به گزارش خبرنگار ایرنا، هدایت حاتمی روز چهارشنبه در کارگروه اشتغال شهرستان کرمانشاه گفت: برای غلبه بر نرخ بالای بیکاری در استان چهار جبهه را باز کرده‌ایم و در حال پیگیری آنها هستیم.
بهبود فضای کسب و کار نخستین جبهه‌ای بود که حاتمی به آن اشاره و اظهار کرد: تا تابستان 97 کرمانشاه در رتبه 31 فضای کسب و کار کشور بود اما در پاییز امسال با چهار پله صعود به رتبه 27 رسید اما طبعا تا زمانی که فضای کسب و کار استان سالم‌سازی نشود، سرمایه‌گذاران وارد استان نمی شوند.
او با اشاره به شرایط و موانع متعدد سرمایه‌گذاری در کشور گفت: سرمایه‌گذاران به دلیل مشکلات تامین سرمایه در همان آغاز کار حدود 25 درصد از رقیب خارجی عقب می ماند که مشکلات تحریم و مواجهه نامناسب مدیران را هم باید به آن اضافه کرد.
حاتمی ایجاد و توسعه زیرساخت های قانونی و فیزیکی را دیگر اقدام استانداری برای بهبود وضعیت اشتغال در استان توصیف و اضافه کرد: در سال 98 بیشترین جهت دهی اعتبارات باید به سمت طرح‌ها و اقدام هایی باشد که بالاترین ارزش‌آوری را داشته باشد.
معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه احیای واحدهای راکد و نیمه فعال را سومین اقدام برای اشتغالزایی در استان دانست و گفت: در 6 ماه گذشته با یک حرکت بی سابقه 139 واحد راکد یا در آستانه رکود فعال شده‌اند که در این زمینه بانک‌ها بیشترین همراهی را داشته‌اند.

** انتقاد از کمیسیون ماده پنج
جذب سرمایه های جدید دیگر اقدام استانداری کرمانشاه برای اشتغالزایی در استان است که حاتمی به آن اشاره و عنوان کرد: دست‌کم سه پرونده کلیدی اشتغالزایی در استان در آستانه آغاز عملیات اجرایی قرار دارند که اشتغالزایی هر یک از آنها بین 2 تا چهار هزار نفر است.
او در ادامه با انتقاد از غیرفعال بودن کمیسیون ماده پنج استان گفت: یکی از سرمایه گذاران استان 288 روز منتظر تشکیل این کمیسیون بوده که اتفاق ناخوشایندی است.
حاتمی تاکید کرد: زمان تشکیل کمیسیون ماده پنج باید به 2 هفته برسد و طرح‌های سرمایه‌گذاری در اولویت بررسی آن قرار گیرند.
او همچنین با بیان اینکه 299 طرح سرمایه گذاری بالای یک میلیارد تومان در دستور کار اداره‌کل کار و رفاه اجتماعی استان است، گفت: 90 مورد از این طرح ها بالای پنج میلیارد تومان است که اداره کل کار و بانک‌ها باید پیگیری آنها را در اولویت قرار دهند.
معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه افزود: اثر اشتغالزایی این 299 طرح سال آینده خود را در سطح بازار، تولید و نرخ بیکاری استان نشان می دهد.

**نگران برچسب زدن دیگران نباشید
حاتمی اقتصاد شهرستان کرمانشاه را روح اقتصاد استان دانست و گفت: اقتصاد فرهنگ، اقتصاد شهر و اقتصاد ترانزیت پول‌ساز هستند و از مدیران مرکز استان انتظار می رود که برای جذب سرمایه گذار در این زمینه ها تلاش جدی کنند.
او از مدیران خواست که از پیگیری جدی مشکلات و موانع سرمایه گذاران دریغ نکنند و ترس نداشته باشند که برچسب شراکت با سرمایه‌گذار را بخورند چرا که این فضا باید شکسته شود.
حاتمی اشتغال، تورم، توانمندسازی اقشار آسیب پذیر و ترمیم اعتماد بین مردم و مسئولان را چهار دغدغه جدی استانداری در حوزه اقتصادی دانست و گفت: اکنون رابطه بین مردم و مسئولان مناسب نیست و لازم است برای پیشبرد برنامه‌های دولت این رابطه ترمیم و اعتماد شهروندان جلب شود.

**دیگر گرانترین استان کشور نیستیم
معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه همچنین با بیان اینکه کرمانشاه تا 6 ماه گذشته گرانترین استان کشور بود، گفت: در 6 ماه اخیر از رتبه اول گرانترین استان به رتبه دهم کشور رسیده ایم اما همچنان از میانگین کشوری بالاتر هستیم و ارتقای وضعیت استان باید تداوم پیدا کند.
تمرکز بر پیگیری طرح های بزرگ، تسریع در روند پرداخت تسهیلات توسط بانک ها، ضرورت ایجاد اتاق فکر شورای اشتغال و راه اندازی نظام هدایت و کنترل پروژه های سرمایه گذاری پس از عملیاتی شدن از دیگر موضوعاتی بود که حاتمی در سخنان خود بر آنها تاکید کرد.
استان کرمانشاه 2 میلیون نفر جمعیت دارد که مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در فصل پاییز امسال در استان را 18.2 درصد اعلام کرد که این عدد در پاییز سال 96 معادل 25.1 درصد بوده است.
اگرچه نرخ بیکاری استان در پاییز امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته کاهش 6.9 درصدی را نشان می دهد اما کرمانشاه همچنان از نظر بیکاری در رتبه اول کشور است.
7444/8066
خبرنگار: عبدالله الماسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.