به گزارش ایرنا، حفاظت و مراقبت از جسم و روح یکی از مهم ترین تاکیدات دین مقدس اسلام است که با هر اقدامی که موجب آسیب رسانی و بیماری در بدن شود به مخالفت می پردازد.
داشتن تغذیه خوب و مناسب در تمام دوران زندگی ضامن بقا و سلامت است که این امر در ماه مبارک رمضان اهمیت دوچندان می یابد، مادران باردار، نوجوانان و سالمندان از جمله افرادای هستند که در دوره های آسیب پذیری از زندگی قرار دارند و این افراد به ویژه نوجوانان که در سنین رشد قرار دارند باید بدانند چه نوع تغذیه ای در فاصله افطار تا سحر می تواند از اثرات کم آبی می کاهد و منجر به بهبود رشد و رسیدن مواداصلی غذایی به بدن می شود.

**چرا وعده سحری برای نوجوان مهم است؟
یک عضو هیات علمی و دانشیار دانشکده تغذیه علوم پزشکی کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: بدن نوجوانان برای اینکه بتواند کارهای روزانه را به بهترین شکل انجام دهند به انرژی و پروتئین مازاد دارند چرا که در حال رشد، خونسازی و عضله سازی هستند بنابراین این مورد در نوجوانان اهمیت بسیار دارد.
دکتر مصطفی نچواک از وعده سحری به عنوان مهم ترین وعده برای همگان و به ویژه برای نوجوان و افراد در حال رشد یاد کرد و افزود: در ساعات پایانی روزده داری، ممکن است بدن برای تامین پروتئین از ذخایر خود استفاده کند که اگر وعده سحری را نخورده باشد این مقوله تشدید پیدا می کند و می تواند موجب اختلالاتی در رشد وی شود.
وی از قبل از اذان صبح به عنوان بهترین زمان برای خوردن سحری یاد کرد و از ترکیب پروتئینی و لبنی به عنوان وعده کامل یاد کرد و گفت: ترکیب غلات و سبزیجات به علت ارزش غذایی بالا نیز توصیه می شود.

**منبع غذایی حاوی آهن برای دختران توصیه می شود
نچواک با تاکید براینکه دختران نوجوان روزه دار باید مراقب دریافت کافی آهن به بدن باشند، افزود: منبع پروتئینی حاوی آهن در جیره غذایی آنان باشد.
وی با تاکید براینکه به هنگام افطار قطعا بدن با کم آبی مواجه است، اظهار داشت: در این صورت باید کاری کرد که این کم آبی تشدید نشود و از انجام فعالیت شدید جسمی یا فعالیت هایی که نیاز به کار فکری بالای دارد در ساعات پایانی روزه خودداری کرد.
نچواک معتقد است، کم آبی روی تصمیم گیری اثر می گذارد و تصمیم های تاکتیکی را دچار وقفه می کند توصیه می شود کارهایی که نیاز به ظرافت و دقت خاصی دارد را به ساعات نزدیک شدن به افطار موکول نکنیم.
وی افزود: دیده شده در کشورهایی که افراد روزه می گیرند میزان تصادف و سانحه در ساعت های بعد از ظهر افزایش پیدا می کند و باید به این نکته توجه کرد که کم آبی ممکن است براین مسائل تاثیرگذار شود و اندکی سطح هوشیاری را کم می کند و بهتر است کارهای سنگین فکری و جسمی در صبح انجام شود و از سوی دیگر به هنگام افطار نیز باید درصدد جبران افت قند خون برآییم.

**دمای آب متناسب با دمای بدن باشد
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه کم آبی بر افت قند خون تاثیرگذار است، ادامه داد: آب بهترین نوشیدنی برای رفع کم آبی است و توصیه می کنم درجه حرارت آب به درجه حرارات بدن برای جذب بهتر نزدیک باشد تا دستگاه گوارش را دچار مشکل نکند.
به گفته وی، ترکیبی همانند نان و چای شیرین برای جبران افت قند و رفع کم آبی تاثیرگذار است.
وی بر مصرف افطار سبک تاکید کرد و افزود: نان، چای که اگر در صورت امکان به همراه پنیر و گردو باشد یک افطاری مناسب و ساده است که خرما هم در کنار آن توصیه می شود.
نچواک با بیان اینکه فاصله افطار تا شام در حدود یک و نیم تا 2 ساعت باشد گفت: می توان شام یک وعده معمولی باشد.

**رنگ تیره ادرار نشانه کم آبی است
وی اضافه کرد: رنگ ادرار به هنگام افطار اندکی تیره می شود و به قهوه ای رنگ می شود، که طبیعی است و گویای کم آب شدن بدن است و فرد روزه دار با نوشیدن آب از وعده افطار تا سحر می تواند این رنگ را روشن کند.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بر خوردن هشت تا 10 لیوان آب به صورت متناوب از فاصله افطار تا سحر تاکید کرد و افزود: خوردن پی در پی آب می تواند موجب افت سدیم خون شود.
به گفته وی، خوردن سریع چای پس از غذا توصیه نمی شود و از عادات نامناسب غذایی است و موجب کاهش جذب آهن است.

