به گزارش ایرنا؛ هدایت حاتمی روز چهارشنبه در جلسه‌ای به منظور ایجاد نمایشگاه و بازارچه دائمی صنایع دستی در شهرستان های روانسر، اسلام‌آبادغرب و صحنه با حضور مدیرکل میراث‌ فرهنگی استان و همچنین معاونین فرماندار، روسای شورای شهر و شهرداران شهرستان‌های مزبور در استانداری بر همکاری دستگاه های ذیربط در ارتباط با راه اندازی این بازارچه ها تاکید کرد.
وی هدف از برگزاری این نشست را توسعه صنایع دستی از طریق ایجاد بازارچه‌های دائمی ذکر کرد و گفت: در راستای برنامه‌های تدوین شده در خصوص ارتقای شاخص‌های تولید به جهت تحقق شعار سال و اینکه تولید صنایع دستی یکی از مولفه‌های بارز استان در زمینه ایجاد اشتغال و توسعه گردشگری است بنابراین تصمیم‌ گرفته شد که در شهرستان‌هایی که شرایط ایجاد نمایشگاه و بازارچه دائمی وجود دارد و خود نیز زمینه تولید صنایع دستی را دارند مکان‌هایی تعیین و توسط شهرداری آن شهر تجهیز و در اختیار صنعتگران و تولیدکنددگان بومی صنایع دستی قرار گیرد.
حاتمی در خصوص ایجاد چنین بازارچه‌هایی در سایر شهرستان‌های استان‌ نیز گفت: در چند شهرستان از قبل وجود داشته اما هدف ما این است ‌که بتوانیم در راستای توسعه اقتصاد گردشگری در تمام ‌استان این گونه بازارچه‌های دائمی را ایجاد کنیم.
به گزارش ایرنا؛ استان کرمانشاه به دلیل پیشینه قدیمی و فرهنگ مردمان آن یکی از مهدهای صنایع دستی و هنرهای سنتی است که آوازه جهانی دارد.
جاجیم بافی، چاقوسازی و ابزارآلات فلزی قلمزنی منبت، معرق، پارچه دستباف، نازک کاری چوب و ریزه کاری چوب، نمد مالی، مصنوعات چرمی و ساخت زیورآلات محلی، چیخ بافی و فلزکاری را می توان از جمله صنایع دستی کرمانشاه نام برد.
همچنین دوخت های سنتی (رودوزی)، گلیم گل برجسته، سفالگری، طراحی سنتی، سبد بافی، نساجی (موج بافی و اهرامی بافی) تراش شیشه، رنگرزی سنتی، طراحی فرش، تذهیب، نگارگری، خراطی و مجسمه سازی از جمله دیگر تولیدات کنونی استان کرمانشاه است.
ماشته بافی، دواتگری سنتی (مسگری)، علامت سازی یا علم سازی، دباغی سنتی، هور بافی، جاجیم بافی، رنگریزی سنتی، داور بافی (سیاه چادر)، موج بافی را می توان از جمله صنایع دستی فراموش شده کرمانشاه دانست که در گیلانغرب، کرمانشاه، دالاهو، اورامانات، سومار و در میان عشایر استان بیشتر وجود داشته است.
براساس آمارهای رسمی 10 هزار نفر و آمارهای غیر رسمی حدود 70 هزار نفر در حوزه صنایع دست یدر استان کرمانشاه فعالیت دارند.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.