به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیران اقتصادی استان کرمانشاه روز یکشنبه در نشستی با «رودریگو دی آزردو سانتوس» سفیر برزیل در ایران، به تشریح ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری استان پرداختند و برای توسعه روابط با برزیل ابراز علاقه کردند؛ توضیحاتی که سفیر را ذوق‌زده و مشتاق تجارت با کرمانشاه کرد.

** زمینه‌های همکاری بین 2 طرف فراوان است
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه در این نشست گفت: کرمانشاه استانی سرسبز با بارندگی 2 برابر میانگین کشوری و قطب بزرگ تولید محصولات کشاورزی است که فرودگاه بین المللی دارد و راه آهن آن در آینده به کشور عراق متصل می شود.
هدایت حاتمی با اشاره به سه واحد بزرگ پتروشیمی در استان گفت: بیشتر محصولات این کشور به عراق صادر می شود و کل صادرات سالانه استان به حدود سه میلیارد دلار می رسد.
او راهبرد استاندار کرمانشاه را توسعه روابط استان با سایر کشورها دانست و گفت: تردد هیات‌های خارجی به استان زیاد است چنانچه روز گذشته یک هیات بزرگ روسی و هفته گذشته هیات‌های عراقی و کویتی در استان بودند.
حاتمی با ابراز علاقه برای توسعه مبادلات کرمانشاه و برزیل، گفت: زمینه‌های همکاری و سرمایه گذاری بین 2 طرف فراوان است.

**معادن کرمانشاه آماده ورود سرمایه‌گذاران
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه هم در این نشست، کرمانشاه را مرکز ثقل تجاری غرب کشور با عراق دانست و گفت: چهار بازارچه و 2 مرز رسمی استان به طور همزمان به بخش‌های کردی و عربی عراق دسترسی دارند.
محسن دارابی از شرایط مناسب صنعت کرمانشاه خبر داد و افزود: هزار و 30 واحد صنعتی با اعتبار 15 هزار میلیارد تومان و اشتغال 32 هزار نفر در استان وجود دارد.
دارابی یک میلیون تن محصولات پتروشیمی، 300 هزار تن محصولات فولادی، 50 هزار دستگاه خودرو، 3.6 میلیون تن سیمان، 24.5 میلیون متر مربع کاشی و سرامیک، 300 هزار تن روغن نباتی، 60 هزار تن رب، 500 هزار تن فرآورده های لبنی و 600 هزار تن آرد را از مهم ترین محصولات تولیدی استان کرمانشاه در سال دانست.
او همچنین از وجود معادن سنگ های تزیینی در شرق استان به ویژه هرسین، معدن سیلیس در پهنه میانی استان، معادن قیر طبیعی در پهنه گیلانغرب و معادن سنگ آهن در پهنه سنقر خبر داد و گفت: احتمالاً به زودی صحنه هرسین برای ورود سرمایه گذاران آزاد می شود.

**کشاورزی، فرصت کم‌نظیری برای سرمایه‌گذاران
در ادامه این نشست رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه به 950 هزار هکتار زمین زراعی و 45 هزار هکتار باغ استان اشاره کرد و گفت: سالانه چهار میلیون تن محصولات زراعی، دامی، باغی و شیلات در استان تولید می شود که با یک برنامه میان مدت می توان دست کم آن را 50 درصد افزایش داد.
نوربخش حاتمی با بیان اینکه کرمانشاه از قطب های کشاورزی کشور است اظهار کرد: ما رتبه اول تولید نخود، رتبه دوم تولید جو و ذرت و رتبه چهارم چغندر قند کشور را داریم.
وجود بارش 2 برابری نسبت به میانگین کشور، داشتن رودخانه های دائمی و فصلی متعدد، 22 سد در حال بهره برداری و احداث، وجود چهار اقلیم همزمان، همسایگی با کشور عراق، وجود 110 هزار بهره بردار و 10 هزار دانش آموخته کشاورزی از مهمترین ظرفیت های استان کرمانشاه است که حاتمی به آن ها اشاره کرد.
به گفته او، تمام محصولات کشاورزی دنیا جز چند محصول، در کرمانشاه قابل کشت و بهره برداری هستند.
حاتمی در پایان به معرفی فرصت های سرمایه گذاری استان کرمانشاه در بخش های کشاورزی، دامداری، باغات و گیاهان دارویی پرداخت و از سفیر برزیل در ایران خواست که زمینه حضور سرمایه‌گذاران برزیلی در این زمینه ها را فراهم کند.

