به گزارش ایرنا، روح الله وکیلی روز سه شنبه در نشست خبری که به مناسبت سالروز استقلال کانون های وکلا و روز وکیل مدافع برگزار شد، با بیان اینکه کانون وکلای استان در سال آینده برنامه های متعددی در دست دارد، افزود: همایش بزرگ اخلاق در امر قضا و وکالت مرتبط با حقوق عامه جامعه نمونه دیگری از این برنامه هاست که با همت کانون وکلای دادگستری کمیسیون حقوقی و روابط عمومی و باهمکاری مستقیم و مشارکت دستگاه قضایی برگزار می شود.
وکیلی افزود: آموزش و پرورش در این راستا می تواند نقش بسیار مهمی ایفا کند، معلمان و مدارس با فرهنگ سازی و آموزش و توانمندسازی دآنش موزان و انتقال داده های حاصل از آن به کانون خانواده و جامعه پیش بینی می کنیم بتوانیم به نوعی در جهت کاهش درصدی از خشونت در سطح جامعه قدم برداریم و بتوانیم آن را به بطن جامعه منتقل کنیم.
وی معتقد است، در مفهوم توسعه در دنیای امروزی فرهنگ و فرهنگ سازی نقش مهمی ایفا می کند اهالی رسانه می توانند در زمینه فرهنگ سازی نقش اساسی ایفا کنند و امیدواریم در کنار ما و با ما کانون وکلای استان را یاری کنند.
وکیلی از جمله «با مردم و در کنار مردم» به عنوان شعار اصلی کانون یاد کرد و ادامه داد: پس از واقعه هولناک زلزله نخستین نهاد مدنی که با همت دوستان به منطقه رفتند و در خدمت مردم زلزله زده قرار گرفتند نهاد وکالت بود و مستقل از کمک های غیرنقدی، چادرها و کانکس ها از سراسر کشور به این مناطق ارسال شد.
وی افزود: روزانه به صورت مرتب در دادگستری و در کانون، مشاوره حقوقی به افراد نیازمند می دهیم و صدها فقره وکالت معاضدتی و تسخیری از نیمه دوم سال گذشته تا به امروز را انجام داده ایم که مستقل از اقدام های قبلی است که رقمی در حدود 2 هزار و 142 فقره است.
وکیلی یادآور شد، وکالت اتفاقی از جمله وکالت هایی است که افرادی که دارای تحصیلات حقوقی هستند، برای اینکه بتوانند از بستگان نزدیک دفاع کنند به کانون مراجعه می کنند از آنان امتحان گرفته می شود و پروانه وکالت اتفاقی برای آنان صادر می شود که این به معنای بودن وکیل در کنار مردم و با مردم در راستای رفع مشکلات آنان است.
وی با بیان اینکه همه وکلای ما معاضدتی هستند، افزود: نهادی در کانون به نام اداره معاضدت وجود دارد که کمیسیون معاضدت افرادی را که به دلیل نداشتن توان مالی توانایی انتخاب وکیل دادگستری ندارند را انتخاب کرده و از بین همه وکلای سطح استان به نوبت وکیل انتخاب می کند تا امور وکالتی این افراد را انجام داد.
وکیلی در ادامه اظهار داشت: به دستور دکتر مصدق، کانون وکلای دادگستری به عنوان شخصیت حقوقی مستقل از پیکره وزارت دادگستری جدا و به عنوان نهادی مستقل شناخته شد.
وی افزود: این روز نقطه عطف تاریخ این سرزمین به شمار می رود و با اعلام استقلال کانون وکلای دادگستری، ساختار حقوقی ایران شکل تازه ای به خود گرفت.
رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمانشاه با تبریک این روز به همه وکلا ادامه داد: عدالت قضایی با میزان آگاهی مردم، عزم و خردجمعی نسبت مستقیمی دارد تا از رهگذر قضاوت یعنی قضاوت قاضی و دفاع وکیل با تکیه بر قدرت قانون عدالت ظهور یابد، حق احیا و ناحق امحا شود.
وکیلی اظهار داشت: برای وصول این مهم که همان دادرسی عادلانه است به ارکانی چون دستگاه قضایی مستقل، قاضی مستقل، وکیل مستقل و کانون وکلای دادگستری مستقل نیاز است.
وی با اشاره به چهل سالگی انقلاب اسلامی ادامه داد: در سال 57، جامعه وکلا و قضات دادگستری به محضر امام راحل رفتند و ما هفتم اسفند آن سال را نخستین جشن استقلال کانون وکلای دادگستری می دانیم که در محضر امام (ره) برگزار شد.
وکیلی اضافه کرد: در این دیدار حضرت امام راحل به دستگاه قضایی مستقل و کانون وکلای دادگستری مستقل تاکید کردند که ما این امر را مقدمه دادرسی عادلانه می دانیم.
وی ادامه داد: یکی از چالش هایی که در جامعه ما شکل گرفته موازی سازی و تصویب آئین نامه و قوانین موازی است که به نظام قانونگذاری آسیب می رساند.
رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمانشاه ادامه داد: در قانون اساسی برای قوه قضائیه شرح وظایفی نوشته شده، در اصل 156 قانون اساسی گفته شده قوه قضاییه عهده دار وظیفه معینی است که در این اصل وضع شده است.
وی با تاکید براینکه جذب و تربیت وکیل تنها در حیطه کانون های وکلای دادگستری ایران است، افزود: آیین نامه موضوع ماده 187 برنامه سوم توسعه که عمر آن زائل شده با تغییراتی مجدد تصویب شده است، در این آئین نامه قانونگذار به قوه قضاییه اختیار مجوز تاسیس موسسات مشاوره حقوقی را داده که عمر قانون از حیث برنامه مربوط به محدوده زمانی است که برای آن برنامه وضع شده که معتقدیم که عمر برنامه سوم توسعه خاتمه یافته است.
وکیلی ادامه داد: رییس قوه قضاییه به تازگی آیین نامه ای برای ماده 187 تنظیم کرده که در آن در خصوص چگونگی جذب وکیل دادگستری مقرراتی از جمله دادن پروانه وکالت به قضات بازنشسته پس از پنج سال از بازنشستگی، داده شده که این مسئله را خلاف کیفیت اخذ پروانه وکالت می دانیم.
وی اظهار داشت: مورد دیگر در تغییرات آئین نامه جدید این است که عنوان موسسات مشاور حقوقی را به مرکز وکلا تبدیل کرده اند ما برای اعضای هیات علمی ارزش قائل هستیم ولی چه لزومی دارد در آیین نامه پیش بینی شود به همه آنان پروانه وکالت دادگستری داده شود که این خلاف قانون کیفیت اخذ پروانه است.
رییس کانون وکلا دادگستری کرمانشاه معتقد است، این آیین نامه کام همکاران ما در سراسر کشور تلخ کرده و انتظار داریم که رییس قوه قضاییه دستور توقف آن را بدهد که بدون شک در قانون جایی برای این آیین نامه نیست.
وی افزود: 642 وکیل و کارآموز وکالت در استان وجود دارند که در سال 97 به میزان 60 کارآموز جدید پذیرفته ایم که تا 20 اسفند پروانه وکالت کارآموزی آنان صادر می شود.
وکیلی افزود: یکی از خدماتی که این دوره هیات مدیره به تحصیل کردگان رشته حقوق استان ارائه کرده، بومی گزینی بود که از 60 نفر کارآموز، 30 نفر بومی گزینی شده که در سال آینده این رویه ادامه می یابد.
7460/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.