علیرضا تخت شاهی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این پویش به همت شرکت آب و فاضلاب و با مشارکت فعال بانوان از ابتدای اسفند ماه جاری آغاز شده است.
او هدف کلی راه اندازی این پویش را ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب در طول سال به ویژه ماه هایی که به علت خانه تکانی و شست و شو، بیشترین میزان مصرف آب را شاهد هستیم، ذکر کرد.
وی با اشاره به افزایش مصرف آب در اسفند ماه نسبت به ماه های قبل در فصل زمستان، از شهروندان خواست در شست و شوی وسایل و خانه تکانی های خود از مصرف بی رویه آب خودداری کرده و از مشاغل خدماتی برای این موضوع کمک بگیرند.
او با بیان اینکه شهروندان از دیرباز براساس سنتی قدیمی در 2 دوره از سال؛ همزمان با فرا رسیدن پاییز و در روزهای پایانی سال، اقدام به خانه تکانی و نظافت منازل می‌کنند، گفت: این امر باعث افزایش میزان مصرف آب در ماه های شهریور، مهر، آبان و اسفند می شود.
وی اظهار داشت: این افزایش آب به حدی است که مصرف آب در این ماه های سال، تقریبا با ماه های بسیار گرم فصل تابستان برابری می کند و موجب بروز اختلال در توزیع آب در برخی از نقاط مرتفع استان می شود.
تخت شاهی در ادامه میزان مصرف آب در سال 95 را بیش از 92 میلیون متر مکعب، در سال 96، نزدیک به 94 میلیون مترمکعب و تا پایان بهمن ماه 97 بیش از 86 میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: باتوجه به بالارفتن مصرف آب به دلیل شست و شو و تغییر دمای هوا در اسفندماه نسبت به بهمن ماه، طبق بررسی آمار سال های گذشته مصرف آب در اسفندماه 10 تا 15 درصد افزایش می یابد که حجم این افزایش، بیش از 2 میلیون مترمکعب و رقم قابل ملاحظه ای می باشد.
به گفته وی، مصرف آب در اسفند ماه 95 بیش از 6 میلیون و 900 هزار مترمکعب و در اسفندماه 96 بیش از هفت میلیون و 100 هزار مترمکعب بوده است که در مقایسه با مصرف آب در ماه های فصول و پاییز و زمستان نشان دهنده افزایش مصرف آب به میزان قابل توجهی است که علت آن افزایش مصرف آب به خاطر خانه تکانی است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به جایگاه ویژه بانوان در جامعه و نقش الگویی آنان برای اعضای خانواده گفت: با توجه با این تفاسیر و به منظور بهره گیری از سرمایه اجتماعی بانوان، پویش خانه تکانی و مدیریت مصرف آب راه اندازی شده است.
تخت شاهی تأکید کرد: بانوان کرمانشاهی روحیه بسیارخوبی در صرفه جویی کردن و مدیریت خانواده دارند و با کمک این روحیه و مدیریت آنان در خانه و خانواده انتظار می رود، از این پس با وجود افزایش جمعیت، با همت بانوان، شاهد کاهش مصرف آب باشیم.
وی آگاه سازی و حساس سازی شهروندان درخصوص آسیب ها و مخاطرات ناشی از مصرف بی رویه آب در خانه تکانی های نوروزی، تغییر الگوی رفتاری خانم های خانه دار هنگام نظافت منزل با کمترین میزان مصرف آب و ارائه الگوهای مناسب خانه تکانی و مصرف بهینه آب، ترویج فرهنگ استفاده از لوازم کاهنده مصرف آب را از جمله اهداف پویش خانه تکانی و مدیریت مصرف آب عنوان کرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه آموزش بانوان در خصوص مفاهیم آب و مصرف بهینه را از جمله دیگر اهداف اجرای این پویش اعلام کرده و افزود: خوشبختانه بانوان جامعه، آینده نگری خوبی داشته و به همین دلیل همکاری خوبی از خود در این زمینه نشان می دهند.
وی تصریح کرد: پویش خانه تکانی و مدیریت مصرف آب با شعار «جان آب در خطر است» در آستانه روزهای پایانی سال و همزمان با سنت خانه تکانی اجرا می‌شود تا شهروندان را نسبت به مصرف بهینه آب و پرهیز از اسراف در جریان این سنت حسنه حساس سازد.
او با اشاره به استقبال گسترده شهروندان از این پویش خاطرنشان کرد: در راستای سازگاری با کم آبی همگان باید به مصرف بهینه آب توجه جدی داشته باشند و این پویش نیز با کمک مردم می‌تواند دستاوردهای خوبی به همراه داشته باشد.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت 369 هزار مشترک آب دارد که از این تعداد 220 هزار مشترک مربوط به شهر کرمانشاه است.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.