به گزارش خبرنگار ایرنا؛ اولین دوره این جشنواره 24 شهریور سال 96 و دومین دوره آن نیز 29 تیر سال 97 با حضور جمعی از مسئولان استانی و محلی و تعدادی از گردشگران داخل و خارج از استان کرمانشاه برگزار شد.
مدیر اقامتگاه بومی گردی دینور که مجری برگزاری این جشنواره است به خبرنگار ایرنا گفت: استقبال بسیار خوب گردشگران از اولین و دومین دوره برگزاری این جشنواره ما را تشویق به برگزاری سومین دوره آن کرد.
یاور ابیری با اشاره به اینکه این جشنواره روز جمعه از ساعت 9 صبح تا 17 برگزار می شود، افزود: اجرای برنامه های مختلفی در این روز برای گردشگران تدارک دیده شده که آشنایی با فرهنگ بومی منطقه مهمترین آنها است.
وی اجرای مراحل صفر تا صد نحوه درست کردن روغن حیوانی و توضیح دادن و اجرای مراحل کامل آن، ماست زنی، مشک زنی و درست کردن دوغ محلی به همراه کره گیری، نحوه درست کردن پنیر محلی (شیراز)، فروش محصولات از جمله روغن حیوانی، کره و لبنیات محلی و گیاهان کوهی، برپایی غرفه فروش محصولات و سیاه چادر عشایری را از جمله برنامه های این جشنواره ذکر کرد.
وی استفاده از دم نوش های کوهی و چای آتشی، آش دوغ محلی و استراحت در باغات، اجرای گروه تنبور نوازان مستور، اجرای موسیقی محلی (ساز و دهل ) به همراه گروه هلپرکه به همراه اجرای زنده را از جمله دیگر برنامه های این جشنواره ذکر کرد.
ابیری با اشاره به اینکه اقامتگاه بوم گردی دینور سال 95 فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: تاکنون 2 جشنواره روغن حیوانی کرمانشاهی و ترخینه (دسری محلی) را در این اقامتگاه در روستای کرتویج برگزار کردیم و بیش از 500 گردشگر از این جشنواره ها استقبال کردند که به نظر ما بی نظیر است.
وی از علاقه مندان به بوم گردی و طبیعت دعوت کرد که به استان کرمانشاه و منطقه دینور سفر کنند و لحظات خوشی را در اقامتگاه های بوم گردی کرتویج و کندوله سپری کنند.
او پنج خانه سنتی و نیمه سنتی در روستای کرتویج را برای اقامت گردشگران اختصاص داده و می گوید در روستای کندوله نیز 2 خانه سنتی را برای این موضوع اختصاص داه ایم.
وی اظهار کرد که در عید نوروز بیش از 100 نفر در این اقامتگاه ها اسکان داده شدند.
روستاهای کرتویج و کندوله در 75 کیلومتری شمال شرق کرمانشاه واقع شده اند.
منطقه دینور یکی از مناطق خوش آب و هوای استان کرمانشاه است که اغلب مردم نقاط مختلف کشور این منطقه را برای تفریح و گشت و گذار در طبیعت انتخاب می کنند و در 2 سال اخیر نیز با ایجاد اقامتگاه بوم گردی در دینور به تعداد گردشگران آن روز به روز اضافه می شود.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.