حبیب الله وفایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: درباره نرخ بیکاری و اشتغالزایی استان کرمانشاه اتفاقات خوبی در سال 98 می‌افتد زیرا منابع خوبی برای آن تجهیز شده و هدفمندتر از سال 97 مصرف می‌شود.
او با اشاره به افزایش یک دهم درصدی میانگین نرخ بیکاری کشور در سال 97 گفت: در همین سال نرخ بیکاری استان کرمانشاه 2.5 درصد کاهش پیدا کرد بنابراین تنها نباید به قرار داشتن کرمانشاه در رتبه اول جدول بیکاری توجه کرد بلکه سیر نزولی آن مهمتر است.
براساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری کرمانشاه در پایان سال گذشته 18.7 درصد بوده که نشانگر کاهش 2.5 درصدی نسبت به نرخ سال 96 (21.2 درصدی) است.
وفایی با بیان اینکه نرخ مشارکت اقتصادی استان هم نسبت به سال 96، 1.9 درصد افزایش یافته است، گفت: در پی تلاش‌های مسئولان اقتصادی استان برای مهار تورم و مبارزه با گرانفروشی و کم‌فروشی، کرمانشاه از رتبه اول گران‌ترین استان در فروردین 97 به رتبه سیزدهم کشور در اسفند همین سال رسید که یک موفقیت بزرگ است.
به اعتقاد او 'مجموعه مدیران و مسئولان ارشد استان همسو و هماهنگ هستند و در روش‌ها و مدل‌های اقتصادی راهگشای مشکلات استان، نظرات مشترکی دارند که این یک نقطه قوت محسوب می شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کرمانشاه همچنین در باره بودجه نهایی استان در سال 98 گفت: شورای نگهبان لایحه بودجه سال 98 را تصویب کرده اما با توجه به اجازه‌ای که به دولت و سازمان برنامه و بودجه برای اصلاح برخی ردیف‌های آن داده شده، هنوز رقم نهایی بودجه استان کرمانشاه مشخص نیست بویژه اینکه بخشی از بودجه به افزایش سقف درآمدهای استان مشروط شده است که باید روشن و نهایی شود.
استان 2 میلیون نفری کرمانشاه در سال 93 نرخ بیکاری 15.7 درصد را تجربه کرد، این نرخ در سال 94 به 17.6 درصد صعود کرد و سال بعد هم رکورد 22 درصد را ثبت کرد.
تعداد بیکاران کرمانشاه در سال 96 اندکی کاهش یافت و به «172 هزار نفر» رسید اما نرخ بیکاری استان از 21.2 درصد پایین‌تر نیامد.
یکی از مهمترین موانع اشتغالزایی در استان، فضای نامطلوب کسب و کار است به طوری که آخرین پایش ملی کسب و کار هم نشان می دهد کرمانشاه در بین چهار استان آخر کشور جا گرفته است.
استان کرمانشاه پر از ظرفیت های بزرگ و متعدد اقتصادی و درآمدزایی است؛ از وجود 600 هزار جوان 15 تا 29 ساله و بیش از 900 هزار هکتار زمین آماده کشت با منابع آبی مناسب گرفته تا وجود معادن متعدد و ظرفیت های پرشمار گردشگری و داشتن چهار بازارچه و 2 گمرک رسمی در ‌مرز عراق.
کرمانشاه با وسعت حدود 25 هزار کیلومتر مربع، 1.5 درصد از مساحت کل کشور (هفدهمین استان) را به خود اختصاص داده و شامل 14 شهرستان، 31 بخش، 32 شهر، 86 دهستان است.
7444/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.