مجید یزدان پناه روز سه شنبه در نشست خبری که به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در سرسرای اداره کل آموزش و پرورش کرمانشاه برگزار شد، همچنین نرخ باسوادی بالای 6 سال استان قبل از انقلاب را 47/50 درصد ذکر کرد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی این آمار به 87/60 ارتقا یافته است.
او در ادامه تعداد دانش آموزان سال 57 استان کرمانشاه را 94 هزار و 487 نفر اعلام کرد که این تعداد در سال 97 به 310 هزار و 486 نفر رسیده است.
وی با بیان اینکه قبل از انقلاب هیچ مدرسه عشایری در استان وجود نداشت، گفت: اکنون هشت هزار و 659 دانش آموز عشایری مشغول به تحصیل هستند که قبل از انقلاب اصلا این فرصت برای آنها فراهم نبود و تحصیل را رها می کردند.
یزدان پناه همچنین تعداد مدارس استان را قبل از انقلاب241 مدرسه دولتی، 13غیردولتی که از این تعداد 158 مدرسه شهری و 116 مدرسه روستایی بود که این تعداد بعد از انقلاب اسلامی به چهار هزار 118 مدرسه دولتی، 148 مدرسه غیردولتی که هزار و 323 مدرسه شهری و 2 هزار و 943 مدرسه روستایی رسیده است.
مدیرکل آموزش و پرورش کرمانشاه در ادامه تعداد معلمان استان در سال 57 را هزار و 424 معلم مرد و 2 هزار و 75 معلم زن اعلام کرد که در سال 97 معلمان مرد 12 هزار و 264 و معلمان زن به 12 هزار و 694 افزایش یافته است.
یزدان پناه همچنین نسبت تعداد دانش آموز به مدرسه به ازای هر 342 دانش آموز به طور میانگین یک معلم و به ازای هر معلم 26/27 دانش اموز عنوان کرد که در سال97 به طور میانگین هر 76 دانش آموز یک مدرسه و هر 12 دانش آموز یک معلم رسیده ایم.
او تعداد سالن های ورزشی آموزش و پروش کرمانشاه در سال 57 را پنج سالن ورزشی با مساحت 2 هزار و 854 متر مربع یعنی به ازای هر دانش آموز 33 صدم درصد ذکر کرد و گفت: بعد از انقلاب تاکنون به 97 سالن با مساحت بیش از 86 هزار متر مربع و به ازای هر دانش آموز 3/60 متر مربع رسیده است.
به گفته یزدان پناه، تا قبل از انقلاب دبیر تخصصی تربیت بدنی، مربی و معاون پرورشی، کانون های فرهنگی و تربیتی، مشاوران مدارس، مدارس هیات امنایی، پیش دبستانی، آموزش از راه دور و آموزشگاه، دانش آموزان عشایری وجود نداشت که بعد از انقلاب به وجود آمدند.
او اضافه کرد: تا قبل از انقلاب در بخش های مختلف دبیر یا مشاور تخصصی وجود نداشت در حالی که امروز فقط 32 کانون فرهنگی هنری، 600 مشاور مجرب تحصیلی، هزار و 239 مربی پرورشی، هزار 234 مربی ورزشی، 19 دارالقرآن و 14 هزار کتابخانه کلاسی، در آموزش و پرورش استان فعالیت می کنند.
وی همچنین به وجود 129 مدرسه غیرانتفاعی، 28 مدرسه از راه دور، 24 پژوهش سرا و سه آزمایشگاه نانو فن آوری در آموزش و پرورش سطح استان کرمانشاه اشاره کرد که قبل از انقلاب اصلا وجود نداشت و در زمینه رشد صد درصد داشته ایم.
او همچنین با بیان اینکه کرمانشاه 6 اردوگاه دانش آموزی دارد، بیان داشت: تا قبل از انقلاب فقط یک اردوگاه دانش آموزی در استان وجود داشت.
وی در ادامه اظهار داشت: هزار و 250 مدرسه به اینترنت وصل شده و چهار میلیارد تومان نیز برای هوشمند سازی مدارس شهری استان (حداقل یک کلاس) از محل اعتبارات استانداری در سال 98 قول گرفته ایم.
مدیرکل آموزش و پرورش کرمانشاه تعداد دانش آموزان دختر و مدیر و معاون زن در استان قبل از انقلاب را به ترتیب 39 هزار و 682 دانش آموز و 279 معاون و مدیر زن ذکر کرد که این تعداد در سال 97 به 145 هزار و 183 دانش آموز و 2 هزار و 286 معاون و مدیر زن رسیده که این آمارها نشان از دستاوردهای عظیم انقلاب در حوزه توجه به تحصیل بانوان دارد.

**هیچ مدرسه شهری در مناطق زلزله در کانکس برگزار نمی شود
مدیرکل آموزش و پرورش کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود به اقدام های آموزش و پرورش در مناطق زلزله زده استان اشاره کرد و گفت: با وجود تخریب و آسیب دیدگی 78 مدرسه در این مناطق، بعد از چند روز تعطیلی کار تحصیل ابتدا در چادرها سپس درکانکس ها آغاز کرد و اکنون هیچ مدرسه شهری درکانکس نیست همه مدارس بازسازی شده است.
یزدان پناه در ادامه با بیان اینکه قبل از زلزله 38 مدرسه کانکسی در مناطق زلزله وجود داشت و گفت: مدرسه برخی از روستاها سطح کل کشور هم در کانکس ( کانکس ویژه) تشکیل می شود و برخی روستاهای مناطق زلزله در روستاها نیز الان در کانکس هستند و فقط مختص این مناطق نیست.
او در ادامه با بیان اینکه 78 مدرسه با 202 کلاس درس مناطق زلزله زده بازسازی شده است، گفت: اداره کل نوسازی مدارس استان به کمک خیران مقرر شده تا 160 مدرسه تا پایان سال 98 در مناطق زلزله بازسازی، احداث و تحویل آموزش و پرورش دهند.
مدیرکل آموزش و پرورش کرمانشاه بخش دیگر از اقدام های این نهاد به دانش آموزان مناطق زلزله استان را اعزام دانش آموزان به اردوگاه ها آموزش و پرورش در تهران، مشهد و همچنین دعوت از بهترین متخصصان مشاوره تحصیل کشور به این مناطق عنوان کرد که نتیجه آن افزایش 12 درصدی قبولی کنکوری دانش آموزان پیش دانشگاهی مناطق زلزله زده استان است.
یزدان پناه 13 دانش آموز سال آخر این مناطق رتبه زیر 100 و 88 دانش اموز رتبه زیر هزار در کنکور کشور کسب کردند.
یزدان پناه در پایان به سوال زنگ انقلاب استاندار کرمانشاه که منظور مقام معظم رهبری از اینکه کرمانشاه چهره زیبای ایران اسلامی است، چیست؟ اشاره کرد و گفت: به 40 نفر از پاسخ دهندگان این سوال جوایز نفیسی اهدا خواهد شد و از شهروندان خواست به این سوال جواب دهند.
3209/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.