آذر ولی زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، با بیان اینکه از روز گذشته تا امروز شاهد روند کاهشی وضعیت آلودگی هوا در سطح استان بودیم، افزود: اما این پدیده همچنان در آسمان استان وجود دارد و هوای شهرهای قصرشیرین، کرمانشاه، پاوه و کنگاور اکنون نیز در وضعیت هشدار است.
وی اظهار داشت: براساس پایش های انجام شده وضعیت هوای قصرشیرین از ساعت 12 دیشب تا 6 صبح امروز از 245 میکروگرم بر متر مکعب هوا به 239 میکروگرم رسیده و همچنان در وضعیت هشدار است.
به گفته او ، هوای کرمانشاه نیز براساس پایش انجام شده از 313 میکروگرم به 331 و پاوه نیز از 207 به 238 رسیده و هوای این 2 شهر نیز اکنون در وضعیت هشدار است.
وی اما در مورد وضعیت هوای کنگاور گفت: در این شهر شاهد روند کاهشی هستیم به طوریکه از 237 میکروگرم اکنون به 197 میکروگرم کاهش یافته اما همچنان در این شهر هم هوا در وضعیت هشدار است.
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه میزان غلظت گرد وغبار تا 150 میکروگرم بر متر مکعب هوا طبیعی و استاندارد است، گفت: از این مقدار تا 390 میکروگرم بر متر مکعب هوا باعث قرار گرفتن در وضعیت هشدار می شود.
او همچنین با اعلام اینکه اگر غلظت گرد وغبار بین 390 تا 460 میکروگرم بر متر مکعب هوا باشد، وضعیت اضطرار ایجاد می شود، یادآور شد: در صورتی هم که میزان غلظت گرد و غبار از 460 میکروگرم بر متر مکعب هوا بیشتر شود، وضعیت آلودگی به حد بحران می رسد.
ولی زاده، وارونگی دما را پدیده ای طبیعی در فصول سرد سال دانست و افزود: باتوجه به سرمای شدیدی که در استان وجود دارد شاهد وقوع وارونگی هستیم که امیدوارم با ورود سامانه بارشی جدید از فردا شاهد پاک شدن هوای استان باشیم.
او این وضعیت هوا را برای مبتلایان به بیماری های آسم و تنگی نفس و افراد مسن و کهنسال خطرناک دانست و از مردم خواست توصیه های بهداشتی را رعایت کنند، حتی المقدور از وسیله نقلیه شخصی استفاده نکنند و مبتلایان به بیماری های قلبی و ریوی هم از ماسک استفاده نمایند.
او همچنین گفت: از اول امسال تاکنون هوای استان به مدت 11 روز در مرحله هشدار و 2 روز در مرحله بحران قرار گرفت.
وارونگی دما یا وارونگی گرمایی یا اینورژن به پدیده‌ای گفته می‌شود که در آن برخلاف حالت طبیعی با افزایش ارتفاع دما نیز زیاد می‌شود و در این شرایط درجه حرارت پائین جو کمتر از طبقه فوقانی می‌باشد. این پدیده آلودگی هوا در کلانشهرها را تشدید می کند.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.