به گزارش خبرنگار ایرنا، 13 رجب سال 30 عام الفیل، با یک رویداد بزرگ و عجیبی در تاریخ بشریت ثبت شده که نمونه آن هرگز سابقه نداشته است؛ ولادت اسدالله در خانه‌ خدا.
این البته تنها یکی از ده‌ها فضلیت منحصر به فرد امیرالمومنین(ع) است؛ ایشان نخستین کسی بود که به پیامبر(ص) ایمان آورد و بنابر منابع شیعه و برخی منابع اهل سنت، حدود 300 آیه از قرآن کریم در فضیلت او نازل شده است.
هنگامی که قریش قصد قتل پیامبر(ص) را داشت، در بستر پیامبر خوابید؛ پیامبر(ص) عقد اخوت خود را با او بست؛ در همه غزوات پیامبر(ص) غیر از تبوک که به فرمان پیامبر(ص) در مدینه ماند، شرکت داشت و...
پدرش حضرت ابوطالب و مادرش هم فاطمه دختر اسد و از هر 2 طرف هاشمی نسب است و 'اسدالله، مرتضی، امیرالمؤمنین و اخو رسول‌الله' القاب مشهور آن حضرت و 'ابوالحسن و ابوتراب' کنیه‌های ایشان است.
امام علی(ع) در عدالت طلبی، ساده‌زیستی، دستگیری از فقیران و نیازمندان، گذشت و بخشش و... سرآمد و بی‌نظیر بوده؛ فضائلی که جامعه پر از مشکل ما اکنون بشدت محتاج و تشنه آنهاست.
برای بررسی بیشتر این موضوع در سالروز ولادت امیرالمومنین (ع) خبرگزاری ایرنا به سراغ چند تن از کارشناسان دینی و اساتید حوزه و دانشگاه رفته است.

**خروج از غفلت؛ آغاز عمل و رفتار علوی
مدیر حوزه علمیه کرمانشاه ولادت امام علی علیه السلام در داخل کعبه را یکی از امتیازهای خاصی دانست که شخصیت ایشان را منحصر به فرد کرده است؛ «این موضوع از واقعیت‌های قطعی و متواتر تاریخ است و با وجود این که دشمنان ائمه در قرن های مختلف تلاش‌های زیادی برای از بین بردن شواهد آن کرده‌اند، آثارش همچنان بر روی دیوار خانه خدا باقی است.»
حجت الاسلام صادق ایرانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در زمان تولد حضرت عیسی(ع) از پیامبران اولوالعزم، در حالی که حضرت مریم داخل خانه خدا بود از او خواسته شد که برای وضع حمل از آنجا خارج شود اما مادر حضرت امیر علیه السلام به اذن خدا وارد کعبه شد و فرزندش را در آنجا به دنیا آورد.
این استاد حوزه و دانشگاه همچنین گفت: امام علی علیه السلام از یک مربی بی‌نظیر بهره برده است و به فرموده خودشان در خطبه 192 نهج البلاغه، در دامان پیامبر بزرگ پرورش یافته و هر روز از اخلاق پیامبر نکته تازه‌ای را فرا می گرفته و در عمل پیاده می کرده است.
او در ادامه درباره شأن و جایگاه والای امیرالمومنین علیه السلام گفت: امام علی(ع) فرمودند از پیامبر خواستم که برای من دعا کند و از خداوند غفران مرا طلب کند که ایشان شروع به خواندن نماز سپس دعا کردند و فرمودند خدایا به حق علی در پیشگاه خودت، علی را مشمول غفران و رحمتت گردان. پیامبر دلیل این دعا را اینگونه بیان کردند که علی جان کسی بهتر از تو را پیدا نکردم که خدا را به اسم او قسم دهم.
مدیر حوزه علمیه کرمانشاه در ادامه به ویژگی‌های ممتاز شخصیتی و اخلاقی امیرالمومنین(ع) از جمله سخاوت و عبادت ایشان اشاره و اظهار کرد: در مملکت‌داری هم هرگز از بیت‌المال کوتاه نیامدند تا جایی که به فرصت‌طلبان فرمودند اگر بیت‌المال را کابین زنانتان هم کرده باشید از شما پس می‌گیرم و حتی زمانی که برخی از بزرگان صحابه درخواست کردند که گذشته را فراموش و عدالت را معطوف به آینده کند، امام علی (ع) نپذیرفت در حالی که می دانست آنان حاکمیت را به خطر می اندازند چنانچه در آینده جنگ جمل راه افتاد.
