به گزارش ایرنا، هوشنگ بازوند روز چهارشنبه در مراسم افتتاح همزمان سدهای هیروی، شهدای ازگله، تونل نوسود و سامانه گرمسیری با حضور رییس جمهوری گفت: طرح گرمسیری می تواند در منطقه توسعه پایدار با محوریت آب را ایجاد کند.
وی با بیان اینکه این طرح می تواند برای 28 هزار نفر از مردم منطقه شغل ایجاد کند، عنوان کرد: این سامانه نیاز به مخازنی دارد تا بتوانیم در زمستان آب را در آن ها را ذخیره کنیم از این رو تقاضا داریم که این مخازن در مررحله دوم ایجاد شوند.
به گفته استاندار کرمانشاه، براساس برآوردهای اولیه برای اتمام مرحله دوم این پروژه یک هزار و 500 میلیارد تومان بودجه نیاز است.
بازوند خطاب به رئیس جمهوری عنوان کرد: در بالا دست سد یعنی مناطق ثلاث و ازگله نیازمند تخصیص آب هستیم تا مشکل مردم مناطق برای کشاورزی نیز برطرف شود.
وی افزود: باید در دولت تعدادی از وزرا به عنوان هیات امنا انتخاب کنیم تا این طرح را در پرسه ای پنج ساله به بخش خصوصی واگذار شود.
استاندار کرمانشاه همچنین در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: شهرهای نفت شهر و سومار بعد از جنگ خالی از سکنه شدند از این رو تقاضا داریم تا شرایط بازگشت مردم به منطقه زیرساخت های آن تامین شود
مرحله نخست طرح بزرگ تنظیم و انتقال آب های گرمسیری با هدف مدیریت و کنترل آب‌های سطحی و جلوگیری از وقوع سیل ، تأمین آب شرب کشاورزی و نیازهای ضروری مردم استان و توسعه استان‌های غرب و جنوب کشور به بهره‌برداری رسیده است.
قطعه اول این طرح مجموعه سدهای هیروی، شهدای ازگله، جامیشان و شرفشاه، تونل نوسود و سامانه گرمسیری را شامل می‌شود.
با آغاز فعالیت قطعه اول این طرح که طول آن 50 کیلومتر است، آب مورد نیاز 18 هزار و 500 هکتار از اراضی کرمانشاه تأمین می‌شود.
سد شهدای ازگله که امروز مورد بازدید رئیس جمهوری قرار گرفت، قابلیت تنظیم 30 میلیون متر مکعب آب را داراست.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت و بیش از 24 هزار کیلومتر مربع مساحت دارای 950 هزار هکتار زمین کشاورزی و باغ است.
سالانه بیش از چهار میلیون تن انواع محصولات از زمین های کشاورزی استان کرمانشاه برداشت می شود.
9612/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.