به گزارش ایرنا؛ حجت الاسلام والمسلمین حمید میرزایی روز دوشنبه در جلسه آموزشی توجیهی ضوابط قضایی و حقوقی ناظرین ذبح شرعی کشتارگاه های استان و روسای ادارات دامپزشکی در شهرستان ها در سرسرای اجتماعات دامپزشکی استان، افزود: ناظرین شرعی در حکم ضابطین قضایی هستند و چنانچه کشتارگاه ها مباحث شرعی را جدی نگیرند، ناظرین شرعی قادر خواهند بود کشتارگاه های متخلف را تعطیل کنند.
وی در ادامه گفت: کار ذبح دام و طیور در استان بدون دستگاه و به صورت دستی انجام می شود تا مباحث شرعی و بهداشتی در آن رعایت شود.
او اظهار داشت: تلاش دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، تامین غذای حلال، بهداشتی و سالم برای مردم است.
حجت الاسلام میرزایی افزود: در کشتارگاه پس از کشتار، لاشه مورد بازرسی قرار گرفته و در صورت تایید سلامت، لاشه ها ممهور به مهر و لیبل بهداشتی دامپزشکی شده و با حفظ موازین بهداشتی به وسیله خودروهای مجهز به سردخانه به مراکز توزیع حمل می شود.
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت نظارت ناظرین شرعی بر روند کشتار و حمل آن در کشتارگاه ها اشاره کرد و گفت: کشتار بدون نظارت و غیراصولی مخاطره آمیز است و می تواند منجر به بروز بیماری های مشترک و به خطر افتادن سلامت افراد شود.
وی همچنین از روسای ادارات دامپزشکی در شهرستان ها خواست، کارشناسان مستقر در ادارات دامپزشکی در شهرستان ها با نظارت های پی در پی از ذبح دام در خارج از کشتارگاه و فروش گوشت های فاقد مهر بهداشتی و کشتار شده در خارج کشتارگاه جدا خودداری نمایند.
مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه نیز در ادامه این جلسه وضعیت کشتارگاههای استان را مورد بررسی قرار داد و گفت: با حرکت جهادگرانه و تلاش مضاعفی که این ناظرین در کشتارگاهها انجام می دهند، دام و طیور به صورت بهداشتی و مطابق با قوانین و مقررات اسلامی ذبح می شوند.
امید حاج محمدی افزود: یکی از سازمان هایی که در کشور بیشترین تلاش را جهت سلامت مردم انجام می دهد سازمان دامپزشکی است و اهمیت این موضوع باعث شده فعالیت های این سازمان زیر ذره بین قرار گیرد و کوچک ترین خطا در انجام وظایف آن در منظر جامعه بزرگ جلوه کند.
در ادامه این نشست همچنین مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه جهاد کشاورزی با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، گفت: طرح تشدید نظارت بر کشتارگاه ها از اوایل اردیبهشت در استان کرمانشاه آغاز شده و این اکیپ‌ها در ایام ماه رمضان با برنامه‌ریزی منظم بازدید از کشتارگاه‌ها و مراکز تهیه و توزیع فراورده‌های خام دامی را به عهده دارند.
حجت الاسلام والمسلمین احمد یوسفی نیا تصریح کرد: همه کشتارگاه های استان از وجود ذابحین ذبح شرعی بهره می برند که همگی دارای کارت ذبح شرعی هستند و در طول سال هم، دوره های آموزشی مختلفی را به همین منظور می گذرانند، بهره می برند.
دادیار جانشین معاونت دادستانی نیز در این جلسه ضمن تاکید به ناظرین ذبح شرعی در جهت انضباط، قانون مداری و ارتقاء علم و دانش خود اظهار داشت: ناظرین بهداشتی و ناظرین شرعی مکمل یکدیگرند و باید با هم همکاری، همدلی و رفاقت داشته باشند تا غذای طیب و طاهری در اختیار مردم قرار گیرد.
شهبازیان افزود: ناظرین شرعی حکم ضابطین قضایی هستند، ضابط قضایی یک وظیفه مشخص دارد که برای او در قانون مشخص شده است و طبق قانون انجام وظیفه می‌کند.
به گزارش ایرنا؛ از مجموع کشتارگاه های استان، یک کشتارگاه صنعتی دام در بیستون و 12 کشتارگاه سنتی نیز در مابقی شهرستان های استان فعال است.
همچنین اکنون پنج کشتارگاه صنعتی طیور نیز در استان کرمانشاه فعال است.
در استان کرمانشاه چهار میلیون و 650 واحد دامی و بیش از یک هزار و 333 واحد دامپروری صنعتی شامل 700 واحد مرغداری گوشتی صنعتی، 176 واحد گاوداری شیری، 181 واحد پرواربندی گوساله و 219 واحد پرواربندی بره فعال است.
در این استان همچنین 24 واحد مرغداری تخمگذار، 13 واحد پرورش بوقلمون صنعتی، 9 واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، 2 واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و بیش از 309 هزار کلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.
در استان کرمانشاه سالانه بیش از 451 هزار تن انواع محصولات دامی شامل 336 هزار تن شیرخام، 36 هزار و 300 تن گوشت قرمز، 63 هزار و 800 تن گوشت طیور، 11 هزار و 100 تن تخم مرغ و چهار هزار و 83 تن عسل تولید می شود.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.