به گزارش خبرنگار ایرنا؛ محمدابراهیم الهی تبار روز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران رسانه های استان در سرسرای امید استانداری، افزود: از نظر جمهوری اسلامی ایران مشکلی برای بازگشایی مرز شوشمی در روز 12 فروردین وجود ندارد و مراتب را به مسئولان کشور عراق اعلام کردیم اما آنها برای این تاریخ آمادگی نداشتند.
وی اظهار داشت: بازگشایی مرز شوشمی نیاز به تایید نهایی دولت مرکزی عراق دارد و به محض تاییدیه ما آمادگی بازگشایی مرز را داریم.
او گفت: در روابط خارجی ما با کشورها، یک طرف موضوع ما هستیم که این آمادگی در مسئولان کشورمان وجود دارد و طرف دیگر مسئولان کشور مقابل هستند که باید آنها نیز آمادگی داشته باشند.
او اظهار داشت: فردا (دوشنبه) اکیپی از وزارت کشور به سرپرستی مدیرکل امور مرزی این وزارتخانه از طریق مرز شوشمی پاوه عازم استان حلبچه عراق می شوند و این موضوع را پیگیری می کنند.
او تصریح کرد که بازگشایی مرز شوشمی در دستور کار مسئولان در سطح ملی و استانی قرار دارد.

**ارتقای سطح معیشت مرزنشینان در دستور کار دولت
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه در ادامه سخنان خود به رویکرد دولت در زمینه ارتقای سطح معیشت مرزنشینان اشاره کرد و گفت: ساماندهی مبادلات مرزی در دستور کار دولت و استان قرار گرفته است.
الهی تبار با بیان اینکه سه بازارچه مرزی شوشمی، تیله کوه و شیخ صله در استان کرمانشاه به تصویب رسیده است، افزود: به دنبال فراهم کردن زیرساخت های مورد نیاز برای مبادلات مرزی دراین بازارچه ها هستیم که شیخ صله را شروع کرده ایم و در حال اتصال شبکه های ارتباطی آن هستیم.
به گفته او، مقدمات فراهم کردن بسترهای لازم در مرز تیله کوه هم شروع شده و مرز شوشمی هم مشکلی ندارد و اکنون از فعالترین بازارچه های استان می باشد.
او به تصمیم دولت مبنی بر واردات کالا از این بازارچه ها به ازای هر نفر دارنده کارت مرزنشینی دارد، 700 هزار تومان در ماه اشاره کرد و گفت: این تصمیم دولت در راستای ارتقای معیشت مرزنشینان تصمیم خوب و درستی است.
به گفته الهی تبار، 148 قلم کالا برای واردات از این بازارچه ها مشخص شده که برای اقلام غذایی تا 100 درصد معافیت گمرکی و مابقی اقلام تا 50 درصد معافیت در نظر گرفته می شود.

**اختصاص 10 میلیون لیتر سوخت به مرزنشینان برای صادرات
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه در ادامه این نشست خبری یکی دیگر از تصمیمات دولت در زمینه ارتقای سطح معیشت مرزنشینان را اختصاص سهمیه سوخت به این قشر دانست و گفت: 10 میلیون لیتر گازوئیل به عنوان سهمیه به استان اختصاص داده شده که برای 7.5 میلیون لیتر در یک مرحله مزایده آن نیز برگزار شده اما تاکنون کسی برای صادرات از محل بازارچه های مرزی مراجعه نکرده است.
الهی تبار به دلایل عدم مراجعه نیز اشاره کرد و افزود: قیمت پایه هر لیتر سوخت ابتدا سه هزار و 300 تومان در نظر گرفته شده بود که نرخ بالایی بود که این نرخ اصلاح و به سه هزار تومان رسید که این بالا بودن نرخ پایه شاید یکی از دلایل عدم مراجعه باشد.
او به کیفیت سوخت اختصاص یافته نیز اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه دولت عراق بر روی کیفیت مواد سوختی تاکید دارد از این رو کیفیت سوخت صادراتی نیز باید منطبق با استانداردهای آنها باشد که در حال پیگیری رفع این موارد اختلافی هستیم.

**توسعه کرمانشاه نیازمند مشارکت همگانی
معاون سیاسی، امنیتی استاندار کرمانشاه در ادامه این نشست خبری در مورد وضعیت آسیب های اجتماعی در استان نیز گفت: این آسیب ها یک شبه به وجود نیامده و انتظار هم نمی رود یک شبه حل شود.
الهی تبار با بیان اینکه آسیب های اجتماعی در استان کرمانشاه براساس آمارها در سال جاری به نسبت سال گذشته روند نزولی داشته است، افزود: نرخ رشد بیکاری در استان متوقف شده، طلاق 13 درصد کاهش یافته و در بسیاری از شاخص های دیگر نیز نسبت به میانگین کشوری روند کاهشی را شاهد هستیم.
او تاکید کرد که توسعه استان کرمانشاه در گرو مشارکت همگانی همه مسئولان و اقشار مردم است و تا زمانی که دست به دست هم ندهیم توسعه استان رقم نخواهد خورد.
وی با اشاره به اینکه در استان کرمانشاه زیرساخت های توسعه ای فراهم است، گفت: اقدامات در ارتباط با روند توسعه استان سریع جواب می دهد و تنها یک تلاش همگانی را می طلبد.
او رسانه ها را ظرفیت بسیار بالایی در روند توسعه استان دانست و تاکید کرد که رسانه ها با برندسازی مثبت و معرفی زیبایی های استان کرمانشاه در بخش های مختلف می توانند به روند توسعه کرمانشاه کمک نمایند.

**از نقد استتقبال می کنیم
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه از نقد استقبال می کنیم و معتقدیم که رسانه ها باید رسالت خودشان را انجام دهند، گفت: هیچگاه از رسانه فرار نکرده ایم و معتقدیم اگر رسانه فعال و اثرگذار در جامعه باشد می تواند جامعه را شاداب کند.
او از نقدهای منصفانه رسانه های استان قدردانی کرد و گفت: همه باید تلاش کنیم فضای استان را به سمت توسعه سوق دهیم و منافع استان را رقم بزنیم.

**بنیادهای اقتصادی در کرمانشاه سرمایه گذاری کنند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه در ادامه خواستار سرمایه گذاری بنیادهای فعال در کشور در استان شد و گفت: انتظار داریم آستان قدس رضوی، بنیاد برکت، بنیاد مستضعفان و سایر بنگاه های اقتصادی و مالی فعال در کشور در راستای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال در استان سرمایه گذاری کنند.
الهی تبار با بیان اینکه زیرساخت های لازم در استان از جمله فرودگاه، راه، آب فراوان و سایر موارد برای سرمایه گذاری فراهم است، افزود: برای برون رفت از معضل بیکاری نیازمند سرمایه گذاری هستیم.
استان کرمانشاه 2 میلیون نفر جمعیت ساکن در 34 شهر و 2 هزار و 622 روستا دارد.
کرمانشاه 371 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.