در این یادداشت آمده است: هر ساله و با آغاز فصل گرما و خشک ‌شدن پوشش گیاهی منطقه، ترس از وقوع آتش سوزی‌های گسترده‌ در جنگل‌های بلوط، دوستداران طبیعت را دچار اضطراب می‌کند.
امسال هم با توجه به بارش‌های مداوم و گسترده‌ی ماه‌های اخیر، طبیعت یک خرمی و سرسبزی بی‌سابقه‌یی را به خود دیده است. این شرایط، دلهره‌ها و واهمه‌ها راچند برابر کرده ‌است.
هر لحظه بیم آن می‌رود این حجم انبوه از علف‌های خشک با یک سهل‌انگاری ساده و یا بی‌مسئولیتی عامدانه، شعله‌ ور شوند و صدها هکتار جنگل‌ بلوط را تبدیل به خاکستر کند.
متاسفانه طی چند دهه‌ی اخیر به دلیل در پیش گرفتن برنامه‌های غلط و ضد توسعه پایدار، دامپروری سنتی و هزاران ساله‌ی استان کرمانشاه تقریبا نابود شده و عملا‌ چرخه‌ی طبیعت به‌هم خورده است.
تا اواخر دهه 60، چرای دام‌های روستائیان و عشایر در فصل بهار، باعث تعدیل علف‌های دامنه‌ها می‌شد و امکان آتش‌سوزی‌های گسترده کاهش می‌یافت.هرچند جمعیت دام‌ها چندین برابر بود ولی جنگل‌ها هم بسیار گسترده‌تر بودند.
بخش دولتی با اینکه چرخه‌ی طبیعت را به هم زده است ولی امکانات چندانی هم برای مهار این آتش سوزی‌های گسترده فراهم نکرده است و آن‌ها عملا از مهار به موقع آتش ناتوان هستند.
در این شرایط گروه‌‌های مردم نهاد و دهیاری‌ها نقش برجسته‌ای می‌یابند.
خوشبختانه طی یکی 2 سال اخیر شاهد حضور پررنگ گروه های مردم نهاد در مهار آتش سوزی‌ها هستیم. البته این میزان از مشارکت همچنان ناکافی است و باید بخش‌های گسترده‌تری از جامعه احساس مسئولیت کرده و وارد عمل شوند.
در این شرایط ویژه، هر کس در حد توان خود باید به حفظ منابع طبیعی کمک کند. به عبارتی هر کرمانشاهی باید به عنوان یک جنگلبان به حفظ طبیعت کمک کند.
فراموش نکنیم بخش مهمی از سیلاب‌های وحشتناک بهار امسال، حاصل آتش سوزی‌های چند سال اخیر، قطع گسترده‌ی درخت‌ها و از بین رفتن پوشش گیاهی است.
اگر بشر دوستدار تداوم حیات خویش است چاره‌ای جز کمک به حفظ چرخه‌ی طبیعت ندارد‌. جنگل‌ها که نابود شوند با هر بارش سیل آسایی بخش های گسترده‌ای از کشور دچار ویرانی و خسارت می‌شوند و بسیاری بی خانمان می‌شوند‌.
8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.