به گزارش خبرنگار ایرنا، معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال جنگ تحمیلی و شهدای عملیات غرورآفرین بازی دراز گفت: فرهنگ و هنر همیشه باید در خدمت انقلاب و ارزش های انقلابی باشند.
پریسا محمدی افزود: جشنواره فرهنگی ادبی بازی دراز با هدف پرداختن به ادبیات پایداری، ادبیات جنگ در چهار بخش شعر( فارسی و کردی)، دلنوشته، خاطره نویسی و بخش ویژه زلزله اجرا شد.
وی اظهار کرد: یک هزار و 200 اثربه دبیرخانه جشنواره بازی دراز ارسال شده است که با حضور هیات داوران استان کرمانشاه 27 نفر حائز رتبه های اول تا سوم و شایسته تقدیر شناخته شدند.
وی در پایان گفت: برگزاری جشنواره های فرهنگی ادبی به ما کمک می کند که ادبیات پایداری را تقویت کرده و خاطرات و رشادت های دلاورمردانی که بخصوص در حماسه بازی دراز نقش آفرینی کردند، را نیز قدر بدانیم.
ارتفاعات سخت‌گذر بازی دراز با قله‌های بلند و شیب‌های تند و بریدگی‌های ممتد از اهمیت ویژه‌ای در منطقه مرزی استان کرمانشاه برخوردار است؛ این ارتفاعات به مثابه عرصه بزرگی درون مثلث قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب واقع شده ‌است و بر منطقه تسلط کامل دارد.
دشمن در روزهای آغازین جنگ از بازی دراز برای دیده بانی استفاده می کرد اما ویژگی این ارتفاعات موجب شد با فعالیت های مهندسی روی آن جاده‌سازی شود و یگان های عراق در آنجا مستقر شوند و ضمن افزایش سلطه بر قصرشیرین، سرپل ذهاب را نیز زیر دید خود بگیرند.
رزمندگان اسلام برای گرفتن این امتیاز مهم از نیروهای عراقی پس از سه ماه کار نیروهای شناسایی سپاه پاسداران، قرارگاه مقدم غرب سپاه پاسداران و ارتش، نخستین عملیات نیمه گسترده را در این منطقه طرح ریزی کردند که با نام عملیات بازی دراز در اول اردیبهشت 60 آغاز شد و به مدت هشت روز طول کشید و طی آن نیروهای ایرانی و عراقی بارها به تک و پاتک متقابل پرداختند.
در عملیات بازی دراز، هوانیروز ارتش نقش بسزایی ایفا کرد و طی آن خلبان علی‌اکبر شیرودی به شهادت رسید.
در این عملیات غرورآفرین 54 تانک و نفربر دشمن، سه فروند هواپیما، 2 بالگرد و 2 دستگاه ادوات مهندسی دشمن منهدم و 12 دستگاه تانک و نفربر و پنج دستگاه ادوات مهندسی آنان به غنیمت گرفته شد.
در عملیات حماسه ساز بازی دراز همچنین یک هزار و 500 نفر از لشکر دشمن کشته و زخمی شدند و 700 نفر از آنان به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند.
سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه بیش از 90 هزار تن جمعیت دارد.
3012/7399/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.