کوروش محمودیان روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این خواسته طرف عراقی است که کار تخلیه و بارگیری کالاها را کارگران عراقی به تنهایی انجام دهند و ما یک مهلتی را از طرف عراقی برای مذاکره برای پیگیری این موضوع خواستیم که متاسفانه مهلت پایان یافت و فعلا موضوع حل و فصل نشده و امروز طرف عراقی به صورت یک طرفه از ورود کارگران ایرانی به داخل محوطه تخلیه و بارگیری جلوگیری کرد.
وی اظهار کرد: سفارت ایران در بغداد و وزارت امور خارجه کشورمان، استاندار کرمانشاه و وزارت کشور پیگیر این موضوع هستند و این مساله از سوی طرف ایرانی پذیرفتنی نیست زیرا با این اقدام نزدیک به 500 کارگر بیکار شده اند.
نماینده عالی دولت در گیلانغرب گفت: هم اکنون بارهایی که لیفتراکی هستند کماکان با لیفتراک در داخل بازارچه مرزی سومار تخلیه می شود و بارهای غیرلیفتراکی که به صورت دستی تخلیه می شد قبلا سه روز در هفته توسط کارگران ایرانی و سه روز توسط کارگران طرف عراقی تخلیه می شد که اکنون طرف عراقی این حق را به خود داده که بارهایی که خریداری کرده را تنها توسط کارگران عراقی تخلیه و بارگیری کند.
محمودیان عنوان کرد: عراقی ها می گویند باری را که خود خریداری کرده اند تنها توسط کارگران عراقی تخلیه و بارگیری می کنند که البته این موضوع را طرف ایرانی نپذیرفته و مقامات کشورمان در حال رایزنی و مذاکره تا حصول نتیجه هستیم.
وی گفت: هم اکنون روزانه به طور میانگین 200 کامیون انواع کالا شامل سنگ، سرامیک، مصالح ساختمانی و آهن آلات از مرز سومار به عراق صادر می شود.
مرز سومار نزدیک ترین مرز کشورمان به بغداد محسوب می شود که کمترین فاصله را به کربلای معلا و استان های جنوبی عراق دارد.
بخش سومار در فاصله 90 کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده و با عراق 86 کیلومتر مرز مشترک دارد.
این بخش دارای 2 شهر سومار و نفت شهر و 13 روستاست.
بازارچه سومار در فاصله پنج کیلومتری شهر قرار دارد و فاصله این شهر با گیلانغرب67 کیلومتر است.
در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مندلی از توابع فرمانداری بلدروز است.
بازارچه مرزی سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاهتر کرده است و اکنون عمده کالاها از این معبر به استان های شرقی عراق صادر می شود.
3012/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.