به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان گیلانغرب در غرب کرمانشاه با جمعیتی بیش از 72 هزار تن، 2 هزار و 585 کیلومتر مربع وسعت دارد که به لحاظ سرزمینی بعد از کرمانشاه بزرگترین شهرستان است.
گیلانغرب با وجود گستره سرزمینی، آمار بالایی از بیکاری استان کرمانشاه را آن طور که کارشناسان و صاحبنظران می گویند، دارد، از این رو دولت تدبیر و امید با ایجاد بازارچه مرزی سومار، دریچه ای برای ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان این منطقه باز کرد تا آلامی بر زخم بیکاری این دیار باشد.
سال 90 بود که دولت با الحاق قسمتی از بخش مرزی سومار در قصرشیرین به گیلانغرب، این امکان را فراهم کرد تا گیلانغرب به عنوان یکی از شهرستان های مرزی غربی کرمانشاه و ساکنان آن نیز مرزنشین شوند و این امر سببب شد تا بازارچه مرزی سومار در حوزه استحفاظی گیلانغرب قرار گیرد.
از سال 90 تاکنون گیلانغرب با داشتن 15 کیلومتر مرز با عراق یکی از شهرستان های غربی و مرزی کرمانشاه محسوب می شود و سال 94 بود که فعالیت بازارچه مرزی سومار با عزم دولت آغاز شد.
بازارچه مرزی سومار با هدف کمک به رونق بخشیدن تولید کالاهای صنعتی، معدنی، کشاورزی و نیز محصولات صنایع دستی شهرستان گیلانغرب که قابلیت های فراونی دارد، کمک به توسعه صادرات برای کسب درآمد ارزی، افزایش اشتغال، ارتقای امنیت نوار مرزی، کاهش فقر و محرومیت، جلوگیری از گسترش پدیده قاچاق کالا، پیشگیری از مهاجرت مردم مرزنشین و کمک به توسعه روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با کشور همسایه راه اندازی شد.
اکنون دولتمردان تمام اهتمام خود را برای تقویت زیرساخت های این بازارچه مرزی به کار گرفته اند تا بتواند بیش از پیش در رونق منطقه موثر باشد و 26 اردیبهشت ماه امسال بود که در راستای تقویت بخش صادرات این منطقه، عملیات اجرایی احداث جاده گیلانغرب به سومار به طول 68 کیلومتر و 169 میلیارد تومان اعتبار آغاز شد که مسافت گیلانغرب به سومار را 20 کیلومتر و مسیر کربلا را نیز 50 کیلومتر کاهش می دهد.
روزانه به طور میانگین 200 کامیون انواع کالا از جمله مصالح ساختمانی، شیشه و سرامیک از بازارچه مرزی سومار به عراق صادر می شود.
از قبل بازارچه مرزی سومار، بخشی از مرزنشینان در امر تخلیه و بارگیری کالا مشغول شده اند و به طور مستقیم و غیرمستقیم حدود یک هزار کارگر نان سفره خود و خانوارشان را از این بازارچه تامین می کردند.
از چندی پیش ورق برگشته و عراق می گوید که در امر تخلیه و بارگیری کالاهای صادراتی، تنها از کارگران خود استفاده می کند و این حق را از کارگران ایرانی گرفته است.
تا پیش از این روال تخلیه و بارگیری کالاها به این شکل بود که سه روز در هفته را کارگران ایرانی و سه روز دیگر را عراقی ها در بازارچه مرزی سومار فعالیت داشتند اما یک هفته است که کارگران ایرانی بیکار شده اند و مقامات ما نیز در حال مذاکره برای رفع این مشکل هستند.
اینک مردم گیلانغرب به عنوان مرزنشینان دومین شهر مقاوم کشور، این بار نیز در انتظار تدبیری دیگر از دولتمردان و مسئولان کشورمان هستند تا بتوانند نان سفره های کارگران ایرانی را که در بازارچه مرزی سومار مشغولند به سفره هایشان بازگردانند.

