پیش بینی سازمان هواشناسی را می توان قدم اول این اقدام موثر در بحران سیل اخیر دانست، این سازمان به خوبی بارندگی های شدید و وقوع سیل را پیش بینی کرد و در قالب هشدار و اخطاریه های مستمر به مسئولان این موضوع را گوشزد کرد.
جدی گرفتن این اخطاریه ها از سوی مسئولان استان کرمانشاه و بازنشر آن در سطح جامعه باعث آماده شدن اذهان شد و همه مردم آمادگی نسبی برای وقوع سیل در استان را داشتند اگرچه بعضی افراد این اخطاریه ها را زیاد جدی نگرفتند.
تشکیل ستاد بحران در سطح استان و شهرستان ها، لغو مرخصی مدیران و کارمندان، برگزاری جلسات متعدد از دیگر اقدام هایی بود که در زمان وقوع سیل در استان کرمانشاه انجام شد و نتیجه مثبت داد.
نکته مهم در این بحران، مدیریت در میدان بود، استاندار کرمانشاه به همراه معاونان خود و مدیران دستگاه های عضو ستاد بحران به صورت عملیاتی در همه شهرستان های استان حضور پیدا کردند و از نزدیک موضوع را پیگیری می کردند.
استاندار کرمانشاه با حضور مستقیم در نقاط حادثه خیز به همراه مدیران دستگاه های خدمات رسان، نقش مستقیمی در مهار بحران و هدایت نیروها داشت و توانست به خوبی میدان عمل را در دست بگیرد و مانع از تداوم بحران و افزایش حجم خسارت ها شود.
همراهی نیروهای مسلح مستقر در استان کرمانشاه نیز در جریان وقوع این بحران نیز نکته مهم دیگری است که به خوبی با مجموعه مدیریتی استان هماهنگ شدند و توانستند نقش موثری در مهار بحران ایفا نمایند.
از دیگر نکات برجسته همراهی و مشارکت بسیار خوب مردم با مجموعه مدیریتی استان در جریان وقوع سیل بود، مردم با دقت اطلاع رسانی های ستاد بحران را پیگیری و به آن عمل کردند و توانستند به خوبی این بحران را پشت سر بگذارند.
اطلاع رسانی های دقیق، شفاف و به موقع نیز از دیگر نکات مهم در بحران سیل اخیر بود که در استان کرمانشاه به درستی توسط ستاد مدیریت بحران مورد توجه قرار گرفت و رسانه ها نیز همراهی خوبی در اطلاع رسانی ها داشتند به طوری که استاندار کرمانشاه در پیامی به رسانه ها از اطلاع رسانی های آنها قدردانی کرد.
در حوزه اطلاع رسانی، ستاد مدیریت بحران تنها به رسانه ها اکتفا نکرد و از طریق تریبون های نماز جمعه، چاپ بنر، حضور در مناطق پرخطر و اعلام عمومی با بلندگو به مردم هشدارهای لازم را می دادند و این موضوع نیز باعث شد که حجم خسارت ها در استان کاهش یابد.
شبکه های اجتماعی فضای مجازی نیز به خوبی همراه و همگام مسئولان در اطلاع رسانی ها شدند و توانستند به خوبی از این ابزار برای اطلاع دادن به مردم استفاده نمایند.
همیاری و همکاری مردم در تخلیه منازل و توجه به هشدارهای هواشناسی و مسئولان و از سویی فعالیت های که خودشان در راستای حفاظت ار جان و مال خود کردند نیز بسیار موثر بود که برای این مورد می توان به ابتکار برخی از مغازه داران جوانرود که درب مغازه های خود را ایزوگام کردند اشاره کرد که به گفته فرماندار جوانرود این ابتکار آنها در سطح جهانی هم بازتاب داشت.
اوج بارندگی ها و وقوع سیل در استان کرمانشاه در روزهای 11 و 12 فروردین بود، که در شهر کرمانشاه بیشتر واحدهای مسکونی حاشیه رودخانه قره سو دچار آبگرفتگی شدند که باید به اینموضوع توجه ویژه کرد.
در عین حال با توجه به ساخت و سازهای غیر مجازی که در حاشیه و بستر رودخانه ها صورت می گیرد مسئولان بخصوص دستگاه های خدمات رسان مانند شهرداری، آب و برق و گاز باید سخت گیری بیشتر کنند که خسارت کمتری در مواقع بحرانی داشته باشم مانند شهرک کرناچی که در حریم رودخانه قره سو ساخته شده است.
خوشبختانه با مدیریت خوب مسئولان، همراهی نیروهای مسلح و مشارکت بسیار خوب مردم، استان کرمانشاه این بحران را پشت سرگذاشت و تجربه های گران بهایی دستگیر مردم و مسئولان شد که باید از آن بهره ببرند.
موج اول بارندگی در استان کرمانشاه و جاری شدن سیل، جان 2 نفر را در استان کرمانشاه گرفت و مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه نیز خسارت ناشی از سیل اخیر و بارش های فروردین ماه را یک هزار و 560 میلیارد تومان برآورد کرد.
3033/8066
**خبرنگار ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.