دکتر شهریار پاکباز روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به آغاز فصل گرما و احتمال بروز بیماری تب کریمه کنگو و جلوگیری از شیوع این بیماری واگیر، اجرای سمپاشی دام ها امری ضروری است که دامپزشکی و دامدار باید آن را لحاظ کنند.
وی، در ادامه از واکسیناسیون دام ها در دامداری ها خبر داد و اظهار کرد: در این راستا اداره دامپزشکی قصرشیرین علاوه بر سمپاشی رایگان دام و جایگاه آنها از طریق اعزام اکیپ عملیاتی سم‌پاشی و ضدعفونی به دامداری‌ها، واکسیناسیون دام ها علیه بیماری لمپی اسکین، آبله و شاربن را توسط کارشناسان دامپزشکی در دستور کار دارد.
رئیس اداره دامپزشکی قصرشیرین گفت: تب کریمه کنگو بیماری مشترک انسان و حیوان و به نام تب خونریزی دهنده شناسایی شده است و منبع این بیماری کنه های حیوانی هستند که وقوع آن اغلب در فصول گرم سال همزمان با افزایش فعالیت کنه های ناقل آن بروز می کند.
پاکباز افزود: راه انتقال این بیماری از طریق گزش کنه است که تب ناگهانی، بدن درد، کوفتگی، ضعف، سردرد، درد شدید عضلات، بی اشتهایی، استفراغ، گلودرد، دل درد، تغییرات خلقی بی قراری و افسردگی از علایم آن در انسان است و علایم خونریزی از روز سوم تا ششم شروع می شود.
وی، از دامداران خواست تا در صورت مشاهده کنه روی بدن دام، از کندن آن و یا له کردن آن به طور جد خودداری کنند تا از انتقال عامل بیماری جلوگیری شود.
وی به عموم مردم و مصرف‌کنندگان گوشت قرمز توصیه کرد، این فرآورده خام دامی را از مراکز عرضه معتبر که گوشت دارای مهر دامپزشکی با مشخصات شامل تاریخ تولید و انقضاء عرضه می‌کنند، تهیه کنند و در صورت مشاهده موارد مشکوک موضوع را از طریق شماره تلفن 1512 و سامانه پیامکی( 100010001512) به اطلاع دامپزشکی استان کرمانشاه برسانند.
شهرستان قصرشیرین با بیش از 27 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه دارای 30 هزار راس دام سبک و سنگین است.
3012/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.