به گزارش خبرنگار ایرنا؛ عادل جهانگیری روز پنجشنبه در نشست خبری ادارات زیرمجموعه سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در سرسرای اجتماعات این سازمان با بیان اینکه موسسه تحقیقات دیم سرارود کرمانشاه از سال 44 فعالیت خود را آغاز کرده است، عمده وظایف این موسسه را افزایش بهره وری تولید در واحد سطح عرصه دیم دانست.
او تهیه و تدارک هسته های اولیه بذری به منظور پرورش دادن در مزارع بذر را یکی از وظایف این موسسه تحقیقاتی دانست و گفت: این موسسه چهار بخش تحقیقاتی غلات، حبوبات، دانه های روغنی و مدیریت منابع دارد.
او تلاش در محور به نژادی و به زراعی به منظور افزایش تولید در واحد سطح و ارتقای معیشت بهره برداران دیم از دیگر اهداف و وظایف موسسه تحقیقات دیم سرارود است.
معاون موسسه تحقیقات دیم سرارود کرمانشاه در ادامه سخنان خود کشاورزی دیم را یکی از بخش های پر ریسک کشاورزی دانست و گفت: مدیریت مزارع دیم بستگی به نزولات آسمانی دارد و از این رو دیم کاران جزء آسیب پذیرترین قشر بخش کشاورزی هستند.
جهانگیری به وضعیت سطح زیرکشت محصولات دیم در استان کرمانشاه نیز اشاره کرد و افزود: حدود 300 تا 320 هکتار غلات و گندم، 90 هزار تن جو و 150هزار تن حبوبات به صورت دیم در استان کشت می شود.
او استان کرمانشاه را در زمینه سطح زیرکشت نخود دیم در ایران اول دانست و گفت: در 33 کشور دنیا زراعت نخود انجام می شود و تنها در 18 کشور سطح زیرکشت این محصول بیش از 20 هزار هکتار است که ایران یکی از این کشورها است.
او کرمانشاه را دارای بهترین شرایط زراعت نخود دیم در کشور دانست و افزود: میانگین عملکرد نخود دیم در استان 511 کیلو در هکتار است که این میزان برای کشاورزان صرفه اقتصادی نداشت و از این رو بر اثر فعالیت های به نژادی و به زراعی میانگین عملکرد را به یک هزار و 200 هکتار ارتقا دادیم.
وی همچنین توضیح داد که با تغییر سیستم کشت نخود از بهاره به پاییزه توانستیم میزان تولید را افزایش دهیم و از سوی دیگر هزینه ها را نیز کاهش دادیم.
جهانگیری در ادامه گفت: در راستای ارتقای سطح بهره وری تولید محصولات دیم، اقدام به معرفی ارقام جدید پرمحصول و مقاوم به بیماری ها گیاهی کردیم به طوریکه قبلا تنها گندم رقم سرداری کشت می شد اما اکنون ارقام آذر2، ریژاو، پراو و 2 رقم گندم دوروم شامل ساجی و ذهاو برای اولین بار معرفی شد.
او به معرفی 2 رقم جدید جو با عنوان سرارود و یک رقم نادر دیگر در مرکز تحقیقات دیم کرمانشاه نیز اشاره کرد و اظهار داشت: این ارقام اکنون در سطح کشور هم کشت می شود.
وی اضافه کرد: دستاوردهای تحقیقاتی این موسسه برای مناطق هم اقلیم نیز قابل توصیه است.
وی توضیح داد اکنون ارقام پرمحصول نخود نیز مانند آرمان، آزاد، عادل و منصور که پایه بلند و مقاوم به بیماری های گیاهی هستند در استان کشت می شوند.
معاون موسسه تحقیقات دیم سرارود کرمانشاه در ادامه سخنان خود به طراحی و تولید هد مخصوص کمباین در این موسسه اشاره کرد و گفت: این ابزار به تولید انبوه رسیده و به راحتی می توان نخود پایه بلند را با آن درو کرد.
جهانگیری، انتقال یافته های تحقیقاتی به عرصه مزارع را از جمله وظایف و اهداف این موسسه ذکر کرد و افزود: اکنون 17 محقق معین در این مرکز مشغول به کار هستند که 13 تن از آنها عضو هیات علمی می باشند.
وی توضیح داد که این مرکز آخرین یافته های علمی و تحقیقاتی را به منظور افزایش بهره وری در سطح مزارع در اختیار کشاورزان دیم کار قرار می دهد.
او همچنین معرفی 2 رقم جدید دانه های روغنی گلرنگ به نام سینا و فرامان اشاره کرد و گفت: گلرنگ دیم به عنوان یکی از زراعت های متناوب با غلات می توان انجام شود و برای کشاورزان نیز صرفه اقتصادی دارد.
موسسه تحقیقات دیم سرارود کرمانشاه در کیلومتر 17 جاده کرمانشاه – بیستون واقع شده است.
استان کرمانشاه بیش از 950 هزار هکتار زمین زراعی دارد که سالانه بیش از چهار میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می شود.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.