به گزارش خبرنگار ایرنا، فرماندار روانسر در این همایش گفت: توجه به تاریخ و فرهنگ بومی و محلی موجب تقویت ارزش های ملی می شود و نکوداشت چهره های ماندگار گامی مهم برای اشاعه و تقویت این ارزش ها است.
حسین ویسمرادی افزود: چهره های ماندگار بخشی از فرهنگ هر منطقه و ملتی محسوب می شوند و ضرورت دارد از مقام و شخصیت آنان به عنوان اسطوره های فرهنگی تجلیل کنیم.
وی تصریح کرد: معرفی این اسطوره ها و فرزانگان به نسل آینده ضرورت دارد تا از بحران هویت جلوگیری کنیم.
فرماندار روانسر ادامه داد: منطقه اورامانات و شهرستان روانسر زادگاه فرزانگانی خوش نام، گرانقدر و شایسته ای در همه عرصه های ادبی ، فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی و دین و عرفان است که باید برای معرفی آنها هر چه بیشتر تلاش کنیم.
وی اضافه کرد: میرزا احمد داواشی از ادیبان برجسته این منطقه است که تجلیل از مقام این شاعر اقدامی ارزشمند برای تعالی فرهنگ است.
نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه باید به مقوله فرهنگ نگاه ویژه ای داشته باشیم، گفت: در استان کرمانشاه و منطقه اورامانات، فعالیت های فرهنگی کمرنگ است و باید این گونه برنامه ها ادامه داشته باشد.
شهاب نادری افزود: نبود زیرساخت ها و کمبود اعتبار موجب شده فعالیت های شاخصی در منطقه اورامانات صورت نگیرد.
وی تصریح کرد: اگر نتوانیم زمینه جذب و هدایت جوان ها را فراهم کنیم به جریان های مختلف وابستگی پیدا می کنند و مشکلات و تبعات امنیتی به دنبال خواهد داشت.
محی الدین امجدی دبیر علمی همایش نیز گفت: 26 اثر به دبیر خانه همایش ارسال شده که پس از بررسی توسط داوران و هیات علمی، تعداد 18 اثر جهت ارائه و چاپ در کتاب مجموعه مقالات انتخاب شد.
رونمایی از کتاب مجموعه مقالات پذیرش شده و تجلیل از صاحبان آثار برتر بخش پایانی این همایش بود.
در این همایش نویسندگان و ادیبانی از استان های کردستان و کرمانشاه حضور داشتند.
میرزا احمد محمدی داواشی در سال ١٢٨٤ در یکی از روستاهای روانسر متولد شد. وی انسانی خوش محاوره، دارای ذوق شعری، مسلط بر بدیهه گویی و برخوردار از حافظه بسیار خوبی بوده و اشعار زیادی به زبان کُردی مشتمل بر غزل، قصیده، داستان و مرثیه از او باقی است.
میرزا احمد داواشی تمام اشعارش را از زمان جوانی تا کهنسالی حفظ بود و شاعری فی البداهه گوی و حاضر جواب بود که با اولین نگاه به هر چیزی، شعری پرمعنا و روان برای آن می‌سرود و همه را به حافظه می‌سپرد.
وی بیش از 20 هزار بیت شعر به زبان کُردی به لهجه‌های هورامی، سورانی و جافی سروده است و در چند سال گذشته نیز دیوان اشعار او به چاپ رسیده و اشعار او از آخرین نمونه های ممتاز شعری هجایی در حوزه ادبیات کُردی است.
میرزا احمد داواشی در سال 1359 هجری شمسی و در سن 79 سالگی درگذشت و بنا به وصیت خودش در جوار اویس قرنی (مسیر جاده کرمانشاه - روانسر) به خاک سپرده شد.
شهرستان روانسر با 47 هزار نفر جمعیت در 60 کیلومتری شمال غربی کرمانشاه قرار دارد.
7455/3033
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.