**امسال 155میلیون دلار کالا از سومار به عراق صادر شد
فرماندار گیلانغرب گفت: طی 2 ماه گذشته از سال جاری 155 میلیون دلار کالا با وزن 145هزار تن از بازارچه مرزی سومار به عراق صادر شد.
کورش محمودیان به ایرنا افزود: این کالاها توسط هفت هزار دستگاه کامیون به عراق صادر شده که نسبت به مدت مشابه پارسال 9 درصد رشد داشته است.
وی اظهار کرد: همچنین پارسال در مجموع یک میلیون و 138 هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 242 دلار از بازارچه مرزی سومار به عراق صادر شد.
فرماندار گیلانغرب گفت: کالاهای صادر شده شامل 90 قلم کالا است که توسط 60 هزار دستگاه کامیون به عراق صادر شد.

**عراق از ورود کارگران ایرانی به بازارچه سومار جلوگیری می کند
فرماندار گیلانغرب گفت: طرف عراقی از ورود کارگران ایرانی به محوطه تخلیه و بارگیری بازارچه مرزی سومار در داخل عراق جلوگیری می کند و کار بارگیری را تنها به کارگران عراقی واگذار کرده است.
محمودیان افزود: این خواسته طرف عراقی است که کار تخلیه و بارگیری کالاها را کارگران عراقی به تنهایی انجام دهند و ما یک مهلتی را از طرف عراقی برای مذاکره برای پیگیری این موضوع خواستیم که متاسفانه مهلت پایان یافت و فعلا موضوع حل و فصل نشده و از چند روز قبل طرف عراقی به صورت یک طرفه از ورود کارگران ایرانی به داخل محوطه تخلیه و بارگیری جلوگیری کرد.
وی اظهار کرد: سفارت ایران در بغداد و وزارت امور خارجه کشورمان، استاندار کرمانشاه و وزارت کشور پیگیر این موضوع هستند و این مساله از سوی طرف ایرانی پذیرفتنی نیست زیرا با این اقدام نزدیک به 500 کارگر بیکار شده اند.
محمودیان عنوان کرد: عراقی ها می گویند باری را که خود خریداری کرده اند تنها توسط کارگران عراقی تخلیه و بارگیری می کنند که البته این موضوع را طرف ایرانی نپذیرفته و مقامات کشورمان در حال رایزنی و مذاکره تا حصول نتیجه هستند.

**کالاهای صادراتی تا اطلاع ثانوی از مرز سومار صادر نمی شود
فرماندار گیلانغرب در ادامه گفت: طبق هماهنگی های صورت گرفته توسط گمرک، کالاهای صادراتی از بازارچه مرزی سومار تا اطلاع ثانوی به عراق صادر نمی شود.
محمودیان افزود: در این مدت محموله های صادراتی از طریق مرزهای جایگزین و مرزهای قصرشیرین به عراق صادر می شود و هرگونه محموله های صادراتی برای اینکه در بازارچه مرزی سومار متوقف نماند به سمت دیگر مبادی مرزی هدایت می شود.
وی اظهار کرد: توقف صادرات از بازارچه مرزی سومار تا تعیین تکلیف این مرز و رفع مشکلات آن خواهد بود.
فرماندار گیلانغرب از برگزاری یک نشست در روز شنبه هفته آینده با طرف عراقی و مقامات کشورمان در راستای رفع مشکلات و مباحث مربوط به بازارچه مرزی سومار خبر داد.
محمودیان، یکی از موضوعات مربوط به نشست اوایل هفته آینده در خصوص بازارچه مرزی سومار را با طرف عراقی، بحث در باره استفاده از کارگران ایرانی در امر تخلیه و بارگیری کالاها در بازارچه مرزی سومار عنوان کرد که هم اکنون از سوی طرف عراقی از ورود کارگران ایرانی در امر تخلیه و بارگیری کالاهای ایرانی در این مرز جلوگیری شده است.
فاصله سومار در نوار مرزی جمهوری اسلامی ایران با شهر مندلی عراق 15 کیلومتر است.
بخش سومار در فاصله 90 کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است و با عراق 86 کیلومتر مرز مشترک دارد.
این بخش دارای 2 شهر سومار و نفت شهر و 13 روستاست.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از 27 هزار تن جمعیت دارای 186 کیلومتر مرز با عراق است.
بازارچه سومار در فاصله پنج کیلومتری شهر قرار دارد و فاصله این شهر با گیلانغرب 67 کیلومتر است.
در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مندلی از توابع فرمانداری بلدروز است.
بازارچه مرزی سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاهتر کرده است و اکنون عمده کالا از این معبر به استان های شرقی عراق صادر می شود.
3012/8066
گزارش از نازنین باباخانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.