**فرصت‌های سرمایه‌گذاری کرمانشاه در حوزه گردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این نشست گفت: کرمانشاه به دلیل تعدد اقوام، مذاهب و آداب و رسوم به ایران کوچک و چهار اقلیم معروف است که می توان با یک زمان کوتاه از مناطق سردسیر آن به اقلیم گرمسیری مسافرت کرد.
امید قادری در باره قدمت تاریخی استان گفت: کرمانشاه از همه دوران‌های تاریخی از 40 هزار سال قبل تا دوران معاصر حدود چهار هزار و 200 اثر تاریخی دارد که 2 هزار و 200 مورد آن ثبت ملی شده است.
به گفته او، کرمانشاه تنها استان غرب کشور است که اثر تاریخی ثبت جهانی (کتیبه بیستون) دارد و به زودی هم منطقه اورامانات در مسیر ثبت جهانی قرار می گیرد.
قادری با بیان اینکه «گلیم هرسین» نیز نشان جهانی جغرافیایی دارد گفت: سال گذشته 38 میلیون دلار صادرات صنایع دستی به خارج از کشور داشته ایم.
او در پایان احداث هتل، تله کابین، پارک آبی و سرمایه‌گذاری در حوزه توریسم درمانی، تورگردانی و کمک به توسعه 63 آژانس مسافرتی فعال در استان را به عنوان فرصت‌های سرمایه گذاری در حوزه گردشگری کرمانشاه به سفیر برزیل پیشنهاد داد.
مدیرکل دفتر جذب سرمایه گذاری استانداری کرمانشاه نیز مهمترین ظرفیت ها و پتانسیل های کرمانشاه برای سرمایه گذاری را در قالب یک کلیپ برای سفیر برزیل معرفی کرد.

**استقبال سفیر برزیل از توسعه همکاری‌ها
سفیر برزیل در ایران هم در این نشست گفت: مردم استان کرمانشاه باید به خود ببالند که مدیرانشان به این خوبی ظرفیت‌های استان را معرفی می کنند.
«رودریگو دی آزردو سانتوس» از همکاری برزیل با ایران و استان کرمانشاه در زمینه پتروشیمی، تصفیه آب، کشاورزی و معادن طبیعی استقبال کرد و قول داد که زمینه بازدید و آشنایی بیشتر تجار و شرکت‌های برزیلی از ایران و استان کرمانشاه و همکاری با تجار ایرانی را فراهم کند.
او با اشاره تمایل خود برای همکاری و توسعه تجارت بین 2 طرف عنوان کرد: ما بسیار مشتاقیم که از کرمانشاه اوره و آمونیاک و بیتومین (قیر طبیعی) وارد کنیم.

**برای صادرات محصولات پتروشیمی به برزیل آماده‌ایم
همچنین استاندار کرمانشاه طرح موضوع «مبادله کالا به کالا» از طرف سفیر برزیل را نقطه مثبتی برشمرد و از آن استقبال کرد و گفت: اطمینان می‌دهیم که از سرمایه سرمایه‌گذاران برزیلی مانند سرمایه‌های خودمان محافظت کنیم هرچند در قوانین ایران تضمین لازم برای اطمینان سرمایه‌گذاران خارجی وجود دارد.
هوشنگ بازوند، کرمانشاه را قطب تولید محصولات پتروشیمی کشور دانست و گفت: با توجه به ابراز تمایل شما برای واردات محصولات پتروشیمی، می‌توانیم آنها را به راحتی به برزیل صادر کنیم.
استان کرمانشاه سه پتروشیمی اوره و آمونیاک، پلی اتیلن و اسید سولفوریک دارد و 2 پتروشیمی آن هم در دستور ساخت است.
تبادلات تجاری برزیل و ایران در سال گذشته حدود 2.5 میلیارد دلار بوده که البته بخش عمده آن واردات جمهوری اسلامی از برزیل است. همچنین 2 میلیارد دلار دیگر از محصولات سایر کشورها از طریق برزیل به ایران صادر می‌شود.
ذرت، گوشت و سویا مهمترین واردات ایران از برزیل است و کف پوش‌ها، انگور بی‌دانه، پسته، کشمش و ظروف شیشه‌ای هم مهمترین اقلام صادراتی جمهوری اسلامی به برزیل است.
استان کرمانشاه پر از ظرفیت های بزرگ و متعدد اقتصادی و درآمدزایی است؛ از وجود 600 هزار جوان 15 تا 29 ساله و بیش از 900 هزار هکتار زمین آماده کشت با منابع آبی مناسب گرفته تا وجود معادن متعدد و ظرفیت های پرشمار گردشگری و داشتن چهار بازارچه و 2 گمرک رسمی در ‌مرز عراق.
استان کرمانشاه سال گذشته حدود سه میلیارد دلار کالا به خارج از کشور صادر کرده است.
کرمانشاه با وسعت حدود 25 هزار کیلومتر مربع، 1.5 درصد از مساحت کل کشور (هفدهمین استان) را به خود اختصاص داده و شامل 14 شهرستان، 31 بخش، 32 شهر، 86 دهستان است.
7444/8066
گزارش از عبدالله الماسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.