به گزارش ایرنا، در این نشست که روز پنج شنبه در دفتر مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه برگزار شد، معاونین میراث فرهنگی، مدیران پایگاه های دو استان و معاون گردشگری استان کرمانشاه حضور داشتند.

*ثبت جهانی اورامانات فرصتی برای توسعه گردشگری غرب کشور
مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در ابتدای این نشست ضمن تقدیر از استقبال مدیرکل میراث فرهنگی استان کردستان برای بررسی مشترک این پرونده، ثبت جهانی اورامانات را فرصتی بی نظیر برای توسعه گردشگری دو استان عنوان کرد.
امید قادری با تاکید بر نقش دو استان برای تشکیل پرونده ای به صورت مشترک، افزود: استان کردستان با توجه به اینکه زودتر شروع کرده است ما می توانیم از تجربیات ارزشمند شما بهره بگیریم.
او با اشاره به تشکیل ستاد رفع موانع ثبت جهانی اورامانات در استان کرمانشاه به دستور شخص استاندار، گفت: این کارگروه در شورای برنامه ریزی استان مصوب می شود که برای ثبت اعتبارات ویژه ای در اختیار پایگاه قرار دهد.
وی افزود: نهایتا باید پرونده به صورت مشترک تشکیل شود و با هماهنگی هر دو استان به صورت مشترک انجام شود.
وی پیشنهاد داد به منظور پیشبرد امور شورای راهبردی مشترکی از دو استان برای پیش برد امور در دستور کار قرار گیرد.
مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه تاکید کرد: ثبت جهانی اورامانات باعث تحولی در گردشگری منطقه غرب رخ دهد.

* برای تحقق ثبت جهانی اورامانات آماده هرگونه همکاری هستیم
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان نیز با اعلام اینکه بنیاد یک کار مشترک برای دو استان باید گذاشته شود، تاکید کرد: برای هرگونه همکاری برای ثبت جهانی اورامانات آماده هستیم.
سید محسن علوی ادامه داد: با توجه به اینکه پرونده به صورت واحد بررسی می شود همکاری دو استان برای تحقق این مهم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی افزود: وقتی بحث منظر فرهنگی می شود باید پارامترهایی فرهنگی منطقه صدق کند.
علوی با اعلام اینکه بحث اولیه ثبت جهانی اورامانات از سال 94 مطرح شد، گفت: از سال 95 با شکل گیری پایگاه کار را به صورت جدی تر پی گیری نمودیم.
وی تاکید کرد که برای پیشبرد پرونده، یک کارگروه اجرای مرتبط و تخصصی و چابک تشکیل شود.
مدیر پایگاه حریم تاریخی فرهنگی اورامانات استان کردستان نیز با بیان اینکه باید پلان مدیریتی یک پارچه برای ثبت جهانی اورامانات شکل بگیرد، افزود: از یک تیم جوان برای مشاوره استفاده کرده ایم.
پویا طالب نیا ادامه داد: در اورامانات کردستان 35 روستا دارای بافت با ارزش داریم که در 24 روستا متشکل از 815 کار جی آی اس صورت گرفته است.
طالب نیا افزود: 13 روستای منطقه به ثبت ملی رسیده است و پرونده 11 روستای دیگر در دست اقدام است.
وی یادآور شد: پایگاه اورامانات کردستان در اردیبهشت 95 تشکیل شده است اما فعالیت اجرایی از اردیبهشت 96 شکل گرفته است.
معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه نیز در این نشست گفت: محدوده جغرافیایی، محدوده فرهنگی، نوع معماری منطقه و مردم شناسی منطقه صورت گیرد.
اکبر رضایی با بیان اینکه نقشه فرهنگی منطقه اورامانات برای ثبت جهانی باید همگون سازی شود، ادامه داد: نباید در پرونده ثبت حریم منظری فرهنگی تاریخی اورامانات دست به نادیده انگاری فرهنگی بزنیم.
امین قهرمانی مدیر پایگاه حریم منظری فرهنگی تاریخی اورامانات کرمانشاه نیز در این نشست اظهار داشت: شاخص های فرهنگی و معماری هرچه بالاتر باشد شانس ثبت جهانی بیشتر خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه کمبود اعتبارات و نیرو مشکل پایگاه ها محسوب می شود، ادامه داد: پرونده هفت روستا اورامانات آماده ثبت ملی شده است.
به گزارش ایرنا، جهانی شدن منطقه اورامانات گامی بلند و اثرگذار برای جذب گردشگر و ماندگاری آن است و به طور قطع سبب رونق اقتصادی استان نیز خواهد شد.
یک پنجم جمعیت استان در منطقه اورامانات سکونت دارند و اگر این منطقه به ثبت جهانی برسد تحولی شگرف در استان و صنعت گردشگری آن ایجاد می شود.
وجود چهار هزار و 200 اثر ثبت شده ملی، یک اثر ثبت شده جهانی و ده ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده اند حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.
بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت، آبشار پیران و ... از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.
وجود این همه جاذبه گردشگری، سالانه افراد زیادی را وسوسه می کند تا سری به کرمانشاه بزنند و از دیدن این همه جاذبه گردشگری که خیلی هایشان منحصر به فرد و کم نظیر هستند لذت ببرند.
7447/3033
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.