حجت الاسلام ایرانی، عدالت‌ طلبی امیرالمومنین علیه السلام و از جمله مخالفت صریح با درخواست عقیل برادرش برای گرفتن سهم بیشتر از بیت المال را درس بزرگی برای مسئولان و مدیران کشور دانست و گفت: همه مسئولان باید تلاش کنند تا سیر و سلوک خود را با منش امام علی(ع) تنظیم کنند هرچند امام علی علیه السلام فرمودند شما توانایی آن را ندارید که چنین باشید اما مرا با ورع، تلاش، پاکی و پیمودن راه صحیح یاری دهید.
به اعتقاد این استاد حوزه مردم به اندازه کافی به ابعاد شخصیتی امیرالمومنین علیه السلام علم دارند اما گیر و مشکل در عمل به این دانسته هاست؛ با توجه به اینکه ایمان و عمل رابطه متقابل دارند باید وارد میدان عمل شویم تا ایمانمان هم تقویت شود و بالعکس.
او همچنین اهمیت و ضرورت تذکر مکرر و توجه و دوری از غفلت را یادآور شد و گفت: باید همواره خودمان را در معرض تذکر قرار دهیم تا از غفلت خارج شویم زیرا خروج از غفلت آغاز عمل و رفتار علوی است.

**تشنگی جامعه به فضائل امام علی(ع)
همچنین حجت الاسلام رحمان صابری زارع، استاد حوزه علمیه و دانشگاه هم به خبرنگار ایرنا گفت: پیامبر صلی الله فرمودند که «مجالس خود را با نام علی(ع) زینت دهید» و نیز «ذکر علی(ع) عبادت است»؛ در نتیجه این احادیث بود که حتی در زمان خانه نشینی امیرالمومنین علیه السلام عده ای از مردم در هنگام بلند شدن از زمین ذکر یاعلی می‌گفتند.
حجت الاسلام صابری یک روایت هم در این زمینه بیان کرد و افزود: عبدالله بن عمر به حضرت خطاب به حضرت امیر علیه السلام گفت که اگر مردم به کلمات تو و قرآن عمل می کردند از آسمان و زمین برکت بر آنها نازل می شد.
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با بیان اینکه سبک زندگی امام علی علیه السلام سه بخش دارد، گفت: برخی از امتیازهای آن حضرت مانند معصوم بودن و داشتن علم غیب قابل اقتباس و تاسی برای ما نیست و نیز برخی رفتارهای ایشان مانند پوشیدن لباس کهنه یا داشتن خانه قدیمی مختص زمان ایشان است و برای زمان فعلی قابل اقتباس نیست.
او در عین حال گفت: اصولی که بر زندگی امام علی علیه السلام حاکم و سبک زندگی ایشان است برای همه مردم در همه زمان ها قابل تاسی و پیروی است همانند صداقت، عدالت، رفق و مدارا، گذشت و محبت به والدین.
حجت الاسلام صابری «صدیق و فاروق» را طبق قرآن، سنت و روایات متواتر امام علی علیه السلام دانست و در باره اهمیت پیروی از صداقت امام علی(ع) گفت: متاسفانه دروغگویی و تهمت زدن در فضای مجازی شایع شده و صداقت در موارد زیادی به حاشیه رفته؛ واقعیتی که نشانه نیازمندی مضاعف به صداقت علوی است.
این کارشناس دینی درباره عدالت امیرالمومنین(ع) به یک روایت تاریخی اشاره کرد و گفت: امام علی قاضی بصره را تنها به این دلیل عزل کرد که صدایش را از 2 نفری که به محضر او آمده بودند بلندتر کرده بود؛ بی شک اگر دستگاه قضایی ما هم در مسیر علوی قرار گیرد بسیاری از مشکلات فعلی رفع خواهد شد.
این استاد حوزه همچنین بر ضرورت تاسی به بخشش و گذشت امیرالمومنین هم گفت: بسیاری از طلاق ها و اختلافات بزرگ در نتیجه یک گذشت نکردن کوچک است.
