسایل واحد مسکونی دچار خسارت شده بود.

عاطفی افزود: تسهیلات به میزان 600 واحد تخریبی روستایی، 50 واحد تخریبی شهری، 200 واحد تعمیری و 50 واحد معیشتی ابلاغ شده است که تاکنون تمام 600 واحد مسکونی روستایی به بانک ها معرفی شده و همگی عقد قرارداد شده اند.

وی افزود: متاسفانه در بحث 50 واحد احداثی شهری تنها شش واحد توانسته اند از شهرداری مجوز ساخت و ساز بگیرند و به بانک معرفی شده اند که رفع مشکل مابقی واحدها باید در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمانشاه یادآور شد: در بحث واحدهای تعمیری نیز تمامی واحدها معرفی به بانک شده و عقد قرارداد صورت گرفته است.

عاطفی در بحث آمار ساخت و ساز واحدهای تخریبی سیل زده نیز از پی کنی 159 واحد مسکونی خبر داد وافزود: ازاین تعداد 110 واحد فونداسیون انجام شده، 38 واحد ساخت اسکلت صورت گرفته، 30 واحد دیوارچینی شده و 16 واحد نیز اجرای سقف شده که طبق برنامه ریزی صورت گرفته ساخت واحدهای روستایی تخریبی تا پایان سال به اتمام میرسد.

جلیل بالایی مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه نیز دراین نشست با اشاره به اختصاص اعتبارات زیرساخت گفت: سهم استان از این اعتبارات در بخش راه و شهرسازی 45 میلیارد تومان، در حوزه شهرداری ها 30 میلیارد تومان، در حوزه آب و فاضلاب شهری هفت میلیارد تومان، در حوزه آب و فاضلاب روستایی 9 میلیارد تومان و در حوزه شبکه توزیع برق 14 میلیارد تومان می باشد.

وی افزود: هر یک از این دستگاه ها باید پروژه های اولویت دار خود در حوزه زیرساخت که دچار خسارت شده را به میزان دو برابر این اعتبار به ما معرفی کنند تا از میان آنها پروژه های اولویت دار و مهم را برای اجرا انتخاب کنیم.

 


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.