به گزارش خبرنگار ایرنا ، فشارخون نرمال در انسان درحال استراحت در محدوده 100 تا 140 میلیمترجیوه (سیستولیک) و 60 تا 90 مم/ج (دیاستولیک) قرار دارد که بطور معمول اگر فشار خون به صورت پایدار بالاتر از 140 سیستول و 90 دیاستول قرار گیرد٬ پاتولوژی و بیماری محسوب می شود.
پرفشاری خون در اکثر مواقع علامتی ندارد و به همین دلیل بسیاری از مردم برای سال ها به فشار خون بالا مبتلا هستند بدون اینکه مطلع باشند.
به گفته پزشکان رشد شهرنشینی، آلودگی هوا، مصرف غذاهای پرنمک به عنوان بزرگترین عامل ایجاد پرفشاری خون که در ایران 2 تا سه برابر بیش از حد میزان مجاز مصرف می‌شود، کم­ تحرکی و اضافه وزن، اختلالات خواب، استرس‌­های فردی و اجتماعی ..از عوامل اصلی خطر بروز فشارخون بالا محسوب می شود.
اگر فشار خون بالا تحت درمان قرار نگیرد، می‌تواند به سرخرگ‌ها و اندام های حیاتی بدن آسیب برساند به همین دلیل است کـه از آن به عنوان قاتل خاموش نام می‌برند.
طبق توصیه پزشکان افراد باید با رعایت الگوی صحیح غذایی از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند و اینگونه سلامت خود را تضمین کند.
بسیج ملی کنترل فشارخون بالا از 27 اردیبهشت ماه در شهرستان مرزی قصرشیرین نیز همانند سایر مناطق کشورمان با هدف کاهش مصرف نمک روزانه مردم ، افزایش مصرف غلات، حبوبات، سبزیجات و میوه­‌جات کنترل و درمان مبتلایان به فشارخون بالا آغاز شده است.

**بیماری های قلبی عروقی شایع ترین و اصلی ترین عامل مرگ و میر
رییس شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین به خبرنگار ایرنا گفت: اگر نگاهی به آمار مرگ و میر در کشورمان داشته باشیم می بینیم که شایع ترین و اصلی ترین عامل مرگ و میر در کشور و در استان کرمانشاه بیماری های قلبی عروقی است.
دکتر رضا منصوری افزود: 46 درصد از کل مرگ ها را بیماری های قلبی عروقی به خود اختصاص می دهند که در واقع تهدیدی برای سلامت جامعه است از این رو برهمه لازم است که شناخت بیشتری نسبت به این عامل اصلی مرگ و میر در جامعه پیدا کنیم و راه های کاهش این بیماری را بیشتر بشناسیم.
وی اظهار کرد: شایع ترین ریسک فاکتور ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، بیماری خاموش فشار خون است که در کنار سایر ریسک فاکتورها همچون عدم تحرک، استعمال دخانیات و استرس، زمینه را برای ابتلای شخص به بیماری های قلبی عروقی و مرگ و میر مهیا می کنند.
رییس شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین گفت: در بین فاکتورهای خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، فشارخون شایع ترین است که متأسفانه بین 20 تا 60 درصد مردم از این بیماری خود مطلع هستند .
منصوری افزود: شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین به مانند سایر استان ها و شهرستان های کشور در یک طرح غربالگری کلیه افراد بالای 30 سال ساکن شهرستان همراه با کلیه مادران باردار بدون محدودیت سنی و بیماران با نارسایی کلیوی را در یک محدوده زمانی از 27 اردیبهشت تا 15 تیرماه مورد سنجش فشارخون قرار می دهد تا افراد ساکن شهرستان از ابتلا یا عدم ابتلا خود به این بیماری خاموش مطلع شوند.
وی عنوان کرد: از همه مردم می خواهیم که دراین طرح با شبکه بهداشت و درمان همکاری کرده و به مراکز بهداشتی درمانی و پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت مراجعه کنند زیرا به طور یقین سلامت همه آحاد مردم برای ما خیلی مهم است و در این راه از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.

**بیش از 11 هزار و 500 تن در قصرشیرین مورد غربالگری فشار خون قرار می گیرند
رییس مرکز بهداشت قصرشیرین نیز گفت: جمعیت هدف در این شهرستان 11 هزار و 513 تن هستند که مورد غربالگری قرار گرفته و فشار خون آن ها اندازه گیری می شود که علاوه بر جمعیت ثابت شهرستان جمعیت سیار، نظامی، شرکت ها و... در این طرح مورد غربالگری قرار خواهند گرفت.
عزیز کرمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همزمان با روز جهانی فشار خون طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در 2 بخش اطلاع رسانی و آموزش از 27 اردیبهشت تا 17 خرداد و تشخیص و درمان از 17 خرداد تا 15 تیر امسال اجرا می‌شود.
وی اظهار کرد: ابتلای به فشار خون و عدم کنترل به موقع آن می‌تواند باعث نارسایی کلیه، آسیب به چشم و در شرایط حاد سکته‌های قلبی و مغزی شود.
وی ادامه داد: همه افراد 30 سال به بالا، بیماران کلیوی و زنان باردار در همه گروه های سنی و تمام متولدان 29 اسفند سال 68 می توانند با مراجعه به پایگاه های بهداشت و ایستگاه های موقت و یا از طریق وبسایت معرفی شده از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی (salamat.gov.ir) از وضعیت فشارخون خود مطلع شوند.

**اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون به 2 صورت حضوری و غیرحضوری
کارشناس مسئول گروه بیماری های شهرستان قصرشیرین نیز گفت: اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون به 2صورت حضوری و غیرحضوری است.
بیژن میرزایی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: شیوه حضوری از طریق فراخوان و اطلاع رسانی همگانی از طریق رسانه های محلی و فضای مجازی، پلاکارد، پوستر و بنر انجام می شود.
وی ادامه داد: پذیرش افراد گروه هدف، پرسشگری، اندازه گیری و ثبت در سامانه صورت خواهد گرفت و در صورت نیاز ارجاع و آموزش های لازم در خصوص سبک زندگی سالم داده خواهد شد.
کارشناس مسئول گروه بیماری های قصرشیرین، نحوه غیرحضوری را تکمیل پرسشنامه الکترونیک (رایانه، تلفن هوشمند)در وبسایت معرفی شده و خوداظهاری (ورود فرد با شناسه کاربری:کد ملی و رمز عبور:تاریخ تولد)، اندازه گیری فشارخون توسط خود فرد، دریافت پیام ها و توصیه های آموزشی و دریافت پیام مراجعه فوری یا غیرفوری به پزشک مراکز خدمات جامع سلامت شهری یا روستایی در افراد واجد شرایط بیان کرد.
میرزایی ادامه داد: ثبت اطلاعات به سه صورت امکان پذیر و شامل خود اظهاری توسط افراد از طریق درگاه اینترنتی بسیج ملی کنترل فشار خون بالا(درگاه http://Salamat.gov.ir)، ثبت اطلاعات در ایستگاه های اندازه گیری فشار خون مانند پایگاه های سیار، بیمارستان ها، داروخانه ها و... با توجه به دسترسی های تعریف شده برای کاربران در این ایستگاه ها و ثبت در واحدهای ارایه دهنده خدمات بهداشتی (خانه های بهداشت و پایگاه ها) در سامانه سیب است.
شهرستان قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از 27 هزار تن جمعیت، 186 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.
3012/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.