حجت الاسلام عبدالها عزیزی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به فعالیت سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت (سامد) در استان کرمانشاه گفت: بی‌‌تردید در چهل سالگی انقلاب اسلامی، فرهنگ و شیوه پاسخگویی مسئولان به مردم باید متفاوت و کارآمدتر شود.
او با اشاره به حضور مستمر مدیران ارشد استان در مرکز سامد گفت: هر روز یا یک روز در میان یکی از مدیران ارشد استان در این مرکز حاضر و به سوالات، انتقادات و شکایات مردمی پاسخ می‌دهد.
عزیزی افزود: پاسخگویی مسئولان در این مرکز به صورت برخط از سوی نهاد ریاست جمهوری رصد می شود؛ در نتیجه این بررسی به تازگی نهاد ریاست جمهوری از حجم و شیوه پاسخگویی در دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری تقدیر کرد.
آنچنان که مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری کرمانشاه بیان کرد: این مرکز روزانه بین 50 تا 60 مراجعه‌کننده حضوری دارد و در هر بار حضور مدیران استان هم بین30 تا 35 تماس تلفنی مردمی پاسخ داده می شود.
به گفته او اگر حجم تماس ها برای گفتگو با یک مدیر بالا باشد، برای بار دوم و سوم هم از آن مدیر دعوت به پاسخگویی می‌شود.
عزیزی با اشاره به تاکید استاندار کرمانشاه بر پاسخگویی و اطلاع رسانی به مردم گفت: با توجه به هجمه دشمن برای ناکارآمد نشان دادن نظام، بیان خدمات و دستاوردهای انقلاب به ایجاد امید و نشاط در جامعه کمک می کند.

** شکایات مردم چگونه پیگیری می‌شود؟
مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری کرمانشاه درباره شیوه پیگیری شکایات مردمی گفت: شکایت‌های مردم با مشاوره و هدایت کارشناسان دفتر بازرسی دریافت و ثبت می شود سپس کارشناسان ما به صورت حضوری یا تلفنی با اداره و مدیر مربوطه ارتباط می‌گیرند و پیگیر حل مشکل می شوند.
او افزود: اگر این مشکل با پیگیری اولیه حل نشود، در گام بعد مستندات 2 طرف را بررسی می کنیم و در نهایت قضاوت خواهیم کرد که اگرسهل انگاری و مشکل از طرف مدیر و اداره دولتی باشد به صورت تذکر، اعلام گزارش به مسئول بالاتر و اعمال در فرم ارزشیابی برخورد خواهیم کرد.
عزیزی از مردم خواست که پیش از مراجعه به ادارات برای پیگیری هر خواسته‌ای، آن را دست کم در چند خط مکتوب و مستند و در آن اداره ثبت کنند تا در صورت رفع نشدن مشکل، امکان پیگیری آن برای دفتر بازرسی استانداری فراهم باشد.

** تیم‌های بازرسی
در کنار پاسخگویی حضوری و تلفنی دفتر بازرسی استانداری، 2 تیم بازرسی هم به صورت دوره‌ای به ادارات استان سرکشی می کنند.
به گفته عزیزی یک گروه چهار نفره هر هفته 2 شهرستان استان را به صورت سرزده رصد و پایش می کنند و در پایان نتیجه بازرسی خود را با فرماندار آن شهرستان جمع‌بندی می‌کنند؛ البته گزارش عملکرد فرمانداران هم بر عهده همین تیم چهار نفره است.
او افزود: طی چهار پنج ماه گذشته این تیم چهار نفره همه شهرستان‌های استان را یک دور بازرسی کرده‌اند؛ ضمن اینکه پایش نامحسوس و موردی هم همچنان ادامه دارد.
عزیزی همچنین گفت: یک گروه سه نفره هم در مرکز استان با اطلاع قبلی از نهادهای دولتی بازرسی و گزارشی را با محوریت نقاط قوت، نقاط ضعف و پیشنهادات لازم برای رفع مشکلات آن اداره ارائه می کند.
یکی دیگر از وظایف دفتر بازرسی استانداری، پیگیری مباحث حقوقی مربوط به نهادهای دولتی است که به گفته عزیزی صیانت از شخصیت حقوقی استانداری و دفاع قضایی از مدیران ارشد آن از جمله این موارد است.

** مهمترین شکایات مردم
مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری کرمانشاه درباره مهم‌ترین مشکلات مردم گفت: بیشترین انتقادها و شکایت های مردمی مربوط به نحوه مواجهه کارکنان دولتی با آنهاست از جمله رعایت نکردن احترام کافی و حفظ شأن ارباب رجوع.
او میزان این تخلف را زیاد ندانست اما گفت: به فرموده رهبر انقلاب اگر مردم در یک اداره احساس حقارت کنند، آن اداره دیگر مربوط به جمهوری اسلامی نیست که این تأکید ویژه نشان‌دهنده ضرورت رعایت احترام و اخلاق در برخورد با ارباب رجوع است.
عزیزی تاکید کرد: تمام مسئولان در هر سطحی هیچ شانی جز خادمی مردم ندارند و باید طوری عمل کنند که ارباب (مردم) از آنها راضی باشد.
عزیزی چهل سالگی انقلاب را دوران اوج بلوغ و شکوفایی آن دانست و از همه مسئولان و مدیران درخواست کرد که ضمن پاسخگویی به مردم، خدمات و برکات متعدد انقلاب را برای مردم بیان کنند.

** استاندار کرمانشاه استثنایی است
عزیزی در ادامه به نگاه ویژه استاندار کرمانشاه به خدمتگزاری و پاسخگویی به مردم استان اشاره و عنوان کرد: از سال 1371 که وارد استانداری کرمانشاه شده‌ام تاکنون هیچ استانداری را به اندازه مهندس بازوند عملیاتی، اجرایی و دلسوز مردم ندیده‌ام.
او هوشنگ بازوند را استانداری استثنایی، خستگی‌ناپذیر، پرتوان و تلاشگر توصیف کرد و گفت: سفرهای شهرستانی، ملاقات های مردمی و مدل کار بازوند در کشور بی‌نظیر است و اگر سایر استانداران هم مانند او عمل کنند بی‌شک سطح رضایتمندی مردم بیشتر می شود.
مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری از زیرمجموعه‌های استانداری است که با هدف رسیدگی به شکایات مردمی، نظارت بر عملکرد مسئولان و پیگیری امور حقوقی دولت فعالیت می کند.
سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت (سامد) زیرمجموعه دفتر بازرسی استانداری و شیوه‌ای ارتباطی است که مردم می توانند با شماره تلفن 111 درخواست ها، شکایات و پیشنهادهای خود را از طریق آن به مسئولان اعلام کنند.
دسترسی سخت به مسئولان ارشد و مدیران کل و فاصله آنها با مردم عادی همواره یکی از گلایه های شهروندان است اما سامانه سامد توان کاهش این شکاف را دارد.
بیکاری، اعتیاد و مشکلات کسب و کار از مهمترین دغدغه های مردم استان 2 میلیون نفری کرمانشاه است.
7444/8066
مصاحبه از عبدالله الماسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.