**مصرف ماهی برای نوجوانان در حال رشد توصیه می شود
یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در گفت و گو با ایرنا، مصرف ماهی در وعده شام را برای رشد و عضله سازی روزه اولی ها ضروری دانست.
مریم شیرمستی افزود: با توجه به اینکه نیاز روزه اولی ها به پروتئین و کلسیم بیش از سایر افراد است، باید لبنیات در اولویت های غذایی این افراد به ویژه در ماه مبارک رمضان گنجانده شود و این بدان معناست که شیر، فرنی، ماست و یا شیربرنج در برنامه افطاری آنان قرارداده شود.
به گفته این کارشناس تغذیه، استفاده از میوه ها و مغزها در فاصله بعد از شام تا قبل از خواب گنجانده شود.

**کاهو و سکنجبین در کاهش تشنگی موثر است
وی به ارائه راهکارهایی برای کاهش تشنگی پرداخت و گفت: مصرف کاهو به همراه سکنجبین موجب می شود که روزه دار تا حد بالایی بر تشنگی در طول روز غلبه کند.
شیرمستی در خصوص عوامل موثر در کاهش تشنگی در این ماه ادامه داد: سعی شود از مصرف غذاهای پرچرب و ادویه دار، گوشت و مواد پروتئینی در سحر جلوگیری شود و چنین خوراک هایی در برنامه شام روزه دار گنجانده شود.
این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: مصرف خاکشیر به همراه عرق کاسنی در فاصله زمانی افطار تا سحر راهکار مناسب دیگری برای غلبه بر تشنگی خواهد بود.
وی بهترین زمان خوردن شام در ایام ماه رمضان را 30 دقیقه بعد از افطار بیان کرد و افزود: ترکیب این 2 وعده برای روزه دار سنگین خواهد بود.
به گفته شیرمستی، نوشیدن آب یخ به هنگام افطار مشکلات گوارشی و نفخ را به همراه دارد و نوشیدن آب گرم، چای کمرنگ و یا یک لیوان شیر انتخاب مناسبی در زمان افطار است.

**نوجوان روزه دار میوه و لبنیات بخورد
از سوی دیگر کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: اگر یک نوجوان که به سن تکلیف رسیده متناسب با سنش کمبود وزن و قد ندارد می تواند روزه بگیرد.
لیلا رضا زاده بر مصرف گروه اصلی غذایی برای نوجوان و افرادی که در سنین رشد قرار دارند، تاکید کرد و گفت: نان و غلات، گوشت و لبنیات، میوه ها، سبزیجات استفاده شود و تاکید می شود در این گروه در 2 وعده ازشیر و لبنیات استفاده شود.

**مواد بسیار شیرین در کاهش یادگیری نوجوانان روزه دار اثرگذار است
وی با بیان اینکه موادغذایی باید مقوی و پرانرژی باشند، گفت: توصیه می شود نوجوانان از خوردن مواد شیرین همانند زولبیا و بامیه به هنگام سحر، خودداری کنند چرا که خوردن موادغذایی بسیار شیرین در ابتدا افزایش و سپس کاهش قند را به دنبال دارد که در نهایت موجب پایین آمدن کارآیی مغز و خلل در یادگیری می شود.
وی اضافه کرد: مایعات موردنیاز در طول روز در ایام رمضان باید از افطار تا سحر تامین شود به گونه ای که در این فاصله هشت لیوان آب به تدریج مصرف شود.
رضازاده مصرف شربت های تقویتی و ویتامین ها را در صورت مشورت با پزشک تغذیه مجاز دانست و افزود: در صورتی که نوجوان در حال رشد به ویژه دختران کم خون نباشند مصرف مواد غذایی اصلی فوق برای آنان کافی است و باید نزدیک وعده های اصلی از خوردن چای و قهوه و رعایت این اصل تا 2 ساعت بعد از شام خودداری کنند.

**احتمال زمین خوردگی سالمند به دلیل افت قند بالا است
وی با تاکید براینکه رعایت نکات تغذیه ای برای سالمندان روزه دار به دلیل بالا بودن کم آبی و افت فشارقند ضروری است، افزود: سقوط و زمین خوردگی در سالمندان بسیار شایع است و برای آنان مشکلات بسیاری ایجاد می کند.
این کارشناس تغذیه با اشاره به مشکلات دندانی و بلع در سالمندان اظهار داشت: مصرف میوه های رنده شده و انواع سوپ ها و آش ها برای این افراد مناسب است و چای کمرنگ از افطار تا سحر برا ی آنان مفید است.

**مادران باردار رژیم غذایی مناسب داشته باشند
رضازاده اضافه کرد، مطالعات اخیر نشان می دهد روزه داری برای مادران باردار از نظر رشد جنینی، در صورت استفاده از رژیم غذایی و وزن مناسب، مشکل ساز نخواهد بود که این امر در صورتی است که مشکلی در بارداری نداشته باشند.
گزارش از زهره کریم زاده
7460/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.