به گزارش خبرنگار ایرنا، علی اصغر مونسان عصر یکشنبه در جریان بازدید از معبد آناهیتا کنگاور در جمع خبرنگاران افزود: با وجود این وضعیت آب و هوایی این تعداد از سفر نشان می دهد که مردم به گردشگری علاقه مند هستند و تمهیدات لازم برای ارائه خدمات مناسب به گردشگران نوروزی اندیشیده شده است.
او همچنین با اشاره به بازدید خود از معبد آناهیتا کنگاور، گفت: برنامه ریزی منسجم خواهیم کرد که هرچه سریعتر کارهای مرمت و بازسازی معبد آناهیتا انجام شود.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: معبد آناهیتا یک مرکز تاریخی ارزشمند در کشور است و این قول را به مردم کنگاور خواهم داد تا اقدامات مرمت و بازسازی این معبد انجام شود.
مونسان در ادامه به بازدیدهای خود از منطقه اورامانات استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: اورامانات منطقه ای زیبا، تاریخی و طبیعی است و اعتقاد داریم موضوع ثبت جهانی این منطقه باید پیگیری شود، ضمن این که اعتقاد داریم تاق بستان کرمانشاه نیز قابلیت ثبت جهانی را دارد که البته این منطقه زیبا دارای معارض هایی هست که این معارض ها برای ثبت جهانی باید برطرف شود.
معاون رئیس جمهوری در ادامه این بازدید گفت: سال 97 تمام تمرکز خود را بر این گذاشته بودیم که گردشگری غرب کشور رونق یابد چرا که غرب کشور دارای ظرفیت ها و جاذبه های بی نظیری است و آمارهای نوروز 98 نشان می دهد که تعداد بسیار زیادی از گردشگران به سمت غرب کشور سفر کرده اند.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، همچنین روز یکشنبه از بازار تاریخی کرمانشاه نیز بازدید کرد.
او در این بازدید، با تعدادی از شهروندان و مردم کرمانشاه از نزدیک دیدار و گفت و گو کرد.
به گزارش ایرنا؛ برخی مورخان معبد آناهیتا را معبدی برای الهه آناهیتا دانسته اند. آناهیتا به معنای پاک و دور از آلودگی در اعتقاد ایرانیان باستان الهه آب، فرشته نگهبان چشمه‌ها و باران و همچنین نماد باروری، عشق و دوستی بوده است.
برخی دیگر از محققان به تبعیت از نوشته های مورخین ایرانی و عرب سده سوم ه.ق به بعد، این بنا را کاخی ناتمام برای خسرو پرویز معرفی کرده اند. عده ای نیز زمان ساخت آن را به اواخر سده سوم و آغاز سده دوم ق.م و عده دیگر آن را به سده اول ق.م نسبت می دهند.
سیف الله کامبخش فرد، کاوشگر بنا، آن را به سه دوره هخامنشی، اشکانی و ساسانی نسبت می دهد و مسعود آذرنوش کاوشگر دیگر بنا، آن را کاخ ناتمامی از خسرو پرویز در اواخر دوره ساسانی می داند.
این بنا بر روی تپه‌ای با ارتفاع 32 متر و در ابعاد 209 متر در 224 مترساخته شده است. ارتفاع ستون های این بنا نسبت به قطر آنها سه به یک است و این باعث شده در میان تمام معابد دنیا بی نظیر و منحصر به فرد باشد. معبد آناهیتا بزرگترین تک بنای سنگی کشور است.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 32 شهر و 2 هزار و 600 روستا است.
در استان کرمانشاه تاکنون بیش از چهار هزار اثر تاریخی شناسایی شده که 2 هزار و 200 اثر آن ثبت ملی شده است.
کتیبه و سنگ نوشته داریوش هخامنشی در بیستون تنها اثر جهانی ثبت شده استان کرمانشاه است.
7447/3033
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.