به اعتقاد صابری، دلیل وقوع این همه اختلاف، گناه، جنایت و اختلاس دوری از منش و روش امام علی علیه السلام است که نشان دهنده تشنگی جامعه به فضائل و منویات این امام همام است.
او در عین حال گفت: بین محب و مدعی محبت فرق است؛ محبت واقعی بر پایه صداقت و برای خداست به گونه ای که انسان در مسیر آن از هزینه کردن آبرو، مال و جانش ابایی ندارد.
حجت الاسلام صابری گفت: با بیان اینکه چرا امروزه بسیاری از منبرهای ما کم اثر شده گفت: این منبرها یا برای خدا نیست یا اگر هست کم است وگرنه کار برای خدا تاثیر بی حساب و کتاب دارد.

**نسخه‌های شفابخش علی(ع) برای مشکلات کنونی
حجت الاسلام حسین صدیقی، استاد حوزه علمیه کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره فضائل امام علی(ع) گفت: مدار حق بودن حضرت مورد توافق شیعه و سنی و تمام فرق است و فخر رازی در تفسیر سوره حمد به روایتی در همین زمینه تمسک جسته است.
او به نسخه های شفابخش امیرالمومنین علیه السلام برای آسیب ها و مشکلات کنونی جامعه اشاره و درباره بعد فردی آن اظهار کرد: این روزها بسیاری از افراد جامعه دغدغه‌های معیشتی، اجتماعی و فرهنگی دارند و نیازمند همراهی و همدلی دیگران هستند اما متاسفانه اولویت بسیاری‌ها منافع شخصی و طبعا بی توجهی به اطرافیان، آشنایان و حق داران است.
این کارشناس مذهبی اضافه کرد: این واقعیت در حالی است که امیرالمومنین علیه السلام کفاره گناهان بزرگ را دادرسی ستمدیده ها و گرفتاران و شاد کردن افراد غمگین دانسته اند و اولویت این کار هم ابتدا بستگان و نزدیکان نیازمند سپس سایر افراد است.
به گفته حجت الاسلام صدیقی، آنچنان که امام علی علیه السلام فرموده‌اند سرکشی از دیگران تنها جنبه اقتصادی ندارد بلکه می‌تواند برای شاد کردن آنها باشد.
استاد حوزه علمیه کرمانشاه درباره بعد اجتماعی آسیب‌های جامعه هم گفت: طی سال‌های اخیر با فرهنگ های مختلفی روبرو هستیم که ممکن است به تدریج مذاق جامعه را تغییر داده و سبب جدایی آنها از معنویت و بی توجهی به آخرت شود به طوری که در نتیجه این فرهنگ ها و سبک زندگی، افراد ناآگاهانه دین و معنویت را به حاشیه برانند تا شاید دنیای خود را آباد کنند در حالی که به فرموده امیرالمومنین علیه السلام کسانی که برای آباد کردن دنیایشان چیزی از امور دین را ترک کنند به رفاه و امور دنیوی هم نمی‌رسند.
«مشاوره با علما و متخصصان و بهره گیری از دانش آنها در اصلاح امور جامعه» دیگر نسخه شفابخش و توصیه مهم امام علی علیه السلام به مالک اشتر است که صدیقی به آن اشاره و اضافه کرد: اگر صاحب نظران احساس کنند که به تخصص آنها توجهی نمی‌شود از ابراز نظر و دیدگاه خودداری می کنند که پیامد آن انحراف جامعه است.
استاد کلام و فلسفه حوزه علمیه کرمانشاه در ادامه به حکمت شماره 107 امام علی(ع) اشاره کرد و گفت: به فرموده ایشان کسی فرمان خدا را به پا نمی‌دارد مگر اینکه در اجرای فرمان الهی با هیچ کسی مدارا و مماشات نکند(ماجرای عقیل)، توان و قدرت اجرای فرمان الهی را داشته باشد، در مقابل قدرتمندان ذلیل نباشد و پیرو آرزوها و آمال خود نباشد.
به گفته این محقق قرآنی مثال های متعدد و بارز این ویژگی ها در رفتار و منش امیرالمومنین علیه السلام وجود دارد که مرور آن برای همگان درس آموز و ضروری است.
7444/8066
گزارش از عبدالله الماسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.